• Tintene

Du som blivit överstimulerad vid IVF behandling, snälla berätta!

Vet inte egentligen om antalet har någon betydelse men har fått för mig det...

Hur var det för dig, hur många ägg? När kom symptomen på överstimulering?

Var det din första behandling? 

Kände du nåt under sprutperioden?
    Vilken dos sprutade du?      

Är rätt orolig av mig o nojjar nu för att bli överstimulerad....

Har satt igång med nya försök efter ca 4 år och hade liksom förträngt "denna värld" med allt vad den innebär... Är önu öm i äggstockstrakten sen sprutdag 4 , hade 7 lite större men flera mindre ägg på första vul sprutdag 6 och fick ändå höja dosen. Inget blodprov togs....

Är kanske för mesig men jag har hellre lite färre ägg (5-10)  än uppemot 20-30 då många verkar ha ont och å dåligt och ibland  t om får läggas in på sjukhus för överstimulering...   

111222333
  • Svar på tråden Du som blivit överstimulerad vid IVF behandling, snälla berätta!
  • MariNade

Hej igen :)

Är på rd 8 nu och känner mig alldeles varm och febrig i hela kroppen, kallsvettas då och då men känner mig allmänt jätte varm. Är lite skakis och vinglig av mig :(

Någon som erfarat detta :(?

• HelenaS77

Hej!
    Det är bra att du är uppmärksam och är du orolig så tveka inte att åka in. Jag plockades på 15ägg. mådde ändå rätt ok hela behandling innan äggplock. Jag blev allvarligt sjuk av överstimulering och låg på sjukhus i 5v. tappades på totalt 25L vätska (7ggr och som mest 5L på en tappning). Jag visste inte innan hur pass farligt det är med dessa behandlingar. Jag var väldigt nära att dö. Om man nu ska säga det positiva med överstimulering så är det väl att man med största sannolikhet blir gravid. 
    Jag hade vätska i lungorna och därför svårt att andas. Svimmade av det låga trycket. Det som händer i en överstimulering är att vätska i blodomloppet inte kan hållas kvar där och hamnar alltså i buken. Det är alltså inte bara så att det är vätska pga äggen/äggblåsor. Detta med att blodet inte får vätska gör att risken för proppar är väldigt överhängande. 

Jag gjorde min beh. feb07. Så det är ett tag sedan, och jag har men och svårigheter för livet efter detta. Men är såklart otroligt lycklig för mina barn. Man ska veta om att det inte är riskfritt, man mixar lite med kroppens hormoner och det finns forskning om själva ivf, men inte så mkt om överstimulering. Inget bot eller medicin finns. Utan det ska "bara" försvinna av sig självt...men det gör det inte om du under beh oxå blir gravid, då tar hormonerna fart och det är då det blir farligt. Var uppmärksam och tveka inte att söka akut! 

Önskar all lycka till med behandling och att ni får ett litet mirakel! 

• Cerisepink

Igår på rd 8 började jag bli svullen igen efter har mått bra i några dagar. Inatt sov jag dåligt för magen var så spänt och svullen. Jag hade svårt att ta djupt andetag. När jag vaknade imorse kunde jag inte hålla mig och testade då me CB digital. Japp...gravid 1-2 stod det :) nu hoppas jag att ös inte blir mycket sämre än den är nu.

• Cerisepink

Jag fick det förra gång men inte den här gången. Då plussade jag också men det slutade i mf.

• merjama

Jag kunde också få det, men det var minus för mig.. Tror verkligen att symptomen har ingen tydlig betydelse..
    Man har kroppen så full proppad med hormoner, pms och allt möjligt..
    Vänta bara till TD och hoppas du får din plus

• MariNade

Jaha... Det är så krångligt som ni säger att veta vad det beror på.. Har haft feber i tre dagar nu men gick över igår. Håller tummen för att allt går bra för er andra :)

• MariNade

Förresten, hur är det med samliv med sin partner under ruvdagarna? När kan man ha samlag igen? Vi har avstått då vi inte fått instruktioner ang detta så hoppas någon vet något här? :)

• MariNade

Testade i morse med digitalt GT men displayen sa inte gravid... Dock hade jag inte den i bägaren med urin i 20 sec utan hade läst dåligt och tog upp den efter kanske 3 sec, då hände inget så doppade den igen. Vet inte riktigt vad jag höll på med ärligt talat men är nog så då.. Tråkigt när man legat på sjukhus , brottats med feber osv under de här veckorna. Vågade bara hoppas en gnutta på ett + men ska göra ett nytt senare idag :/  

