• Morsanheladagen

Existens minimum??

Vad kan normen vara för en familj med två skolbarn, ett 8 år och ett 16 år. Båda föräldrar har skulder, varav en nu mer är fri från Kf, men därav har personliga skulder till föräldrar. Den andre har stora skulder hos Kf efter en misslyckad husförsäljning för många år sedan. 
    En förälder jobbar, får ut 13100 efter skatt och att Kf tagit - Nu vill Kf ta mer, så att denne får 11100 kr efter skatt och indrivning. Den andre föräldern är arbetslös, får ut 9500 kr efter skatt. Till detta kommer ett barnbidrag, ett studiebidrag och ett underhållsbidrag. 
    Hyra 8500 kr.
    Privata skulder sammanlagt 3500. 

Någon som vet, ser summan korrekt ut? Känns som att vi lika gärna kan lägga oss ner och dö. Vi har inga dyra saker, bor inte flott, ingen semester de senaste 11 åren inga märkeskläder åt barnen eller oss själva, inga flashiga telefoner eller datorer, inga dyra fritidsintressen - inget alls utom det allra nödvändigaste. Köper begagnat, ärver och kämpar hårt med att hålla matkontot lågt. När det är en vecka kvar till barnbidrag är pengar slut...hur ska det nu bli med 2 000 kr mindre i månaden, vi som redan går på knäna?? Jag förstår inte.

Säger inte att vi inte ska göra rätt för oss...men det finns två barn med i bilden som redan har det kämpigt. Dagens besked gav min sambo en sån ångest att han tappade lusten att leva. Det skrämmer mig. Han kämpar så hårt och så kom det här.......:-/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-27 14:40
    Vi är sambos, inte gifta.

• Svar på tråden Existens minimum??
  • Waldo

Nu vet jag inte vad ni har för kostnad på arbetsresor, eller om det är underhåll in eller ut.

Men går man ett snabbt överslag och lägger en schablon på arbetsresorna så ser det hyfsat korrekt ut
    Privata skulder är inget som KFM tar hänsyn till i sina beräkningar

• Morsanheladagen
    Waldo skrev 2013-05-27 15:39:01 följande:
    Nu vet jag inte vad ni har för kostnad på arbetsresor, eller om det är underhåll in eller ut.

Men går man ett snabbt överslag och lägger en schablon på arbetsresorna så ser det hyfsat korrekt ut
    Privata skulder är inget som KFM tar hänsyn till i sina beräkningar
    Ang det här med privata skulder - jag gjorde alltså bort mig när jag lånade pengar av mina föräldrar och betalade mina skulder hos Kf, istället för att ha dom kvar? Hade jag haft dom kvar där hade ju mina skulder räknats med?? Nu har jag ju skulderna kvar, men inte hos Kf.......
  • Sölve
    Morsanheladagen skrev 2013-05-27 15:59:56 följande:
    Ang det här med privata skulder - jag gjorde alltså bort mig när jag lånade pengar av mina föräldrar och betalade mina skulder hos Kf, istället för att ha dom kvar? Hade jag haft dom kvar där hade ju mina skulder räknats med?? Nu har jag ju skulderna kvar, men inte hos Kf.......
    Ja, så är det tyvärr. 
    Det strular till det också om ni skulle behöva söka socialbidrag i framtiden. De kommer räkna med din inkomst och räkna med att du ska använda pengarna till att betala hyra, mat etc och inte dina skulder. 
    Men det är ju inte aktuellt i dagsläget vad jag förstår. 
  • skogsvitter

Samtidigt så är det ju naturligtvis positivt på alla sätt och vis att äntligen få en chans att bli av med betalningsanmärkningen åtminstone på en av er (även om det tar tre år, men de åren går fort!).

Jag tycker att det absolut är bättre att ha en privat skuld än en skuld till kronofogden. Ni kommer ju inte förevigt ha en så här tight ekonomi, eller? 3500 är inte direkt en stor summa, så du kommer ju kunna betala igen det inom en rimlig tidsperiod, även om du så bara betalar 50 kr i månaden.

Som jag ser det ligger ni i vilket fall en bra bit ovanför existensminimum, ni har det faktiskt inte himla illa ställt. Däremot kanske ni behöver fundera över vad ni egentligen har för utgifter, vilka som kan minskas, och hur ni planerar er ekonomi. Man borde absolut få pengarna att räcka en hel månad och kunna spara åtminstone någon hundring varje månad med den ekonomi ni har idag. Jag menar, vart tar pengarna vägen då? Det är ju det ni måste fundera på.

• Kjell2
    Morsanheladagen skrev 2013-05-27 15:59:56 följande:

Ja, ur synvinkel att du får mindre att leva för idag. Däremot betalar du nog mindre ränta mm till dina föräldrar så på lång sikt blir det billigare för dig. Din sambos skuld lär också försvionna snabbare

Det går inte att omförhandla amortering mm med dina föräldrar? Att ni betalar mindre nu och mer sen.
  • Sölve
    skogsvitter skrev 2013-05-27 16:31:24 följande:
    Samtidigt så är det ju naturligtvis positivt på alla sätt och vis att äntligen få en chans att bli av med betalningsanmärkningen åtminstone på en av er (även om det tar tre år, men de åren går fort!).

Jag tycker att det absolut är bättre att ha en privat skuld än en skuld till kronofogden. Ni kommer ju inte förevigt ha en så här tight ekonomi, eller? 3500 är inte direkt en stor summa, så du kommer ju kunna betala igen det inom en rimlig tidsperiod, även om du så bara betalar 50 kr i månaden.

Som jag ser det ligger ni i vilket fall en bra bit ovanför existensminimum, ni har det faktiskt inte så himla illa ställt. Däremot kanske ni behöver fundera över vad ni egentligen har för utgifter, vilka som kan minskas, och hur ni planerar er ekonomi. Man borde absolut få pengarna att räcka en hel månad och kunna spara åtminstone någon hundring varje månad med den ekonomi ni har idag. Jag menar, vart tar pengarna vägen då? Det är ju det ni måste fundera på.
    Fast jag uppfattar det som att de betalar 3500 kr i månaden på skulderna?
    Fast jag kan ha fel. 
  • skogsvitter
    Sölve skrev 2013-05-27 16:35:43 följande:
    Fast jag uppfattar det som att de betalar 3500 kr i månaden på skulderna?
    Fast jag kan ha fel. 
    Ah ja då blir det såklart en annan femma. Det är ju en väldigt stor summa per månad att betala, det borde ju i så fall gå att kommunicera med dem om.
Svar på tråden Existens minimum??