• Anonym (Tillfällig)

Ska jag betala allt nu?

Min sambo (snart ex-) tjänar betydligt mindre än vad jag gör. Jag har ca 18 000 ut, han 11 000. Det betyder alltså att han inte behöver betala något för barnen? Det är vad han säger, att jag är helt ansvarig för deras kostnader nu. Han vill ha dem max vh.

• Svar på tråden Ska jag betala allt nu?
  • Anonym (1)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-05-26 14:38:16 följande:
    Om ni har barnen lika mycket så förväntas ni betala för barnen på er egen tid. Dvs ingen betalar något till andra föräldern. Men han kan ju låta bli att köpa något alls till barnen och då blir det upp till dig att köpa kläder och betala för fritidsintressen.

Om pappan bara har barnen varannan helg så kan du få underhåll via försäkringskassan. Då räknar de ut hur mycket han har råd att betala tillbaks till dem och skattebetalarna betalar mellanskillnaden.
    Nej. Föräldrabalken gäller oavsett barnens boendeform. Föräldrar ska försörja barn efter förmåga. Men självklart betalar var och en för mat och andra löpande kostnader under sin tid med barnen.

Men visst kan Ts få underhållsstöd via Fk och pappan betalar det han kan och samhället resten.
  • Anonym (Tillfällig)
    Anonym (1) skrev 2013-05-26 14:42:00 följande:
    Nej. Föräldrabalken gäller oavsett barnens boendeform. Föräldrar ska försörja barn efter förmåga. Men självklart betalar var och en för mat och andra löpande kostnader under sin tid med barnen.

Men visst kan Ts få underhållsstöd via Fk och pappan betalar det han kan och samhället resten.
    Men "efter förmåga" betyder alltså att om vi har dem 50/50 kan det ändå bli att vi betalar 80/20 tex?
  • Anonym (-)
    Anonym (Tillfällig) skrev 2013-05-26 14:46:41 följande:
    Men "efter förmåga" betyder alltså att om vi har dem 50/50 kan det ändå bli att vi betalar 80/20 tex?
    Han ska betala underhåll enligt FK:s regler. Om du väljer att ha mer utgifter för barnen än vad som täcks av underhåll och barnbidrag så är det din ensak och inget du kan kräva pengar av honom för. Så det kan ju bli 20/80 om du väljer att lägga mycket pengar på barnen.
  • Anonym (Tillfällig)
    Anonym (-) skrev 2013-05-26 14:56:03 följande:
    Han ska betala underhåll enligt FK:s regler. Om du väljer att ha mer utgifter för barnen än vad som täcks av underhåll och barnbidrag så är det din ensak och inget du kan kräva pengar av honom för. Så det kan ju bli 20/80 om du väljer att lägga mycket pengar på barnen.
    Men om jag ska betala kläder även hos honom och så, då blir det ju något sådant.
  • Anonym (-)
    Anonym (Tillfällig) skrev 2013-05-26 15:07:50 följande:
    Men om jag ska betala kläder även hos honom och så, då blir det ju något sådant.
    Det behöver du inte. Har du hela barnbidraget tycker jag dock att det är rimligt att du gör det, men det är min privata åsikt.

Men hur mycket kläder menar du att ni köper egentligen?! Jag har väldigt svårt att tro att 60% av de totala utgifterna för barnen går till kläder.
  • Anonym (Tillfällig)
    Anonym (-) skrev 2013-05-26 15:29:44 följande:
    Det behöver du inte. Har du hela barnbidraget tycker jag dock att det är rimligt att du gör det, men det är min privata åsikt.

Men hur mycket kläder menar du att ni köper egentligen?! Jag har väldigt svårt att tro att 60% av de totala utgifterna för barnen går till kläder.
    Det var bara exempel. Tänkte att jag kommer ju få betala deras aktiviteter och om jag även ska se till att de har kläder och saker hos honom blir det ju lite pengar.

Ena stunden vill han ha vv, nästa vh. Ska vi ha vv vill han ha halva barnbidraget vilket känns ok beroende på hur mycket han respektive jag betalar. 
  • Anonym (1)
    Anonym (Tillfällig) skrev 2013-05-26 14:46:41 följande:
    Nja, 80/20 blir det sällan för barnbidraget drar man först av från barnens kostnader och sen fördelas resten.
  • fjonkelina

Att betala efter förmåga betyder inte att man ska betala mindre än minimibeloppet. 1273kr är det minsta man betalar om du har barnen heltid och pappan varannan helg. Har ni däremot v/v så betalar ni era egna kostnader runt barnen hemma hos er själv. Om pappan har låg inkomst så kan han söka ett speciellt bidrag från f-kassan som utgår vid varannan veckas-boende. Tror det heter underhållsstöd. Du ska däremot inte betala för barnens kläder,leksaker osv på hans vecka. Aktiviteter kan få stå tillbaka om han inte har råd och du inte har möjlighet att stå för kostnaden själv.

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • tantamantan

Ja, föräldrarna ska bidra utefter förmåga till barnens vekliga kostnader. Om den ena inte har råd kan man ta det via FK och då är summan till barnen alltid 1273 kr, men summan den som är skyldig att betala kan variera, efter inkomst/utgifter.
    Ingen slipper undan helt.

Om man tar det utanför FK, ska man räkna ut vad var och en har kvar efter att nödvändiga utgifter är betalda och se vem som ska betala mest för barnen. Men man slipper inte undan här heller, tror man går på procent.

• Anonym (Via fk)

Fast, har ni varannan vecka så behöver ingen betala något till den andre. Lämpligt dock att dela barnbidraget. Har an taskig ekonomi kan han söka underhållsstöd från försäkringskassan, inget du behöver betala. Har han vh kan du söka underhåll via försäkringskassan, som sedan kan räkna ut ad han kan betala. Mellanskillnaden står skattebetalarna för...

Svar på tråden Ska jag betala allt nu?