• Anonym (My)

Månadspeng till 14-åring, ger jag för mycket?

Min 14-åring (flicka) har ganska nyligen fått en bankkort med 800:- insatt på varje månad. Hon ska då betala sin mobil, kläder, nöjen och fickpengar. Jag betalar ytterkläder + skor.
    Jag och hennes pappa är separerade och jag har en ny man som varit delaktig hennes liv och vardag i fyra år. Han tycker det är för mycket med 800:-/månaden och att hon då även borde spara en liten summa av dessa. Jag tycker inte att jag kan begära det för jag anser inte att 800:- är för mycket i månaden om man ska stå för det mesta själv.
    Jag vet att han inte "har något att säga till om" här, och han säger själv att han inte kan bestämma hur jag gör och vad jag ger mina barn. MEN det gnager i mig att han tycker så här! Han tror inte på mig när jag säger att många ungdomar i samma ålder får hela barnbidraget. Han menar då att det är helt fel att de får det eftersom barnbidraget ska gå till alla barnets omkostnader. Jag har försökt att förklara att barnbidraget täcker bara en del av de omkostnader en 14-årig flicka har (enligt konsumentverket).

Jag blir lite ledsen över att han tänker så här. Visst får han ha sin åsikt men han måste ju inse att det är annorlunda nu än det var på 80-talet när han var 14 år.
    Vi har inga barn tillsammans än, men funderingarna finns väl där på att skaffa ett gemensamt barn om nåt år. Känslan är ju dock att vi kommer bli oense om pengar som ska gå till barnet. Vad behövs? Är det rimligt? Osv.

Tycker ni det är för mycket med 800:-/månaden till en 14-årig tjej?

• Svar på tråden Månadspeng till 14-åring, ger jag för mycket?
  • Elin 885
    Anonym (Näe) skrev 2013-05-26 20:28:25 följande:
    Jag kommer också ihåg att man blev lite förvånade över att jag inte fick mitt barnbidrag och nästan skröt om att dom minsann fick sina. Helt förvrängt.

Jag har uppfattningen att det är familjer med en slapp syn på pengar, som kanske inte kan hantera pengar och/eller har dåligt med pengar som ger barn/studiebidrag direkt till ungen.
    haha ok.
    men då är vår familj undantaget som bekräftar reglern.
    najs å veta =).
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Anonym (H)

Min syster fick hela barnbidraget + ytterkläder + skor på 90-talet och de flesta av mina kompisar också. j

Jag förstår inte varför din man lägger sig i detta och dessutom blir upprörd, han ska väl inte bestämma över hennes månadspeng?! Hela poängen med månadspeng är väl att lära sig att förfoga över en viss summa och konsekvenserna av att de tar slut. En mycket viktig del av att bli vuxen.

Jag tycker möjligtvis att du kan höra efter med föräldrarna till några av hennes kompisar och se hur mycket pengar de har att röra sig med och vad de sak räcka till. Jag tror dock att din dotter skulle bli besviken om du tar ifrån henne den månadspeng och det ansvar du gett henne utan att hon missbrukat förtroendet- tycker hellre att du ska ta ett snack med din man om att han måste lära sig att lita på ditt omdöme som förälder och inte kritisera ditt föräldraskap.

bara för att han uppenbarligen saknar intresse för kläder är det inte rimligt att förvänta sig att dottern ska vara likadan. Låt henne vara en egen individ. 

• Nape

Tycker det låter som en bra summa, hon ska ju bekosta väldigt mycket.

• weasley

Jag stämmer in i kören att det är rimlig månadspeng (i den åldern hade jag nog något liknande och när jag började på gymnasiet fick jag hela studiebidraget), hon köper ju för bövelen kläder själv. Kläder är dyrt! Sen att han är sur och arg på dig över detta kan jag tycka är konstigt, det är ju inte hans barn..

