• Anonym (social fobi)

dölja spritandedräkt hur???

Hej!
    Jag vill inte att någon narrrar mig eller ser ner på mig nu men det är så att nästa vecka ska en släkting till mig ta studenten ochjag skavara med och fira både på stan och studentfirande med släkt och vänner hemma hos personen i fråga. Grejen är den att jag lider av social fobi och jag har både gåt tpåkbt och tar medicin för detta men jag känner ändå en stor fasa inför detta. Tänker på det  hela tiden och för att lugna mig har jag planerat att ta några nubbar på morgonen den aktuella dagen. är bara rädd att det kommer att kännas på min andedräkt. Som sagt detta gätller bara en dag och jag är ingen alkoholist.

Någon som har tips på hur jag ska dölja detta?tuggummi eller vad? Kom med lite tips till en orolig ängslig själ!!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-29 21:23
    Vill tacka alla er som förstår min situation och det här med ångestproblematik!
    Social fobi förväxlas ofta med vanlig blyghet vilket är helt felaktigt.
    För många av oss är det ett verkligt handikapp som i mitt fall präglat hela mitt liv. jag har utmanat mig själv många gånger genom att gå på tillställningar med mycket folk utan att ta till alkohol och det har varit ett rent helvete med en osannolik trötthet efteråt. Har bestämt att kontakta min läkare och försöka få något lugnande utskrivet. Om det inte går så tänker jag inta alkohol i små mängder den aktuella dagen bara för att dämpa den värsta ångesten.

Tack för alla goda tips hur man kan neutralisera doften.

Ev behöver jag höja dosen på min medicin också eftersom det hittintills inte verkar hjälpa särskilt mycket.

• Svar på tråden dölja spritandedräkt hur???
  • taquine

Nu ska jag inte moralisera, kör på ren sprit typ vodka , tugga på persilja, vitlök eller kaffepulver. Gurgla med listerine eller dyl. Fisherman på det . Lycka till!

• BusJohanna

Jösses! Det är väl ngn du känner du ska till? Klara du inte det som en vanlig människa så ska du kanske stanna hemma.

Smygsupa på toa för att våga? Hör du hur sjukt det låter?

Komma på firande full? Okej att det dricka på studenten men brukar inte Mottagningen vara hemma hos personen med familj och släkt? Och där ska du dyka upp på lyset?

• Anonym (Knas)
    Anonym (social fobi) skrev 2013-05-28 22:35:52 följande:
    Nja,min släkt är lite pryda och religiösa.

Och då ska du supa? Hmm lite lagom respektlöst kanske...
  • Anonym (B)
    BusJohanna skrev 2013-05-29 00:30:55 följande:
    Jösses! Det är väl ngn du känner du ska till? Klara du inte det som en vanlig människa så ska du kanske stanna hemma.
    Komma på firande full? Okej att det dricka på studenten men brukar inte Mottagningen vara hemma hos personen med familj och släkt? Och där ska du dyka upp på lyset?
    Vadå som en vanlig människa?
    Ts har ju förklarat att hon/han lider av social fobi. Det handlar inte om att supa sig full utan att kunna hantera dagen.
    Uppenbarligen har du inga kunskaper om social fobi då skulle du inte uttrycka dig så dumt. Okej att det inte är det bästa alternativet att dricka alkohol, men du behöver inte vara nedlåtande mot någon som beskrivit sina problem och berättat att hon/han både medicinerar och går i terapi för det.

Vad är det du inte fattar?
  • Anonym (Knas)
    Anonym (B) skrev 2013-05-29 00:40:03 följande:
    Vadå som en vanlig människa?

Ts har ju förklarat att hon/han lider av social fobi. Det handlar inte om att supa sig full utan att kunna hantera dagen.

Uppenbarligen har du inga kunskaper om social fobi då skulle du inte uttrycka dig så dumt. Okej att det inte är det bästa alternativet att dricka alkohol, men du behöver inte vara nedlåtande mot någon som beskrivit sina problem och berättat att hon/han både medicinerar och går i terapi för det.

