• Anonym (My)

Månadspeng till 14-åring, ger jag för mycket?

Min 14-åring (flicka) har ganska nyligen fått en bankkort med 800:- insatt på varje månad. Hon ska då betala sin mobil, kläder, nöjen och fickpengar. Jag betalar ytterkläder + skor.
    Jag och hennes pappa är separerade och jag har en ny man som varit delaktig hennes liv och vardag i fyra år. Han tycker det är för mycket med 800:-/månaden och att hon då även borde spara en liten summa av dessa. Jag tycker inte att jag kan begära det för jag anser inte att 800:- är för mycket i månaden om man ska stå för det mesta själv.
    Jag vet att han inte "har något att säga till om" här, och han säger själv att han inte kan bestämma hur jag gör och vad jag ger mina barn. MEN det gnager i mig att han tycker så här! Han tror inte på mig när jag säger att många ungdomar i samma ålder får hela barnbidraget. Han menar då att det är helt fel att de får det eftersom barnbidraget ska gå till alla barnets omkostnader. Jag har försökt att förklara att barnbidraget täcker bara en del av de omkostnader en 14-årig flicka har (enligt konsumentverket).

Jag blir lite ledsen över att han tänker så här. Visst får han ha sin åsikt men han måste ju inse att det är annorlunda nu än det var på 80-talet när han var 14 år.
    Vi har inga barn tillsammans än, men funderingarna finns väl där på att skaffa ett gemensamt barn om nåt år. Känslan är ju dock att vi kommer bli oense om pengar som ska gå till barnet. Vad behövs? Är det rimligt? Osv.

Tycker ni det är för mycket med 800:-/månaden till en 14-årig tjej?

• Svar på tråden Månadspeng till 14-åring, ger jag för mycket?
  • Insatt
    Anonym (lite) skrev 2013-05-31 15:05:29 följande:

Jag tror att de är bra att de får lära sig hantera pengar. Ska de få allt de behöver betalt av föräldrarna fram tills de är 18 så har de ingen aning om vad saker kostar och hur man hushåller med de pengarna man har. Ville jag tex gå på bio men mina pengar var slut så kunde jag helt enkelt inte gå på bio. Då fick jag lära mig att har man inga pengar så kan man inte göra av med pengar. Ska man istället få pengar vid behov så får man inte känslan av att pengarna tar slut och att man måste göra prioriteringar.

Der där med "vad ska en sån ung tjej med så mycket pengar till" köper jag inte rikgit. Om de aldrig får några egna pengar hur ska de lära sig tills de flyttar hemifrån?
    Jag hade ungefär så mycket i månadspeng för 15 år sen och det var definitivt inte "mycket pengar" när det skulle räcka till allt utom mat och husrum.
  • Anonym (lite)
    Ante94 skrev 2013-05-31 11:01:18 följande:
    " Vad är dyrare för en tonåring i Stockholm jämfört med tonåringar i övriga landet? Såvitt jag vet så kostar tex mobiltelefoner, nätshopping och H&M-kläder lika mycket oavsett var i landet man bor. En tonåring drabbas ju knappast av trängselskatter och dyrare boendekostnader såsom vi vuxna storstadsbor gör. " Det undrar jag också
    Jag växte upp i en stad (nära stockholm) där det fanns noll grejer att göra. Inte ens bio. ville vi göra något så tog vi tåget till stockholm. Det var där alla pengar gick åt. Var vi hemma i vår lilla håla så köpte vi endast godis och glass för pengarna typ. Fanns ju inget annat att lägga dem på.

Kläder fick vi handla de gånger vi åkte till stockholm så då kunde man lätt spendera hela månadspengen på en dag. hade vi inte haft tåget till stockholm hade vi helt enkelt inte haft något att göra av pengarna på. Så jo, jag tror nog att det kostar mer att bo i stockholm. För det finns mer att göra. Men det innebär ju inte att barnen i stockholm BÖR ha mer pengar att göra av med.

• Insatt
    Anonym (lite) skrev 2013-05-31 15:09:26 följande:
    Jag växte upp i en stad (nära stockholm) där det fanns noll grejer att göra. Inte ens bio. ville vi göra något så tog vi tåget till stockholm. Det var där alla pengar gick åt. Var vi hemma i vår lilla håla så köpte vi endast godis och glass för pengarna typ. Fanns ju inget annat att lägga dem på.

