• Kjell2

Existens minimum??

Morsanheladagen skrev 2013-05-27 15:59:56 följande:
    Ang det här med privata skulder - jag gjorde alltså bort mig när jag lånade pengar av mina föräldrar och betalade mina skulder hos Kf, istället för att ha dom kvar? Hade jag haft dom kvar där hade ju mina skulder räknats med?? Nu har jag ju skulderna kvar, men inte hos Kf.......

Ja, ur synvinkel att du får mindre att leva för idag. Däremot betalar du nog mindre ränta mm till dina föräldrar så på lång sikt blir det billigare för dig. Din sambos skuld lär också försvionna snabbare

Det går inte att omförhandla amortering mm med dina föräldrar? Att ni betalar mindre nu och mer sen.
  • Kjell2
    Mor skrev 2014-09-13 19:39:54 följande:

Min man har sammanlagda skulder för ca 500 000kr 200 00kr är studie skulder, nu är han arbetslös han är 60 år och det kan bli svårt att hitta ett nytt jobb. Jag har inget med hans lån att göra , han har tagit lån här och där aldrig sagt något till mig, men vad händer om han inte kan betala? Blir jag drabbad? Jag har ett arbete vi bor i en hyrs lägenhet så vi äger inte så mycket, gjort en bo delning , jag har en bil och lite pengar på banken( arv) jag skall väll inte behöva betala hans skulder genom att jag skall leva på existens minimum?

De utmätas inte din egendom. Däremot antas du försörja honom vilket gör att vid löneutmätning så tar de mycket från honom. Så indirekt kan det drabba dig.
Svar på tråden Existens minimum??