Vad är det du inte fattar?

Det är ju inte ts dag, varför ska hennes sociala fobi göra det okej att supa ner sig på släktingens kalas. Stanna hemma då och ta itu med de egna problemen. Det handlar ju inte ens om ts.

Om inte terapi och medicin hjälper så är det väl ngt annat. En ond spiral av självömkan som garanterat inte blir bättre av alkohol.
  • taquine
    Anonym (Knas) skrev 2013-05-29 01:22:03 följande:

Det är ju inte ts dag, varför ska hennes sociala fobi göra det okej att supa ner sig på släktingens kalas. Stanna hemma då och ta itu med de egna problemen. Det handlar ju inte ens om ts.
    Om inte terapi och medicin hjälper så är det väl ngt annat. En ond spiral av självömkan som garanterat inte blir bättre av alkohol.
    Vem fan har pratat om att supa ner sig , bli redlös etc, hon försöker hantera sin fobi på ett inte bra sätt men ett sätt som kan fungera entsaka gånger,  Hoppa ner från dina höga hästar fröken redig, 
    my way or the highway
  • Anonym (Knas)

Fröken redig? Nu var ju du rolig.

Folk kanske skulle ta å vakna upp ur sina mesiga villfarelser och göra ngt åt sina liv istället.

De flesta skulle lida av "social fobi" om man inte tog tag i sina rädslor utan istället gömde sig under dem.

Ja det låter taskigt, må så vara. Så less på allt daltande. Inte konstigt att så många lider av psykiska sjukdomar när vi kommer på nya hela tiden. Säger i te att de är påhittade men att i.o.m en "stackars dig som lider av.." Mentalitet så kommer ju folk aldrig ur det.

Och ja, jag tycker att då kan ts stanna hemma om hon inte klarar ett studentfirande med släktingar utan att ta några supar på toaletten på morgonen. Det lär ju inte ts må bra av!

• Opappan
    BusJohanna skrev 2013-05-29 00:30:55 följande:
    LÄS TRÅDSTARTARMÄNNISKANS TOPIC SAMT KOMMENTARER OCH ÅTERKOMMA.
    Och om du mot förmodan verkligen har läst så är din kommentar rätt orättvis och ojuste.
    Den skriver att den har social fobi! Och den beskriver på vilket sätt det ter sig för den så den har uppenbarligen goda själ till att ta till detta snabbfix. Den uttrycker väldigt tydligt att den inte har detta knep som en vana.

• Opappan

trådstartarmänniskan, Om jag vore du så skulle jag sätta i mig lite olika sorters grejer som doftar mer eller mindre starkt, Och fil eller yoghurt och munskölj och tandkräm och vad vet jag, allt sånt lär ju hjälpa om man kan ta det i turordning :)
    Du är snäll du som utsätter dig för en sån situation som egentligen inte passar dig, för din släktings skull :) Tänk om denne visst! :)

• Opappan
    Anonym (Knas) skrev 2013-05-29 01:46:55 följande:
    Fröken redig? Nu var ju du rolig.

Folk kanske skulle ta å vakna upp ur sina mesiga villfarelser och göra ngt åt sina liv istället.

De flesta skulle lida av "social fobi" om man inte tog tag i sina rädslor utan istället gömde sig under dem.
    Ja det låter taskigt, må så vara. Så less på allt daltande. Inte konstigt att så många lider av psykiska sjukdomar när vi kommer på nya hela tiden. Säger i te att de är påhittade men att i.o.m en "stackars dig som lider av.." Mentalitet så kommer ju folk aldrig ur det.

Och ja, jag tycker att då kan ts stanna hemma om hon inte klarar ett studentfirande med släktingar utan att ta några supar på toaletten på morgonen. Det lär ju inte ts må bra av!
    Du är en sån människa som troligen är för "LBF - Learning by fear". Om du fick bestämma så skulle man alltså kasta in en ormrädd människa i ett litet rum med massa ormar tills den kommer över rädslan?
Svar på tråden dölja spritandedräkt hur???