• Tintene

Du som blivit överstimulerad vid IVF behandling, snälla berätta!

Vet inte egentligen om antalet har någon betydelse men har fått för mig det...

Hur var det för dig, hur många ägg? När kom symptomen på överstimulering?

Var det din första behandling? 

Kände du nåt under sprutperioden?
    Vilken dos sprutade du?      

Är rätt orolig av mig o nojjar nu för att bli överstimulerad....

Har satt igång med nya försök efter ca 4 år och hade liksom förträngt "denna värld" med allt vad den innebär... Är önu öm i äggstockstrakten sen sprutdag 4 , hade 7 lite större men flera mindre ägg på första vul sprutdag 6 och fick ändå höja dosen. Inget blodprov togs....

Är kanske för mesig men jag har hellre lite färre ägg (5-10)  än uppemot 20-30 då många verkar ha ont och å dåligt och ibland  t om får läggas in på sjukhus för överstimulering...   

111222333
  • Svar på tråden Du som blivit överstimulerad vid IVF behandling, snälla berätta!
  • Mee80

Hej!

Det är ju väldigt få som blir överstimulerade, tror det bara är mellan 1-5% och man ligger nog mest i riskzonen om man har PCOS. Har du det? Tror inte du behöver oroa dig om du har ca 7-12 ägg.

Jag har gjort tre ivf, blev överstimulerad nu sista gången men då hade jag över trettio äggblåsor, var svullen innan äggplocket men det var först när jag blev gravid som jag blev riktigt dålig och blev inlagd på sjukhus. Blev tömd på 13,5 liter vätska, spydde, hade ont, svårt att andas och kunde inte äta. Fick dropp och låg inne ca 1,5 vecka.

De andra gångerna var jag svullen (hade runt tjugo äggblåsor) men inte alls så dålig, viss vätska i buken klarar kroppen att ta hand om och det är inte så farligt. Tycker alltid det spänner när äggblåsorna växer. Men om du är orolig borde du prata med din läkare.     

• Tintene
    Mee80 skrev 2013-05-26 11:25:33 följande:
    Hej!

Det är ju väldigt få som blir överstimulerade, tror det bara är mellan 1-5% och man ligger nog mest i riskzonen om man har PCOS. Har du det? Tror inte du behöver oroa dig om du har ca 7-12 ägg.

Jag har gjort tre ivf, blev överstimulerad nu sista gången men då hade jag över trettio äggblåsor, var svullen innan äggplocket men det var först när jag blev gravid som jag blev riktigt dålig och blev inlagd på sjukhus. Blev tömd på 13,5 liter vätska, spydde, hade ont, svårt att andas och kunde inte äta. Fick dropp och låg inne ca 1,5 vecka.

De andra gångerna var jag svullen (hade runt tjugo äggblåsor) men inte alls så dålig, viss vätska i buken klarar kroppen att ta hand om och det är inte så farligt. Tycker alltid det spänner när äggblåsorna växer. Men om du är orolig borde du prata med din läkare.     

Tack för svar. Ja, jag har PCOS.

Hade du betydligt högre dos under din sista IVF? Hur många äggblåsor syntes på din första VUL? Fick du sänka dosen?  
  • Mee80

Nej, det var en liten höjning, tog Menopur 112,5 enheter hela behandlingen (minus några dagar på slutet av stimuleringen då de blef förfärade över hur många äggblåsor jag hade), gången innan sänktes dosen från 112,5 till 75 IE fjärde hormonstimuleringsdagen för att senare höjas på dag 9 till 12. Så det var verkligen små marginaler. Hade ca 15 större äggblåsor vid vul dag 8. 

Hur har det gått då du gjorde IVF tidigare? Om du har PCOS brukar du inte få många tomma äggblåsor? Jag har också PCOS och ca hälften av mina äggblåsor är tomma, jag hade inte vågat på så få folliklar, med tanke på att det inte heller är säkert att alla äggen befruktas. För min del hade jag nog tyckt det var optimalt att ha runt 15 stycken.     

• Tintene

idag fick jag ta blodprov efter VUL då anatlet blåsor hade fördubblats bara sen i fredags...

Inte ett dugg förvånad- så bra man känner sin kropp...

Får se vad de säger när de ringer..

Har ingen aning om om jag haft många tomma äggblåsor tidigare... Brukar de säga det eller?       

