dettor skrev 2013-05-28 11:21:36 följande:
Precis sådär är min son också, när han kommer hem från fritids så är han irriterad plus att läxorna inte går lika bra att göra längre. Jag vill hellre pröva att höja omega-3 intaget först, istället för att laborera med adhd medicinen, vilket han ofta har mått dåligt av när man höjer sänker.
Vilken omega-3 tror du skulle passa min son som har svårt att svälja tabletter och har aggressioner på eftermiddagarna? Och när på dygnet skall dom tas. I samband med måltid vet jag, men när har det effekt?
Tack för ditt svar.
Man kan dela upp det under dagen eller ta allt på en gång. Jag resonerar så att man kan lagra upp det i kroppen det man behöver för några dagar, med tanke på att man "ska" äta fet fisk som är Omegarik 2-3 ggr/v och det täcker upp dagsbehovet.
MEN om det skulle gå ur kroppen redan till em, så det inte räcker hela dagen och till för sömnen så borde det vara att man faktiskt inte har klarat av att täcka upp hela dagsbehovet heller, eller att man inte kan tillgodose sig det man stoppar i sig så att man behöver ha en extra dos framåt eftermiddagen/kvällen. Då är det ju bättre att dela upp det på fler tillfällen. Men samtidigt, är det lätt att glömma av att ge det så man inte får i sig hela dosen så kan det vara bättre att ta allt på en gång, så det blir något istället för inget. Vi har mobilen på påminnelse varje dag, skulle inte komma ihåg det annars.
Skriver mer sen, måste gå nu!!