• Lovela

Surrogatmamma -kan du tänka dig att vara det?

Vår barnlängtan är stor.

Vi söker därför någon som vill hjälpa oss att bära och föda ett barn.
    Det blir ingen genetisk koppling till sm då vi tänkte göra med egna ägg.

Mer bakgrund och tankar genom pm.

Mvh
    Lovela

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 18:29
    Tillägg:
    Det är lagligt i andra länder.
    Det är viktigt att det är av glädje att hjälpa andra.

Jag sökte IVF i 7 år och fick nej. Sedan fick jag hjälp, då hade myomet utvecklats till cancer och livmodern opererades hastigt bort.

Jag är inte intresserad av kommentarer med negativ karaktär som sårar mig. Det här gör redan ont. Svara bara om du verkligen kan tänka dig det.

• Svar på tråden Surrogatmamma -kan du tänka dig att vara det?
  • Lovela
    kenopeno skrev 2013-05-22 18:58:58 följande:

Hm....det där lät inge vidare. Du verkar vara väldigt dömande i det uttalandet. Självklart är en surrugatmamma värd en omfattande ersättning och jag tror att de flesta som skulle ställa upp på det här, gör det för att det är betydelsefullt.
    Självklart är de värda en bra ersättning.

Märker att det blir mycket påhopp och missförstånd. Helt fel forum för oss som kämpar för familj.
    Ni får gärna debattera vidare om moral och etik.

Ha en skön kväll!

• The past is now

En fråga ts: Har du någon aning om vad det hela innebär för den kvinna som bär ett barn? Som ska lämnas bort efter 9 månader och sedan födas i smärta? Hormoner? Ångesten? Foglossning, kräkningar, osv osv.. eller förbiser du dom bara du/ni får ett barn? Pengar struntar jag i för det är en skitsak egentligen...eller :Kan pengar döva smärtan efter att ha lämnat bort sitt barn? Gener/biologiskt är som bekant inte allt.

Enorm svåra frågor att tampas med tycker jag. Varför kan du inte få en livmoder inopererad då?  

• Anonym (Mjo)

Jo det hade jag kunnat tänka mig att göra mot en rejäl ersättning i miljonklassen... inte bara för att glädja någon annan. 
    Med alla krämpor man får gå igenom, det känslomässiga bandet man får till barnet och sen ge bort det... det skulle kosta en ofantlig summa pengar för att det skulle väga upp det negativa helt enkelt.

Och sådana summor misstänker jag att ni inte tänkt er betala.  

• The past is now
    Lovela skrev 2013-05-22 19:05:37 följande:
    Självklart är de värda en bra ersättning.

Märker att det blir mycket påhopp och missförstånd. Helt fel forum för oss som kämpar för familj.
    Ni får gärna debattera vidare om moral och etik.

Ha en skön kväll!

Synd att du tar det som påhopp, du har säkert svårt att förstå vad vi menar också kan jag tro.

Det handlar ju om moral och etik i allra högsta grad. 
  • 2013
    The past is now skrev 2013-05-22 19:06:49 följande:
    En fråga ts: Har du någon aning om vad det hela innebär för den kvinna som bär ett barn? Som ska lämnas bort efter 9 månader och sedan födas i smärta? Hormoner? Ångesten? Foglossning, kräkningar, osv osv.. eller förbiser du dom bara du/ni får ett barn? Pengar struntar jag i för det är en skitsak egentligen...eller :Kan pengar döva smärtan efter att ha lämnat bort sitt barn? Gener/biologiskt är som bekant inte allt.

Enorm svåra frågor att tampas med tycker jag. Varför kan du inte få en livmoder inopererad då?  
    Menar du allvar? Du inser att ts är ofrivilligt barnlös va? Och troligtvis skulle sälja sitt ena ben för att få uppleva allt det där? Vad hände med empatin?

Att transplantera livmödrar är väldigt nytt och bara på försöksstadiet så det är inget som görs hur som helst.
  • Pudel

Tycker nog att en rimlig ersättning för 40 veckors hårt (verkligen hårt!) arbeta, samt hormonbehandling innan, alla gravidåkommir, risktillägg, ren ersättning, betald ledighet från jobbet, plastikoperationer för att korrigera eventuella fysiska förändringar etc etc skulle ligga i storleken 2-3 miljoner kronor. 

• Lovela
    The past is now skrev 2013-05-22 19:06:49 följande:

Klart jag inte kan förstå hur det är att gå igenom en grav+förlossning när jag inte har egna barn.
    För att få en livmoder inopererad måste det finnas en livmoder oxå. När och om det blir så i Sverige så har jag passerat åldern 37 och får ingen livmoder.

Jag hade helst sett att man var delaktig i barnets uppväxt. Förutsatt att kemin stämmer mellan "mammorna".

Nu får ni härja fritt eftersom min man är hemma och jag loggar ut.

• The past is now
    2013 skrev 2013-05-22 19:09:38 följande:
    Menar du allvar? Du inser att ts är ofrivilligt barnlös va? Och troligtvis skulle sälja sitt ena ben för att få uppleva allt det där? Vad hände med empatin?

Att transplantera livmödrar är väldigt nytt och bara på försöksstadiet så det är inget som görs hur som helst.

Men sluta nu! Tala inte om för mig att jag inte har empati är du snäll. Jag ställer raka och ärliga frågor. Att alla ska vara så jävla känsliga nu för tiden. Otroligt att man inte ska kunna ställa frågor utan att bli kallat kall och empatilös. SUCK!
  • The past is now
    Lovela skrev 2013-05-22 19:14:37 följande:
    Klart jag inte kan förstå hur det är att gå igenom en grav+förlossning när jag inte har egna barn.
    För att få en livmoder inopererad måste det finnas en livmoder oxå. När och om det blir så i Sverige så har jag passerat åldern 37 och får ingen livmoder.

Jag hade helst sett att man var delaktig i barnets uppväxt. Förutsatt att kemin stämmer mellan "mammorna".

Nu får ni härja fritt eftersom min man är hemma och jag loggar ut.

Okey, tråkigt att det är så...Jag måste säga att du är iaf snäll som svarar på mina frågor. En eloge ska du ha!

Det är lite detta jag menar att ni inte vet vad nu "begär" i er längtan efter ett barn. Priset för ett barn s a s.

Jag hoppas att ni hittar en lösning för er familj. 
  • 2013
    The past is now skrev 2013-05-22 19:19:33 följande:

Men sluta nu! Tala inte om för mig att jag inte har empati är du snäll. Jag ställer raka och ärliga frågor. Att alla ska vara så jävla känsliga nu för tiden. Otroligt att man inte ska kunna ställa frågor utan att bli kallat kall och empatilös. SUCK!
    Du frågar en infertil kvinna om hon har någon aning om hur krävande och jobbig en graviditet är? Snacka om brist på empati.
Svar på tråden Surrogatmamma -kan du tänka dig att vara det?