Månadspeng till 14-åring, ger jag för mycket?
Min 14-åring (flicka) har ganska nyligen fått en bankkort med 800:- insatt på varje månad. Hon ska då betala sin mobil, kläder, nöjen och fickpengar. Jag betalar ytterkläder + skor.
Jag och hennes pappa är separerade och jag har en ny man som varit delaktig hennes liv och vardag i fyra år. Han tycker det är för mycket med 800:-/månaden och att hon då även borde spara en liten summa av dessa. Jag tycker inte att jag kan begära det för jag anser inte att 800:- är för mycket i månaden om man ska stå för det mesta själv.
Jag vet att han inte "har något att säga till om" här, och han säger själv att han inte kan bestämma hur jag gör och vad jag ger mina barn. MEN det gnager i mig att han tycker så här! Han tror inte på mig när jag säger att många ungdomar i samma ålder får hela barnbidraget. Han menar då att det är helt fel att de får det eftersom barnbidraget ska gå till alla barnets omkostnader. Jag har försökt att förklara att barnbidraget täcker bara en del av de omkostnader en 14-årig flicka har (enligt konsumentverket).
Jag blir lite ledsen över att han tänker så här. Visst får han ha sin åsikt men han måste ju inse att det är annorlunda nu än det var på 80-talet när han var 14 år.
Vi har inga barn tillsammans än, men funderingarna finns väl där på att skaffa ett gemensamt barn om nåt år. Känslan är ju dock att vi kommer bli oense om pengar som ska gå till barnet. Vad behövs? Är det rimligt? Osv.
Tycker ni det är för mycket med 800:-/månaden till en 14-årig tjej?