• Äldre 26 May 19:37
    4140 visningar
    29 svar
    29
    4140

    Recept på nyttig mat SNÄLLA

    Okej FL nu behöver jag er hjälp här för att starta upp mitt nya liv :) Jag har precis gett mej på att börja springa och det går riktigt bra faktiskt. Men det jag helst av allt vill bli bättre på är kosten. Jag vill laga mer hälsosamma måltider som passar hela vår familj. Jag skulle även vilja ha lite mellanmål tips som är hälsosamma. Jag har alltid haft ett stort sötsug och det håller jag i balans med att äta vattenmelon men det lär ju inte hålla i längden. Så snälla ge mej era bästa tips, idéer och recept så är ni guld värda :)

  • Svar på tråden Recept på nyttig mat SNÄLLA
  • Äldre 26 May 19:38
    #1

    Behöver jag säga att jag skriver från mobilen men det kanske märks i trådstarten

  • Äldre 26 May 19:53
    #2

    All mat är nyttig i rimliga mängder......skippa skiten i form av läsk godis och sånt och minska portionerna så behöver du inte mer än så. Då tröttnar man inte på konstiga dieter heller

  • Äldre 26 May 19:57
    #3

    Okej tack för tipsen. Måltiderna äter jag inom rimliga mängder redan och försöker undvika sockerfällan men det är också det som är det svåra.

  • Äldre 26 May 19:59
    #4

    Dieter vill jag inte heller börja med utan snarare få en mer varierad och nyttig kost blandat med husmanskost som är det mesta som serveras här hemma.

  • Äldre 26 May 20:11
    #5

    sallader kan vara grymt goda och nyttiga. Nu snackar vi inte kanin-mat här utan du kan enkelt göra matiga sallader som du förutom massa goda grönsaker pimpar upp med kyckling/tonfisk, kidneybönor keso avocado,

    Lycka till! :) 

  • Äldre 26 May 20:12
    #6

    Du skulle kunna börja med att äta långsamma kolhydrater som tillbehör till de maträtter som du känner att du "behöver" (vill) ha kolhydrater till. Exempelvis kan du äta bulgur/råris/matvete till korvstroganoff istället för ris.

    Idag åt jag en hälsotallrik ute på ett fik. Den bestod av en del smaksatt cous-cous (skulle hellre välja bulgur eller dylikt där dock), tzatsiki, ajvar, ett kycklingspett, keso och en massa grönsallad. Det är ett tips.

  • Äldre 26 May 20:13
    #7

    Uniqie tack för tipset du har inget recept på nån matig sallad?

  • Äldre 26 May 20:14
    #8

    Man kan doppa sockerärtor(sugar snaps heter dom i butik) eller blomkål i pesto. Förebannat gott. Godare än både chips och godis. Jag kom på det själv nyligen. Rätt mycket fett i peston dock. 

  • Äldre 26 May 20:20
    #9

    Mitt bästa tips är att ta grönsaker först. Lägg upp halva tallriken med grönsaker och fyll sedan på med den "vanliga"maten. Försök variera grönsakerna så att det inte blir samma 7 dgr/vecka, då tröttnar man. Min favvosallad (som tillbehör till annan mat) just nu är en avokado (tärnas), en stor tomat (ta bort de vattniga kärnorna, sedan tärna) och en halv påse babyspenat. Pressa över en halv lime, ringla över lite olivolja och salta och peppra. Jättegott.

  • Isbit
    Äldre 26 May 20:30
    #10

    blogg.mama.nu/olgas-blogg/2011/09/09/det-sager-jag-jamt/

    "Och som jag bruakr säga: inte run to be fit utan be fit to run, den principen skiter många i. Så många som 60-65% av alla som joggar får minst en joggingrelaterad skada per år.Och hit hör fotskador, knäskador, höftskador, ryggskador."

Svar på tråden Recept på nyttig mat SNÄLLA