• Äldre 27 May 09:26
    11704 visningar
    20 svar
    20
    11704

    Någon som haft dålig självkänsla men som övervunnit det?

    Hej ts

    Jag måste först fråga dig hur du vill att andra ska behandla dig?

    kram  Solig 

  • Äldre 27 May 09:49
    #7
    Anonym (dåligsjälvkänsla) skrev 2013-05-27 09:41:15 följande:
    Numera så tror jag inte att jag blir oftare dåligt bemött eller behandlad sämre än andra i samhället, visst träffar man på riktigt otrevliga människor ute i samhället ibland o tar jag åt mig otroligt mkt och tar det personligt, även fast jag inser efteråt att just den personen beter sig speciellt och otrevligt mot andra också, men de tar lång tid innan jag kan se det med klara ögon, förstår du vad jag menar? jag hade en sån handledare på en praktik till ex, skit otrevlig o jag tänkte i ett år "det var mitt fel, jag var dålig, dum, oduglig" men sen minns jag ju att så var hon ju mot andra också.
    Jag tänker mig noga för hur jag beter mig mot andra, jag anses nog ofta som en bra person men blyg o tråkig skulle jag tro. Jag vill att andra ska behandla mig likadant. Jag tycker nog att man ska kunna säga lite vad man tycker till varandra i ett förhållande, jag kan till exempel säga till min kille "ska jag klippa dig lite idag?tycker det börjar bli lite långt kanske?" o jag säger det ju för att det är fint med lite kortare men jag skulle ju älska honom ändå med några cm längre hår, o han tycker det är finare när jag har håret utsläppt än uppsatt o säger ibland de att jag "kan väl ha det nedsläppt ibland" o ja han vet att jag gillar ha det nedsläppt ibland(när jag inte pluggar) men att få höra det känns som "jag duger inte med uppsatt" och det är ju knappast de han menar men jag ser allt i svart eller vitt när det gäller mitt utseende, antingen är jag ful eller skitsnygg i nåt. att jag inte kan läsa hans tankar är jobbigt, fast jag borde ju lita på hans ord.
    Det var ett långt svar, fast inget svar på min fråga. (Vilket jag nästan kände på mig)

    Fundera igen på frågan jag ställde i #3 och svara endast på själva frågan, inget annat. Jag vill hjälpa dig ts  Solig 
  • Äldre 27 May 10:40
    #10

    Så essensen av det du sa just nu är att du vill att människor ska vara snälla och trevliga mot dig. Visa respekt mot dig. Du vill bli hörd. Folk ska acceptera den du är.

    Det är högst mänskliga krav du har ts och jag tror att alla önskar sig detta. 

    Det där med att behandla andra så som du själv vill bli behandlad, det ska du ändra på ts. Från och med nu ska du behandla dig själv så som du vill att andra ska behandla dig. Förstår du skillnaden?

    Titta på det du har skrivit hitintills...


    Anonym (dåligsjälvkänsla) skrev 2013-05-27 09:01:07 följande:
    ... Jag tänker ofta fortfarande om jag hör någon flina brevid mig att "det är säkert mig de skrattar åt" osv.

    ...umgås för att de känner att de inte kan säga nej när jag frågar om vi ska hitta på nåt i helgen

    ... jag vågar knappt tro att folk skulle gilla mig

    ... efter ett tag så slutade jag göra mig fin, eller ens "vardagsfin" inför min pojkvän

    ...och tänkte att han tycker jag är ful

    ...men jag tar åt mig ändå de få gånger vi kommer in på det) men jag kan ju uttrycka önskemål om samma saker av honom. 
    Anonym (dåligsjälvkänsla) skrev 2013-05-27 09:10:27 följande:
    ... klarar jag inte vad de klarar så känner jag mig sämst.

    ...Ens värde sitter ju inte i vad man presterar men så känns det för mig ibland. 
    Anonym (dåligsjälvkänsla) skrev 2013-05-27 09:41:15 följande:
    ... jag tänkte i ett år "det var mitt fel, jag var dålig, dum, oduglig" men sen minns jag ju att så var hon ju mot andra också.

    ... men blyg o tråkig skulle jag tro.

    ...men att få höra det känns som "jag duger inte med uppsatt" och det är ju knappast de han menar 
    Anonym (dåligsjälvkänsla) skrev 2013-05-27 10:05:14 följande:
    ... jag förstår inte varför jag inte kan ta det som en bra sak bara


    Du gör vad du kan för att trycka till dig och trycka ner dig. Du är inget värd säger du till dig själv.
     

     
  • Äldre 27 May 11:01
    #12
    Anonym (dåligsjälvkänsla) skrev 2013-05-27 10:51:04 följande:
    jag vet inte om jag förstår skillnaden ? menar du att jag ska tänka bra tankar om mig själv, bygga upp en känsla av att jag duger själv? förklara gärna mer om du kan :)
    Du håller på att tala om för dig hela tiden att du är kass, värdelös och tråkig. Efter en längre tid så blir det till en "sanning" för dig. Du är mot dig själv som du aldrig skulle tolerera att någon annan behandlade dig.

    Så från och med nu ska du vara snäll mot dig själv. Du vet med dig att du är bra på vissa saker. Du vet med dig att du är snäll mot andra. Lyft fram detta och njut av att vara bra på vissa saker.

    Du ska även våga att göra fel ibland. Och acceptera att du gör fel. För hur trevligt är det med perfekta människor egentligen? Om det finns saker du vet att du inte är bra på, så dölj inte detta. Våga stå för det. Sånt är respekt ts. Att inte erkänna detta beror på att man inte vill bli straffad av sig själv. För det finns ingen annan som dömer dig hårdare än du själv. Så då blundar man hellre. Gör inte det längre. Det är helt okey att göra fel ibland, bara du kan erkänna det och stå för det.

    Om du är snäll mot dig själv och visar respekt för dig själv, så kommer andra att göra det också. Men så länge du anser att du inte är värd vatten så kommer du att tolka andras beteenden som något negativt och givetvis helt rättvist mot dig. För du är ju inte värd så mycket mer. 
Svar på tråden Någon som haft dålig självkänsla men som övervunnit det?