• Jzon

Moderkakan långt ner.....

Var på ultraljud idag och fick veta att moderkakan ligger långt ner,just nu skulle jag inte kunna föda barn (vilket ja iof inte planerar att göra heller, är i v.20) Ska tillbaka runt v.30 och kolla om den flyttat sej. Börjar googla och ser att de är vanligt att blöda....man kan bli sjukskriven....sängliggande.... Nu till frågan -Nån som vet nått/varit med om det?!

• Svar på tråden Moderkakan långt ner.....
  • Anananas
    Jzon skrev 2013-05-27 18:48:38 följande:
    Var på ultraljud idag och fick veta att moderkakan ligger långt ner,just nu skulle jag inte kunna föda barn (vilket ja iof inte planerar att göra heller, är i v.20) Ska tillbaka runt v.30 och kolla om den flyttat sej. Börjar googla och ser att de är vanligt att blöda....man kan bli sjukskriven....sängliggande.... Nu till frågan -Nån som vet nått/varit med om det?!
    Min satt också långt ner, så jag fick göra ett till ultraljud nu i v. 32 för att se om den flyttat på sig.
    Och det har den gjort. Till mig sa dom att det är vanligast att moderkakan följer med den växande livmodern upp och att bara för att den sitter långt ner så behöver det inte betyda att den stannar kvar där nere :)
  • Jzon

Hoppas min gör det åxå, kändes inte så farligt när hon sa det...men sen började jag googla (vilket min bm sagt att man inte ska hålla på med)

• Anananas
    Jzon skrev 2013-05-27 19:00:52 följande:
    Hoppas min gör det åxå, kändes inte så farligt när hon sa det...men sen började jag googla (vilket min bm sagt att man inte ska hålla på med)
    Googla är det värsta man kan göra, men det är som svårt att låta bli :)
    Det är ju sällan man hittar "bra" fakta när man googlar, man hittar bara saker som kan gå fel.
    Så jag håller tummarna för dig att det kommer gå bra :)
  • Trixxy

min moderkaka låg också lite för öppningen med mitt förra barn, fick göra ett ultraljud kring v.30, då hade den vuxit sig uppåt. den växer ju med livmodern.

• tideloo

Min gjorde det också. Gjorde ett nytt Ul i vecka 28 och då hade den flyttat upp sig, tydligen är det mer vanligt den flyttar sig än stannar kvar i samma läge!

• Tjohalia

Jag hade lågt sittande moderkaka, men blanda inte ihop det med "föreliggande moderkaka". Jag fick lära mig att det var ganska stor skillnad. Vid lågt sittande är det stor chans att den följer med upp när livmodern växer (jag fick kolla i v 32 och då hade den vuxit upp) medan det är betydligt större risker (bl.a. Med blödningar och risker för att den brister) med en föreliggande moderkaka, som ju växer över hålet där bebisen ska ut så småningom. Innan jag hade insett att det inte var samma sak hade jag precis som du suttit och googlat och hunnit skrämma upp mig en del för alla komplikationer man kunde drabbas av, men en lågt sittande moderkaka innebär inte alls samma risker som en föreliggande.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Lindsey Egot the only one

Min livmoder låg över vid RUL men hade vuxit upp på framväggen under de kommande veckorna efter RUL och kontroll UL. Den hade precis klarat sig från att det skulle gå och det gick att föda vaginalt. Min kompis däremot hennes växte inte upp utan höll sig över livmodertappen så hon fick KS. Hon har t.o.m fått det två gånger av 4 barn.

• Jzon

Men ska jag gå omkring å vara nervös i 10 veckor nu till nästa ultraljud, känns som att jag bara går å väntar på att det ska börja blöda.....hade ju precis börjat komma över den fobin som man har i början... Har ett jättestressigt jobb, jobbar 12 timmars utan chans att sitta ner och ta det lugnt om det skulle behövas....är de större chans att de blöder om man "flyger runt" hela tiden?!

Jzon

Du kanske behöver sjukskrivas.

• Jzon

Tror du att de kan ha betydelse? Min kompis sa precis, bara du låter bli att hoppa studsmatta så är de ingen fara ....hon har 5 ungar å vet ALLT

Jag har också fem barn och vet allt hahaha..... och jag hade inte velat ha den stressen under graviditeten som du har på ditt arbete för stress är inte bra för barnet.

• Jzon

Ha, ha...då kan du vara min andra mentor Alltså de här är tredje för mej och har haft samma jobb med dom andra två, tänkte bara om de har någon betydelse med stress om man nu har lättare att blöda iom att "kakan" ligger där den ligger..

Nja jag vet inte om trycket kan bli annorlunda.

Svar på tråden Moderkakan långt ner.....