Kläder fick vi handla de gånger vi åkte till stockholm så då kunde man lätt spendera hela månadspengen på en dag. hade vi inte haft tåget till stockholm hade vi helt enkelt inte haft något att göra av pengarna på. Så jo, jag tror nog att det kostar mer att bo i stockholm. För det finns mer att göra. Men det innebär ju inte att barnen i stockholm BÖR ha mer pengar att göra av med.

Hade man inte haft tåget från hålan hade man varit naken med, i alla fall mer eller mindre. :P Jag var också tvungen att resa för att shoppa. 
  • Anonym (lite)
    Insatt skrev 2013-05-31 15:08:00 följande:
    Jag hade ungefär så mycket i månadspeng för 15 år sen och det var definitivt inte "mycket pengar" när det skulle räcka till allt utom mat och husrum.

Håller med, absolut! Vad jag minns så var 900 kr en vanlig månadspeng när jag var i TS dotters ålder (ca år 2000)
    Betalade som sagt inte mobilabonnemang, det betalade pappa men det mesta förutom det betalade jag själv.

Tror att barnbidraget var på 850-900 kr i månaden då och de flesta av mina kompisar fick alla pengar själva.
  • Anonym (lite)
    Insatt skrev 2013-05-31 15:10:45 följande:
    Hade man inte haft tåget från hålan hade man varit naken med, i alla fall mer eller mindre. :P Jag var också tvungen att resa för att shoppa. 

Nej men bor man i Stockholm och kan köpa grejer jämt och det finns massa roliga saker att göra. konserter, festivler osv, då spenderar man lätt de där pengarna. Bor man i en håla så finns det ju färre tillfällen att spendera pengerna.
  • Insatt
    Anonym (lite) skrev 2013-05-31 15:16:00 följande:

Nej men bor man i Stockholm och kan köpa grejer jämt och det finns massa roliga saker att göra. konserter, festivler osv, då spenderar man lätt de där pengarna. Bor man i en håla så finns det ju färre tillfällen att spendera pengerna.
    Samtidigt har unga alltid behov. Nu ska ju ts betala ytterkläder och skor, men jag betalade allt sånt själv, inklusive gympakläder till skolan (vilket pengarna aldrig räckte till, jag har skrivit om detta tidigare i tråden). Då gick det åt. Men det är klart, hade jag bott i Sthlm hade det väl märkts mer att jag inte hade samma ekonomiska utrymme som kompisar.
  • saraolsson90

När jag var 13 började jag få hela mitt barnbidrag. När jag sedan började gymnasiet så fick jag då hela studiebidraget plus att jag fick underhållet från min pappa direkt in på kontot. Så jag hade ca 2300 kr varje månad. Men då betalade jag allt själv också så som mobil, kläder, hygien etc.

• mice
    Anonym (mkt) skrev 2013-05-31 09:44:13 följande:

Vad är dyrare för en tonåring i Stockholm jämfört med tonåringar i övriga landet?

Såvitt jag vet så kostar tex mobiltelefoner, nätshopping och H&M-kläder lika mycket oavsett var i landet man bor. En tonåring drabbas ju knappast av trängselskatter och dyrare boendekostnader såsom vi vuxna storstadsbor gör. 
    Som ett par poängterat ovan, det är inte alltid själva priserna, utan att det är ett mycket större utbud. Saker man kan göra överallt, fika, shopping, latte to go, gå på konsert osv.. 
  • Anonym (mkt)
    Insatt skrev 2013-05-31 14:55:30 följande:
    Om jag jämför med hålan där jag växte upp kunde jag ta mig fram med cykel eller genom att gå. i Stockholm är det inte alltid det går och sånt kostar definitivt. Bara ett exempel.
    ts har inte skrivit någonstans att hon inte står för skjuts/busskort till dottern.