Du kan ju fråga om han tycker det är mer rimligt att hon får 400 kr (som tabellen) men att du betalar allt utöver nöjen (kläder, hygien, eventuella avgifter för sport etc).. För det är nog mer det som den tabellen menar och inte att 400 kr ska räcka till både kläder och nöjen.

• Anonym (Svårt)
    UrBalans skrev 2013-05-26 20:27:52 följande:
    Min snart 15 åriga son får 400 kr i månaden ... men det är rena nöjespengar för jag står för alla kläder, mobilen, speciella hygienartiklar osv.... 400 kr i rena nöjespengar.... Tycker nästan att 800 kr är lite för lite om hon ska betala mobilen o kläder med dom oxå...

Ja så har vi också min 15 åring har 500 kr i månaden men då betalar jag mobil och bensin till moppen och kläder när det behövs! 800 är lite om man ska betala det mesta själv! Bara mobilen går ju på några hundra om du har ett bra abonnemang .
  • solstril
    Anonym (Näe) skrev 2013-05-26 20:28:25 följande:
    Jag kommer också ihåg att man blev lite förvånade över att jag inte fick mitt barnbidrag och nästan skröt om att dom minsann fick sina. Helt förvrängt.

Jag har uppfattningen att det är familjer med en slapp syn på pengar, som kanske inte kan hantera pengar och/eller har dåligt med pengar som ger barn/studiebidrag direkt till ungen.
    Jag anser att det är precis tvärtom. Om man som du, fått det man behöver/ vill ha direkt av föräldrarna så får man ju inte lära sig att hantera pengar. Om man däremot får en summa som man själv måste hushålla med och planera för så blir man betydligt bättre rustad att klara av sin ekonomi som vuxen. Att lära sig att man man måste avstå från något en eller några månader för att sedan ha råd att köpa det när man sparat ihop tillräckligt med pengar tror jag att man har stor nytta av senare i livet.
  • Minimis

Tycker inte alls att det är för mycket! Tror inte man kan sväva iväg med det beloppet om man så är 14 år, tycker att allt är så dyrt idag! Men nåt biobesök, disco och kanske H&M plagg kanske det kan räcka till.

• Vaniljsemlan

Min son är 16 år och får 200 kr i veckan. Dom pengarna räcker ingenstans och jag betalar för mobil och kläder. Jag går till mig själv och frågar, klarar jag mig på 200 kr i veckan? Svaret är NEJ, verkligen inte. Varför skulle han göra det då? Jag tänker också att han kanske lockas mer av att läsa vidare på universitet om han är van vid att ha det gott. MEN, jag ska lägga till att han får inte en spänn om inte han förtjänar det. Jag kräver t ex att han gör sitt bästa i skolan. 

• vampyria2

Hur tusan tänker ni när ni tycker att 800 kr ska räcka till allt det där  Bara ett par byxor äter ju upp det mesta av det där, så nej hon får absolut inte för mycket pengar.

• Anonym (Helt rimligt)

Nej jag tycker det är helt rimligt. Jag hade även tyckt att hela barnbidraget + att du köpt skor och ytterkläder hade varit rimligt (men 800 är en helt ok summa) stå på dig!!

Min pappa har en sambo som stör sig på hur min pappa och jag hade allt upplagt när jag var yngre och det har förgiftat hela tillvaron de har dock inga gemensamma barn utan pappa har bara mig och hon har 4 barn. Mammas sambo däremot är inte alls sån och den familjen fungera jag mycket bättre i. Mamma och hennes sambo har 2 gemensamma barn. Då kan jag tillägga att mamma och hennes sambo har gett mig mer än vad pappa har gjort.

Stå på dig och överväg en fortsättning med denna kille. Om ni får ett gemensamt barn kommer han säkert göra skillnad på ditt och erat barn och kan skapa klyftor i syskonrelationen = att det blir mkt tråkigt.

Svar på tråden Månadspeng till 14-åring, ger jag för mycket?