• Tintene

Du som blivit överstimulerad vid IVF behandling, snälla berätta!

Vet inte egentligen om antalet har någon betydelse men har fått för mig det...

Hur var det för dig, hur många ägg? När kom symptomen på överstimulering?

Var det din första behandling? 

Kände du nåt under sprutperioden?
    Vilken dos sprutade du?      

Är rätt orolig av mig o nojjar nu för att bli överstimulerad....

Har satt igång med nya försök efter ca 4 år och hade liksom förträngt "denna värld" med allt vad den innebär... Är önu öm i äggstockstrakten sen sprutdag 4 , hade 7 lite större men flera mindre ägg på första vul sprutdag 6 och fick ändå höja dosen. Inget blodprov togs....

Är kanske för mesig men jag har hellre lite färre ägg (5-10)  än uppemot 20-30 då många verkar ha ont och å dåligt och ibland  t om får läggas in på sjukhus för överstimulering...   

111222333
  • Svar på tråden Du som blivit överstimulerad vid IVF behandling, snälla berätta!
  • merjama
    MariNade skrev 2013-11-19 13:52:41 följande:
    Ja det är så olika från person till person.. Känner mig inte allmänpåverkad alls nu så det känns oroväckande. Har nämligen haft super ömma bröstvårtor, nära till gråt, men nu på min 6 rd känner jag inget särkilt... Stack till i magen igår på kvällen, något jag inte känt förut men det kan vara vad som helst med.  Vet inte vad jag tror men vågar själv inte hoppas för mycket. 

Du måste skriva hur testet var sen då :D så spännande! 
    Jag har td den 28 nov XDDDDDDDD En evighet sen!  
    ja det e ju det, när man känner något så är det lika oroväckande för man tänker på att förmodligen så är mensen på väg.. När man inte känner något så är det lika oroväckande för man förväntar sig att något skall tyda på en graviditet, med andra ord vi blir aldrig nöjda hehehe Skäms..
    Ja men du är inte långt efter mig, bara 5 dagar..
    men visst känns den  sista delen av processen mycket värre än tidigare??
  • MariNade

Ja usch. Känner mig inte särskilt stressad men forskar och läser en hel del och tycker det är kul att diskutera med dig och andra i samma / liknande sits :)

Sida processen? Vad menar du :)??

• merjama

Med sista delen menar jag ruvartiden. Mensvärken beror säkert på ÄLsprutan eller crinonen eller nån annan progestrone behandlingen du har nu. Fick det som svar av både BM och andra trevliga damer här på FL ☺

• Cerisepink

Hej tjejer, jag är inne nu på andra IVF försök och har blivit överstimulerad igen. Mild variant den här gången.

Första IVF började jag må dåligt dagen efter ET. På rd4 fick jag träffa min läkare som bekräftade att det var ÖS. Äggstockarna var ca 8 cm var och jag hade då vätska i buken. Var på gränsen att bli inlagd men klarade mig utan det. Jag fick ta Fragmin sprutorna (blodförtunnande). Läkaren sa till mig då att eftersom min ÖS kom inom en vecka efter ÄP då var det äglossningsspruta som triggade igång den. Han sa att jag borde bli bättre inom en vecka men sen om jag blev gravid kunde jag bli sämre igen. Jag blev faktiskt bättre efter några dagar och mådde som normalt igen på rd8. Jag blev besviken för då trodde jag att jag inte blev gravid (eftersom jag blev inte sämre). Sen plussade jag på rd15 och ÖS kom tillbaka dagen därpå. Den höll på i en vecka och försvann ca två dagar innan jag fick mf.

Andra IVF var de väldigt försiktigt med min dos under stimuleringen. Läkaren sa till mig att lite lätt ÖS vill man ha men inte lika mycket som förra gång. Enligt honom, ÖS brukade hjälpa till att man blev gravid (för många inte alla). Jag fick sänka dos och var på extra kontroll några gånger och fick inte ta sprutorna alls tre sista dagar innan ägglossningssprutan (för mitt östraradiol värde var så högt). Jag började känna av symptomen för ÖS på rd 2. Rd 4 träffade jag läkare och japp...det var ÖS igen. Fast en mild ÖS denna gång. Äggstockarna var ca 6 cm och jag har en del vätska i buken. Han sa som förra gång att jag skulle bli bättre om några dagar men om jag plussade skulle jag komma tillbaka för kontroll. Jag fick igen ta de hemska Fragmin sprutor. Nu är jag på rd 6 och mår redan bra. Vi får se hur det blir men hoppas verkligen på ett fint plus.

