• Anonym (social fobi)

dölja spritandedräkt hur???

Hej!
    Jag vill inte att någon narrrar mig eller ser ner på mig nu men det är så att nästa vecka ska en släkting till mig ta studenten ochjag skavara med och fira både på stan och studentfirande med släkt och vänner hemma hos personen i fråga. Grejen är den att jag lider av social fobi och jag har både gåt tpåkbt och tar medicin för detta men jag känner ändå en stor fasa inför detta. Tänker på det  hela tiden och för att lugna mig har jag planerat att ta några nubbar på morgonen den aktuella dagen. är bara rädd att det kommer att kännas på min andedräkt. Som sagt detta gätller bara en dag och jag är ingen alkoholist.

Någon som har tips på hur jag ska dölja detta?tuggummi eller vad? Kom med lite tips till en orolig ängslig själ!!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-29 21:23
    Vill tacka alla er som förstår min situation och det här med ångestproblematik!
    Social fobi förväxlas ofta med vanlig blyghet vilket är helt felaktigt.
    För många av oss är det ett verkligt handikapp som i mitt fall präglat hela mitt liv. jag har utmanat mig själv många gånger genom att gå på tillställningar med mycket folk utan att ta till alkohol och det har varit ett rent helvete med en osannolik trötthet efteråt. Har bestämt att kontakta min läkare och försöka få något lugnande utskrivet. Om det inte går så tänker jag inta alkohol i små mängder den aktuella dagen bara för att dämpa den värsta ångesten.

Tack för alla goda tips hur man kan neutralisera doften.

Ev behöver jag höja dosen på min medicin också eftersom det hittintills inte verkar hjälpa särskilt mycket.

• Svar på tråden dölja spritandedräkt hur???
  • dennis02

Spritstank kan vara svår att dölja. Kanske går det om du köper stark cider eller alkoläsk på bolaget, som är mer läskaktigt?

• Anonym (vethurdetkänns)

Kan du inte boka en läkartid och förklara läget? Och få en tillfällig ångestdämpande typ Sobril att ta den dagen? Jag har fått utskrivet lugnande att ta inför släktträffar, flyg eller annat som ger mig ångest.

• sarafamilj
    dennis02 skrev 2013-05-29 02:32:35 följande:
    Spritstank kan vara svår att dölja. Kanske går det om du köper stark cider eller alkoläsk på bolaget, som är mer läskaktigt?

Mm, om det inte går att dölja lukten helt känns det värre om någon stinker vodka vid ett familjekalas än att någon luktar cider. Skulle kört på starkcider istället! Lycka till ts, hoppas släktingen du övernattar hos är en sådan person du mot din förmodan kan tala med om detta. Då kanske ni kan dela på cider så du slipper känna sådana skamkänslor ovanpå din ångest!
  • Anonym (hej)

hej ts, lider själv av social fobi och förstår dig. alkohol är väl inte den bästa lösningen men jag förstår hur du tänker. du har inga lugnande som funkar? ibland måste man ju klara av att göra vissa saker och då har jag stesolid i nödfall.

• MAN78

Kaffe är riktigt bra för att dölja alkoholdoften. Då pratar jag alltså om att tugga på kaffebönor eller malt kaffe. Det räcker inte att dricka en kopp.

• Blåbäret0

Att självmedicinera med alkohol är ett varningstecken för missbruk, så det är en grymt dålig ide!

Långsiktigt bör du börja på kbt för det hjälper de flesta! Kortsiktigt borde du hitta en annan lösning, spritdoft GÅR inte att dölja!! Har levt med missbrukare och oavsett vad du petar i dig kommer andedräkten att lukta alkohol!
    Det är dessutom väldigt suspekt att "rygga tillbaka" när någon pratar med en, att stinka parfym/listerine.

För din egen skull, utmana dig själv, ta råd och hjälp utifrån (börja med vårdcentralen eller öppenpsyk) och ta hand om dig!

Risken är att du gör detta till en vana och ångesten blir ÄNNU värre!
    Berätta för dina nära om din ångest, att de stöttar kan hjälpa avsevärt. Jag hoppas verkligen di hittar en annan lösning än att självmedicinera! Lycka till!

• EnMandarin

Det har hänt att jag svept en drink för att gå på sociala tillställningar som gör mig nervös och jag har INTE social fobi. Eller alkolism. Lycka till TS hoppas du fått bra svar. Jag håller dock med nån annan som skrev att det är enklare att be din husläkare/ psykiatriker (?) om ett recept på sobril 5mg att TS vid sånna här tillfällen. Man kan be om ett recept på 10st att ha hemma i badrumsskåpet.

• Anonym (social fobi)
    sarafamilj skrev 2013-05-29 14:26:29 följande:

Mm, om det inte går att dölja lukten helt känns det värre om någon stinker vodka vid ett familjekalas än att någon luktar cider. Skulle kört på starkcider istället! Lycka till ts, hoppas släktingen du övernattar hos är en sådan person du mot din förmodan kan tala med om detta. Då kanske ni kan dela på cider så du slipper känna sådana skamkänslor ovanpå din ångest!

Tack för ditt tips, ska försöka tala med personen i fråga som jag sover över hos. Tror nog att jag kommer mötas av förståelse då  hen vet om min problematik. Cider är ju dessutom gott.Glad
  • Anonym (mlk)
    Anonym (social fobi) skrev 2013-05-29 21:33:02 följande:

Tack för ditt tips, ska försöka tala med personen i fråga som jag sover över hos. Tror nog att jag kommer mötas av förståelse då  hen vet om min problematik. Cider är ju dessutom gott.Glad
    Tror detta stjälper dig i slutändan. Visst du vill klara den dagen, men du gör ju egentligen allt det som du inte ska göra för att få bort fobin långsiktigt. Jag har många gånger själv tänkt tanken att jag skulle göra som dig men samtidigt så visar du just där och då för dig att du inte klarar av situationen och tar den absoluta flyktvägen vilket som sagt bara gör så att din fobi blir värre.

Tror alltså att din fobi kan bli värre även på just den dagen trots att du druckit eller tagit lugnande, eftersom du på alla möjliga sätt försöker fly från den och intalar dig själv att du inte klarar det och behöver något annat.  Just det är ju en trigger och kan göra så fobin blir värre den dagen, det får motsatt effekt. 

Inte bra.
  • Anonym (PePa)

Jag har jobbat med en person med social fobi. H*n berättade att det var väldigt svårt att vara med på kompisens student med alla runt, alla som pratar och rör sig runt men samtidigt har h*n ofta gjort sångframträdanden, att stå på en sen med några tusen åskådare är inga problem. Då finns det plats runt om personen, alla i publiken är riktade mot ett håll och de är tysta. Alla personer fungerar olika och det som triggar den sociala fobin är olika för alla. Den som yttrar sig nedlåtande om det och TS utan att veta alla alla fakta, sorgligt. 

Bra TS att du pratar med läkaren. Ha det så kul med dina släktingar och studentfirandet. 

• sarafamilj
    Anonym (social fobi) skrev 2013-05-29 21:33:02 följande:
    Tack för ditt tips, ska försöka tala med personen i fråga som jag sover över hos. Tror nog att jag kommer mötas av förståelse då  hen vet om min problematik. Cider är ju dessutom gott.

Vad fint! Hoppas du får en trevlig dag. :)
Svar på tråden dölja spritandedräkt hur???