4-åring äter bara tre maträtter
Vi har följande rutiner kring mat i det här huset.
Till middag serveras bara det som serveras. Man äter det som passar. T ex äter ett barn inte alls potatis och de dagar det är potatis lever hon på sallad, grönsaker och fisk/fågel/kött. Mina barn är också rätt kräsna men gillar iaf pasta och ris (och då 3 av 4 äter potatis) så de får äta sig mätte på det om inte resten passar.
Till kvällsfika har jag mackbegränsning. 2 mackor är max, är man mer hungrig erbjuds man att värma på resterna från middagen och det har aldrig någonsin hänt att de var _så_ hungriga att det varit nödvändigt :)
I ert läge hade jag provat att 2 middagar i veckan haft stuvade mackaroner och något annat än korv köttbullar. Så en korvrätt men med annat än stuvade mackaroner, en köttbullsrätt men med annat än stuvade mackaroner och så resten helt annat. Det som inte äts tjaffsar man inte om men då kan han hälften av dagarna äta sig mätt på iaf något på tallriken och resten ligger där till den dag han vill prova. Lägg på de grönsaker han äter varje dag plus något mer som också bara ligger där tills han vill prova.
Sen pannkaka någon gång ibland.
Till mellis hemma hade jag strypt mackor helt och hållit mig till en frukt för att se om han är hungrigare till middag. Till kvällsmat hade jag absolut låtit barnet äta smörgås/naturell yoghurt med flingor men jag tycker absolut man kan begränsa även där. Inte så att barnet är hungrigt men det behöver ju inte överkompensera för att det inte alls vill ha mat.