• merjama
    Cerisepink skrev 2013-11-20 11:51:53 följande:
    Hej tjejer, jag är inne nu på andra IVF försök och har blivit överstimulerad igen. Mild variant den här gången.

Första IVF började jag må dåligt dagen efter ET. På rd4 fick jag träffa min läkare som bekräftade att det var ÖS. Äggstockarna var ca 8 cm var och jag hade då vätska i buken. Var på gränsen att bli inlagd men klarade mig utan det. Jag fick ta Fragmin sprutorna (blodförtunnande). Läkaren sa till mig då att eftersom min ÖS kom inom en vecka efter ÄP då var det äglossningsspruta som triggade igång den. Han sa att jag borde bli bättre inom en vecka men sen om jag blev gravid kunde jag bli sämre igen. Jag blev faktiskt bättre efter några dagar och mådde som normalt igen på rd8. Jag blev besviken för då trodde jag att jag inte blev gravid (eftersom jag blev inte sämre). Sen plussade jag på rd15 och ÖS kom tillbaka dagen därpå. Den höll på i en vecka och försvann ca två dagar innan jag fick mf.

Andra IVF var de väldigt försiktigt med min dos under stimuleringen. Läkaren sa till mig att lite lätt ÖS vill man ha men inte lika mycket som förra gång. Enligt honom, ÖS brukade hjälpa till att man blev gravid (för många inte alla). Jag fick sänka dos och var på extra kontroll några gånger och fick inte ta sprutorna alls tre sista dagar innan ägglossningssprutan (för mitt östraradiol värde var så högt). Jag började känna av symptomen för ÖS på rd 2. Rd 4 träffade jag läkare och japp...det var ÖS igen. Fast en mild ÖS denna gång. Äggstockarna var ca 6 cm och jag har en del vätska i buken. Han sa som förra gång att jag skulle bli bättre om några dagar men om jag plussade skulle jag komma tillbaka för kontroll. Jag fick igen ta de hemska Fragmin sprutor. Nu är jag på rd 6 och mår redan bra. Vi får se hur det blir men hoppas verkligen på ett fint plus.

Aj då, 2 ggr av ÖS är inte roligt asså.. Men du klarade igenom det, nu får man hoppas att det blir ett litet plus så att all denna plågsamma resa är något värd :)...

Själv är jag på ruvardag 12 och lite känningar som antyder att mensen är på väg bara..

• Cerisepink

Jag kände så också förra gång innan jag plussade. Jag fick springa till toa många gånger för all kolla. Så det kan vara positivt också :) Det är så svårt att veta när man är fullproppad med hormoner. Hoppas att det blir ett fint plus för dig. Ska du tjuvtesta eller?

• merjama
    Cerisepink skrev 2013-11-20 15:30:23 följande:
    Jag kände så också förra gång innan jag plussade. Jag fick springa till toa många gånger för all kolla. Så det kan vara positivt också :) Det är så svårt att veta när man är fullproppad med hormoner. Hoppas att det blir ett fint plus för dig. Ska du tjuvtesta eller?
    tror inte jag ska tjuvtesta, min TD är ändå lördag och jag vill inte behöva testa 2 ggr!

Njaa är inte så positiv inställd, man tänker ju trots allt efter flera år försök så är det nästan självklart att man inte har tur just denna gången. Obestämd

När är din TD?
  • Cerisepink

Det är den 2 dec för mig men det är en måndag så jag tänker faktiskt testa på helgen där. Vi får se. Lycka till :)

• merjama
    Cerisepink skrev 2013-11-20 20:47:32 följande:
    Det är den 2 dec för mig men det är en måndag så jag tänker faktiskt testa på helgen där. Vi får se. Lycka till :)
    tack, jag håller tummarna för oss tjejer Solig
Svar på tråden Du som blivit överstimulerad vid IVF behandling, snälla berätta!