• treebranch

    Framtidsångest, vad ska jag jobba med?

    Är en tjej på 25 som jobbat på lager och rest, jobbat och rest men nu vill jag slå mig till ro. Bo på ett och samma ställe och inte oroa mig för morgondagen om jobbet kommer finnas kvar.. 

    Åh jag har sån ångest. känns som 90% av mina dagar går åt att tänka på vad jag vill jobba med. Jag kan verkligen inte släppa det, blir så trött på mig själv. Det finns inget som jag tänker "Wow! det där vill jag göra". Eller ett tag kan det vara så, som möbelsnickare kom jag på häromdagen, men sen börjar man googla och det visar sig vara ganska svårt, få jobb, dålig lön och så ska man klara det så måste man vara väldigt duktig och kreativ. Och det är ju inte helt säkert att man blir..
    Snickare då, ja eventuellt. men jag är tjej, det är nog fysiskt ganska tungt och arbetsmiljön på arbetsplasten påminner nog ganska mycket om lager. Jag gillar iof fysiska jobb och snickra och laga grejer är kul.. så det skulle kunna passa mig. Men finns det gott om jobb? Eller måste man slå sig fram även i den branschen? Åh jag orkar bara inte med attityden "men åh, du kan ju inte det här, du är ju tjej". Jag skulle vilja vara uppskattad på arbetsplatsen, gå till jobbet utan att känna "vad kommer man få höra idag då?".. 

    Ambulansförare har jag tänkt på länge och återkommit till då och då, då är man ju även sjuksköterska i grunden så man kan välja massor av olika jobb och så kommer man i stort sätt alltid få jobb.. men om man läser vad folk på nätet har att säga om sjuksköterskejobbet så tipsas det hejvilt om att INTE bli ssk. Pga lön, stress, tidsbrist till patienter, orimliga krav, sura tanter osv.. Jag gillar att jobba med folk, har jobbat lite inom turism innan.. kanske inte en suverän jämförelse.. 

    Har gjort lite tester på nätet och dem säger alltid "Natur, skog och lantbruk" och det skulle jag också kunna tänka mig, men där har jag ingen aning om vad man kan göra? Jobba i skogen låter lockande.. men ganska ensamt och återigen en killbransch.. Jobb inom nationalpark vore kul.. fixa vandringsleder och sånt kanske.. det är väl inom länsstyrelsen man jobbar då kanske.. vad blir man då?

    Åh, ni hör ju själva, bygg / sjukvård / natur ? 

    Det viktigaste är att det kommer finnas jobb i framtiden, bra arbetstider, en schysst attityd på jobbet och helst inte allt för dålig lön.. och inte mer än 3 års utbildning (vet att ambulans är 4, men då har man ett års paus emellan så det är ok)

    Snälla hjäääälp! :( 

  • Svar på tråden Framtidsångest, vad ska jag jobba med?
  • Clotilda

    Om du fick drömma fritt, vad skulle du jobba med då? Vad har du för intressen? Brinner du för något? Är du bra på något?

    Känner igen den där ångesten.

  • Gotlänning

    Först och främst, att du är tjej skall du inte ta med i beräkningen... av ALLA arbetsplatser jag har jobbat på så är det betydligt färre kvinnor som inte fixat jobbet i förhållande till män.

    Män gnäller mer om löjliga saker som gör att man inte klarar av jobbet än vad kvinnor gör, dock finns det icke kompetenta arslen överallt... det har inte med kön att göra lixom.

    Du verkar vara en driven tjej så om du bara lugnar ner dig lite och kollar de olika yrkena som är intressanta för dig så är jag övertygad om att -som jag tolkar din TS- inget trams kommer stoppa dig för att jobba med det du vill.

    Lycka till!!! 


    If the brain were so simple that we could understand it, then we'd be so simple that we couldn't
  • treebranch

    Åh tack för fina svar :) 

    Clotilda: Jag tror något inom räddningstjänsten. Som ambulans-ssk eller polis. Intagningen till polis skrämmer mig dock.. Fjällräddning.. Ytbärgare, något i den stilen drömmer jag nog mest om. och då är kanske ssk en bra grund..
     
    Fast alltid när jag kommit på "yes det där ska jag söka" så börjar tusen tankar om "fast fyra år.. uhh. tänk om det inte är det jag vill.. kan jag bära en 200 kgs man ner för en sprialtrappa?"
    Tror jag vill ha livet lite för perfekt..
    Jag har intressen som klättring, skidåkning, fjäll.. men jag Brinner inte för det så som andra gör, som varje lucka de får i kalendern är i skidbacken, åker backcountry, filmar och kan massor.. Det finns alltid folk som är bättre, mer motiverade och vill mer än mig och då tycker jag det blir tråkigt :/

    Gotlänning: 

    Du har helt rätt, det är bara en tillfällig grej att jag tänker att det vore negativt med mycket män på arbetsplatsen, men det är bara pga en grej som hände nu nyligen med en chef som ville helt andra grejer och när jag tackade nej fick jag inte vara kvar.. Jag gillar ju egentligen att jobba med killar.. 
    Jag ska nog ge det lite tid, plugga in NkB som jag behöver för det flesta utbildningar och söka något till våren 2014 :) 
    Jag är driven, måste bara komma på vad jag vill för att kunna göra det till 130% :)  

  • JA77

    Sjuksköterska är ett jättebra yrke! Och byter man jobb ofta får man upp lönen. Och du - ambulansförare är inget yrke. Det är väl ambulanssjuksköterska du syftade på?

  • Linnea 538

    Tänk efter för dig själv.
    Strunta i resultaten för ett tag.

    Vad gillar DU att göra? Vad är du bra på? Vad tycker dina vänner att du skulle passa till?

    Vill du jobba med flera personer? stillasittande? eller rörligt?
    Vill du jobba helger/nätter, samt högtidsdagar?

    Gillar du att ha mkt ansvar osv?

    Sätt dig ned och skriv upp vad du är duktig på o vad du vill göra.

    Själv hatar jag att jobba högtider, men det väger inte över att jag vill bi Barnmorska. :) 

  • anna0121

    Jag är nyfiken hur det har gått med dina tankar. Har du sökt något i höst? kanske redan börjat? Är du sugen på att jobba inom räddningstjänsten så finns ju SMO-utbildning (skydd mot olyckor), den är 2 år tror jag och du kan göra den på distans om du vill. Efter det kan du söka jobb som brandman men även andra jobb inom ämnet.

    Sjuksköterska lät ju annars vara din grej. Jag hör också att det är stressigt och dåligt betalt men det finns jobb och jag hör fina ord också. Ju fler motiverade och drivna inom sjukvården desto bättre? allt kan ändra på sig.

    Lycka till!

    ps. jag är utbildad (3,5 år) men vet ändå inte om det är rätt, så helt enkelt är det inte =)

Svar på tråden Framtidsångest, vad ska jag jobba med?