• Insatt
    Anonym (mkt) skrev 2013-05-31 17:27:51 följande:
    ts har inte skrivit någonstans att hon inte står för skjuts/busskort till dottern.
    Och? Det är fortfarande inte asmycket pengar.
  • Anonym (mkt)

Insatt skrev 2013-05-31 17:29:35 följande:
    Och? Det är fortfarande inte asmycket pengar.

nähä? Men det var DU som drog upp argumentet att stockholmstonåringarna inte kan cykla överallt utan måste ta tåget. Ett argument som inte är relevant för fem öre då ts inte heller begär att barnet ska stå för sin egen kollektivtrafik.
  • Insatt
    Anonym (mkt) skrev 2013-05-31 17:31:53 följande:

nähä? Men det var DU som drog upp argumentet att stockholmstonåringarna inte kan cykla överallt utan måste ta tåget. Ett argument som inte är relevant för fem öre då ts inte heller begär att barnet ska stå för sin egen kollektivtrafik.
    Det är fortfarande skitsamma eftersom ditt tramsande om att det är för mycket pengar är skitprat.
  • Anonym (mkt)
    Insatt skrev 2013-05-31 17:33:09 följande:
    Det är fortfarande skitsamma eftersom ditt tramsande om att det är för mycket pengar är skitprat.

Ja det har du rätt i. Då förstår jag dina irrelevanta motargument bättre.
  • Tom Araya
    Anonym (lite) skrev 2013-05-31 15:09:26 följande:

Annars brukar det vara så att det större utbudet innebär större konkurrens= lägre priser.
    Men visst kan utgifterna bli högre med större utbud men då har man ju också konsumerat mer.
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • Anonym (elisa)
    Anonym (My) skrev 2013-05-26 15:29:00 följande:
    Min 14-åring (flicka) har ganska nyligen fått en bankkort med 800:- insatt på varje månad. Hon ska då betala sin mobil, kläder, nöjen och fickpengar. Jag betalar ytterkläder + skor.
    Jag och hennes pappa är separerade och jag har en ny man som varit delaktig hennes liv och vardag i fyra år. Han tycker det är för mycket med 800:-/månaden och att hon då även borde spara en liten summa av dessa. Jag tycker inte att jag kan begära det för jag anser inte att 800:- är för mycket i månaden om man ska stå för det mesta själv.
    Jag vet att han inte "har något att säga till om" här, och han säger själv att han inte kan bestämma hur jag gör och vad jag ger mina barn. MEN det gnager i mig att han tycker så här! Han tror inte på mig när jag säger att många ungdomar i samma ålder får hela barnbidraget. Han menar då att det är helt fel att de får det eftersom barnbidraget ska gå till alla barnets omkostnader. Jag har försökt att förklara att barnbidraget täcker bara en del av de omkostnader en 14-årig flicka har (enligt konsumentverket).

Jag blir lite ledsen över att han tänker så här. Visst får han ha sin åsikt men han måste ju inse att det är annorlunda nu än det var på 80-talet när han var 14 år.
    Vi har inga barn tillsammans än, men funderingarna finns väl där på att skaffa ett gemensamt barn om nåt år. Känslan är ju dock att vi kommer bli oense om pengar som ska gå till barnet. Vad behövs? Är det rimligt? Osv.

Tycker ni det är för mycket med 800:-/månaden till en 14-årig tjej?
    Absolut inte. Jag har en 13 årig dotter och hon för 1300 kronor i månaden, det tycker både hon och jag är perfekt. Det tar inte slut = hon sparar, och hon be mig aldrig om pengar. Jag betalar bara ytterkläder och mat till henne, och basic hyigen (om hon vill ha dyra inpackningar eller tvålar så köper hon själv). Det funkar superbra tycker jag. Den som klagar är den som älskar jantelagen. Vilken är helt sjukt. Alla familjer har olika ekonomi, och olika budgetar, ingen bör klaga på någon annans val av hur dom spenderar sina pengar. När hon blir 14 så får hon 1400, och när hon blir 17 1700. Ja, du förstår.

Innan mina barn var tio så fick dom inte så mycket dock, utan då delade vi det på två. när hon var 4 så fick hon 200, när hon var 6 fick hon 300. :)
  • Anonym (Annat)

När jag var 14 år fick jag 500 kr totalt varje månad och det skulle räcka tilll allt. Vinterkläder, skor, kläder, disco- ja allt.  Är 27 idag. 

Jag tycker summan är rimlig.  

• Anonym (Annat)
    Anonym (Annat) skrev 2013-11-15 17:40:39 följande:
    När jag var 14 år fick jag 500 kr totalt varje månad och det skulle räcka tilll allt. Vinterkläder, skor, kläder, disco- ja allt.  Är 27 idag. 

Jag tycker summan är rimlig.  
    Jag fick med andra ord spara och jobba extra på sommaren. 
Svar på tråden Månadspeng till 14-åring, ger jag för mycket?