• merjama
    MariNade skrev 2013-11-27 12:20:25 följande:
    Testade i morse med digitalt GT men displayen sa inte gravid... Dock hade jag inte den i bägaren med urin i 20 sec utan hade läst dåligt och tog upp den efter kanske 3 sec, då hände inget så doppade den igen. Vet inte riktigt vad jag höll på med ärligt talat men är nog så då.. Tråkigt när man legat på sjukhus , brottats med feber osv under de här veckorna. Vågade bara hoppas en gnutta på ett + men ska göra ett nytt senare idag :/  

berätta  hur gick det andra provet?

Hoppas på ett fint Plus

• MariNade

Negativt men tack snälla du :) känns jobbigt för alla symptom har funnits där men bara ta nya tag när man varit bitter ett tag xD får se vad som händer här näst. skulle höra av mig till kliniken när mensen kommit.

Är kanske vanligt det inte går på första försöket? Procenten för att lyckas är rätt låga så ska hålla moder uppe.

• MariNade
    Ska snart påbörja stimulerad ägglossning, FET. DVS Nässpray och tabletter och hela köret, så fort min mens kommer, som är beräknad till 1 januari. HAR DOCK LYKCATS DRA PÅ MIG EN URINVÄGSINFEKTION :( under juldagarna så fått Furadantin, är det npgot som krockar med medicinerna eller påverkar dem?

Min IVF klinik är stängd till januari vilket jag finner lustigt då sånt här allltid händer när man inte kan nå någon :( Så kan inte rådgiva experterna. 

Kan(Ska ringa 1177 men litar mer på er med erfarenhet och kunskap för det är något man samlar genom IVF beh. 

Någon annan som fått UVI under graviditet/ IVF behandling? 
  • Sofia1981

Hej alla, gjorde äggplock den 26/11-13 fick ut 17 ägg, redan då sa dom att jag blivit lite ÖS, . Den 28/11 satte jag tillbaka ett ET, kände mig då svullen några dagar, men de gick över, sen på ruvade 8 fick jag tillbaka symtomerna, svullna upp rejält, åkte då till sjukhus och blev inlagd direkt, dom tappade mig på ca 12 liter vätska, va inlagd i två veckor, nu efter fyra veckor börjar symtomerna lägga sig, men de BÄSTA av allt jag är GRAVID 😃😃 nån mer som blivit som jag och graviditeten gått bra?. Tack på förhand😃

• Cerisepink

Sofia: jag blev också inlagd en vecka på sjukhus i november och de tappade ut 5 liter vätska på mig. Nu är jag i vecka 9+5. Vi fick se bebben med tickande hjärta i vecka 7+3. Håller tummarna att det ska gå hela vägen :)

• Sofia1981

Cerisepink: Gud vad mysigt, ska göra UL på ons är då i vecka 8+3, gjorde dom vanligt UL eller vul? Jag är skit nervös att de inte ska ticka något hjärta

• Cerisepink

Man gör vul då för det är fortfarande för tidigt för vanligt ul. Förstår din känsla, jag var också jättenervös när vi gjorde det. Jag kunde knappt andas när jag låg där men det gick bra :) Lycka till!

• HelenaS77

sofia, jag låg inne 5 v och tappades totalt på 25L vätska (5L vid ett tillfälle som mest, så flera tappningar mao). Skerv inlägg lite strax före dig, lite högre upp ;)
    Hemsk tid, men som du blev jag oxå gravid. vilket är vanligt vid överstimulering. Min kropp fick tex en nära döden chock, så jag tappade hälften av mitt hår. blev liggandes resten av graviditet näst intill, då jag tappade så mkt muskler av 5v på sjukhus. Är dålig än idag, 7 år senare...Överstimulering är verkligen ett livsfarligt tillstånd! Jag var sååå nära att stryka med... så är tacksam över mina små (tvåan kom som ett brev på posten, hört det är vanligt då kroppen är "igång" med att vara gravid) och tacksam över att vara kvar i livet.

Önskar nu all lycka till och hoppas ni får era små mirakel!!! 

• Sofia1981

Tack för era svar, oj 25 liter de är mycket deð?? jag tackar Gud för att jag börjat bli pigg ð?? grattis till dina barn, hoppas de går vägen för mig medð?? nervös är bara förnamnetð??³

Svar på tråden Du som blivit överstimulerad vid IVF behandling, snälla berätta!