• Anonym (Tillfällig)

Ska jag betala allt nu?

Min sambo (snart ex-) tjänar betydligt mindre än vad jag gör. Jag har ca 18 000 ut, han 11 000. Det betyder alltså att han inte behöver betala något för barnen? Det är vad han säger, att jag är helt ansvarig för deras kostnader nu. Han vill ha dem max vh.

• Svar på tråden Ska jag betala allt nu?
  • missan75

Varför skulle han inte behöva betala något? Vill han inte betala underhåll får du söka via FK och så får han och FK lösa den delen.

Och vad i hela friden jobbar han med när han har så dålig lön?

• fjonkelina

Självklart ska han betala underhåll för sina barn oavsett inkomst. Det kommer man aldrig undan.

• Anonym (Tillfällig)

Han säger att föräldrarna ska betala efter förmåga och min förmåga är större.
    Han jobbar deltid med lönebidrag. 

• Thirtyplus

FK avgör huruvida han "har råd" att betala underhåll eller inte. Den delen har inget med dig att göra. Du söker underhåll från FK, dom betalar dig och sen, om pappan har råd, så kommer dom att begära pengar från honom (inte nödvändigtvis samma belopp som du får beroende på hur mycket han "har råd" att betala).

Så oavsett om pappan betalar 0 kr eller 1.273 kr så har du ändå rätt till underhåll.

Det finns två olika underhåll. Underhållsbidrag och Underhållsstöd. Dess finns det mycket info om på FKs hemsida.

Enkelt förklarat är underhållsstödet de 1.273 kr du har rätt till och FK "skjuter till" om icke boendeföräldern kan betala så mycket i underhållsbidrag. Underhållsbidrag är det belopp som icke boende föräldern betalar. (Kan vara både mer och mindre än 1.273 kr).

• Anonym (Tillfällig)

Står här också familjeliv.se/Forum-4-188/m70020021-6.html
    Inlägg 56 "Förutom det är lagen rätt tydlig att man ska bidra efter förmåga vilket kommer att betyda att TS får ta en större andel eftersom hon har bättre ekonomi." 

• Anonym (Tillfällig)

Om vi har vv, då kan det bli att jag betalar extra till honom istället?

• Anonym (1)
    Anonym (Tillfällig) skrev 2013-05-26 14:18:59 följande:
    Om vi har vv, då kan det bli att jag betalar extra till honom istället?
    Nej men du får betala mer för barnens fasta kostnader om du tjänar mer.

Hur mycket kostar era barn per månad?
  • Griseknoen35

Du ska nog inte använda familjeliv som en säker källa. Gå in på fks sida och läs. Jag får underhåll på 1273kr i månaden av en pappa som inte ville betala underhåll och jag får nog ut 10 000 mer efter skatt än vad han får varje månad. Jag får pengarna av fk och sedan får pappan betala en summa till fk som är räknad på hans inkomst.

• FrökenKanSjälv

Om ni har barnen lika mycket så förväntas ni betala för barnen på er egen tid. Dvs ingen betalar något till andra föräldern. Men han kan ju låta bli att köpa något alls till barnen och då blir det upp till dig att köpa kläder och betala för fritidsintressen.

Om pappan bara har barnen varannan helg så kan du få underhåll via försäkringskassan. Då räknar de ut hur mycket han har råd att betala tillbaks till dem och skattebetalarna betalar mellanskillnaden.

Svar på tråden Ska jag betala allt nu?