• raffebo

Har också PCOS och gjort fem IVF:er och fått "surfa" för att inte få ÖS. Det innebar att jag inte fick göra ÄP förrän efter några dagar...gick inte så bra den gången, alla äggblåsor var tomma. Jag har inte fått ut så många ägg heller runt 10 st. Första gången var jag riktigt dålig, men har klarat mig från sjukhusvård genom att det inte var så allvarligt, fast det gjort så jäkla ont i äggstockarna. Nåja, jag fick tre barn genom dessa försök så det var värt all smärta! Den gången jag fick surfa hade jag ett så högt östraradiolvärde så det inte gick att mäta...Positivt för oss är dock att vi lättare blir gravida genom IVF. Lycka till!

• Mee80

Hoppas det går vägen för dig i alla fall och att behandlingen inte behöver avbrytas! Håller tummarna! Till mig har de berättat hur många ägg de har fått ut från äggblåsorna. Sista plocket gjorde jag på en klinik i Danmark, där kan man följa allt på en monitor och då ser man själv hur många ägg som kommer ut från äggblåsorna.

• MariNade

Jag undrar HUR LÄNGE led ni av besvär från överstimulering?

Satte in ägg nyligen och fick själv överstimulering, besvären kom dagen efter äggåterförelse. Fick vätska i buken, inte stora mängder, men hade ont i magen när jag gick och även ryggen ( vilket var äggstockarna som orsakade) Men besvären släppte redn efter 3 dagar och låg ändå inne en natt på sjukan då jag hade så ont.  

Någon som vet hur lång tid det tar för äggstockarna att minska i storlek igen? 

Är lite orolig då det bara sa whippppssss så gör det inte ont längre, så jag undrar om någon varit med om samma eller har kunskap om detta? 

• merjama
    MariNade skrev 2013-11-18 14:50:56 följande:
    Jag undrar HUR LÄNGE led ni av besvär från överstimulering?

Satte in ägg nyligen och fick själv överstimulering, besvären kom dagen efter äggåterförelse. Fick vätska i buken, inte stora mängder, men hade ont i magen när jag gick och även ryggen ( vilket var äggstockarna som orsakade) Men besvären släppte redn efter 3 dagar och låg ändå inne en natt på sjukan då jag hade så ont.  

Någon som vet hur lång tid det tar för äggstockarna att minska i storlek igen? 

Är lite orolig då det bara sa whippppssss så gör det inte ont längre, så jag undrar om någon varit med om samma eller har kunskap om detta? 
    Jag blev också ÖS, kände det redan ca 4e dagen av sprutdosen..
    Sprutade först med 112,5 sen fick jag sänka dosen till 75 för att bara 2 dagar efter igen sänka till 50..
    Hade supersvullen buk med halv svåra smärtor, var mer eller mindre sängliggande och sjukskriven  fram till ruvardag 4, då började symptomen avta sakta men säkert..

Sahlgrenska höll bra koll på mig då jag va i stort sett på UL var 3 dag från sprutdag 6 till ruvardag 4..

• MariNade
    merjama skrev 2013-11-18 18:17:25 följande:
    Jag blev också ÖS, kände det redan ca 4e dagen av sprutdosen..
    Sprutade först med 112,5 sen fick jag sänka dosen till 75 för att bara 2 dagar efter igen sänka till 50..
    Hade supersvullen buk med halv svåra smärtor, var mer eller mindre sängliggande och sjukskriven  fram till ruvardag 4, då började symptomen avta sakta men säkert..

Sahlgrenska höll bra koll på mig då jag va i stort sett på UL var 3 dag från sprutdag 6 till ruvardag 4..

Ojdå det var tidigt ja, ruvardag 4? är det då du haft "ägget" i dig i 4 dagar? Jag var också på sahlgrenska :) Hur gick det med din ivf sen? 

Mina besvär avtog så plötsligt. Kanske var det äggstockarnas tillväxt jag led av mest? (trots att jag hade lite vätska i buken osv)  Har någon annan upplevt det?  
  • merjama
    MariNade skrev 2013-11-18 18:26:35 följande:
    Ojdå det var tidigt ja, ruvardag 4? är det då du haft "ägget" i dig i 4 dagar? Jag var också på sahlgrenska :) Hur gick det med din ivf sen? 

Mina besvär avtog så plötsligt. Kanske var det äggstockarnas tillväxt jag led av mest? (trots att jag hade lite vätska i buken osv)  Har någon annan upplevt det?  
    Njaa tidigt va det inte, hade ÖS symptom från sprutdag 6 så det kändes som evigheter..
    Är på ruvdag 10 nu så jag får vänta och se till helgen hur det blir :)...

för min del var det också äggstockarnas tillväxt, hade också lite vätska i buken men mitt problem var just äggstockarna, så jag känner igen mig..

SMÄRTSAMT va det oh herregud..

Svar på tråden Du som blivit överstimulerad vid IVF behandling, snälla berätta!