• lundhis

Matvägrar utan leksaker....

Vår son på nu 12månader vill verkligen inte äta.... Han vänder bara bort huvudet när man kommer med skeden. De funkar att "lura" honom att äta om han får nån leksak eller nått annat av oss som fascinerar honom. Bara de är nått som han kan pilla med under tiden så kan han äta en hel burk.
    Känns som att hela våran vardag präglas av att han inte vill äta iordning, vill kunna få sitta vid bordet å ha en mysig stund.
    Har provat att ge honom en egen sked, men den kladdar han bara med.
    Går ganska bra om han får plocka i lite egna bitar, men han äter ju så himla lite då.

Snälla jag behöver tips på hur vi ska få bort leksaker å annat från matbordet å hur vi ska få honom att tycka om mat. Vill ju att han ska äta våran mat...
    Kan oxå tillägga att han sitter med maten väldigt länge i munnen innan han sväljer, vad kan de bero på.
    Den största anledningen till min oro är ju för han är en väldigt liten kille, 7975g å 72cm på 1års kontrollen. (vi fettberikar den mat å välling han äter med olja, vällingen går bara på kvällen å morron).

Snälla hjälp mig, å tack för att ni orkade läsa allt.

• Svar på tråden Matvägrar utan leksaker....
  • mammatilldig

låt honom äta själv, den mängden räcker säkert för honom. föräldrar tror ofta att deras barn behöver att mer än de faktiskt behöver.

• Jolemi

Om det funkar med en leksak kan han väl få ha det? Det betyder ju inte att det kommer va så jämt för att det e så nu.
    Om du låter han äta själv o du har en sked oxå som du samtidigt matar han med? Att han kladdar hör ju till det e så de lär sig... men det kanske bara passar när man e hemma. Men en leksak gör matstunden trevlig för honom verkar det som o då e det en positiv upplevelse att äta. Mat är kul!
    Kram

• Nyfiken81

De handlar ju hela tiden om att måste ha nya grejor att leka med vid bordet för han tröttnar fort på de han har att leka med.
    Mat är inte kul även om han har nån grej, de är mkt vrida på huvudet å så ändå.
    När han leker med skeden i maten, så går de absolut inte för mig att få in nån sked. De vägrar han.

Hjälp!

• mammatilldig

detta ör helt normalt i denna ålder. lägg upp rolig mat och låt honom äta själv.

• Pyff

Jag säger som jag sagt till flera andra som haft samma problem i denna åldern; sluta med burkmaten och ge riktig mat Alexander var nämligen precis likadan vid 1 år, han vägrade äta! Innan hade han bara ätit burkmat och älskat det, men helt plötsligt var det som han ändrade sig och bara ville ha riktig mat. Efter det funkade det kanon Han ville också äta själv mera och fick naturligtvis göra det, fast jag matade samtidigt också.
    Jag har som sagt gett detta råd till många här på FL i samma sits som du och vad jag förstått har ALLA fått bra resultat

• KäRinGa

Låt inte måltiderna bli en stor grej..
    Sätt grabben till bords när ni äter. ge honom tallrik med lite mat på, lite av allt som står på bordet. Erbjud sked, och kanske gaffel. MEN INGA LEKSAKER vid matbordet! Leka får man göra sen, efter avslutad måltid.
    Ni äter, pratar lugnt om annat, men talar om att mmmm vad GOTT det här var!
    Snart blir pojken nyfiken.. Är det gott? och provar själv.
    låt honom kladda, han måste lära känna maten, och små barn lär känna saker med händerna..
    Utrusta dig med en handduk att torka av er, bord och honom själv när det blir föör mycket kladd.
    En ettåring svälter inte sig själv, han äter tills han är mätt.
    Planera era måltider, med någotsånär tre-fyra timmars mellanrum, så han får en chans att hinna känna hunger. Ett hungrigt barn äter. mycket och gärna. (nu menar jag inte att ni ska svälta ut honom, men inte äter du själv en tallrik gröt om du nyss fått i dig ett helt smörgåsbord?)

När ni ätit klart, dukar ni av, tackar å hans vägnar så mycket för maten, sätter ner, och nämner inte ordet mat förrens vid nästa måltid.
    Om grabben åt lite, kan ni tidigarelägga måltiden, men helst inte mindre än två timmar mellanrum. och inget att erbjuda mellan måltiderna.
    Lycka till!

• mammatilldig

käringa- varför tycker du att det är si viktigt att inga leksakeer får vara med?

• lövet2

TS - Ge honom en tallrik m mat, sked, mugg och en haklapp. Häll upp en kopp kaffe åt dig själv och ägna dig åt den, så får han äta ifred. Det BLIR mycket kladd i början, och säkert hälften av maten åker i golvet. Men enda sättet för honom att lära sig äta själv är att han får träna. Det i sin tur är svårt med en förälder som följer varje sked med blicken och protesterar om lite mat hamnar i håret t ex ....
    Jag vet MÅNGA föräldrar som ångrat att de infört leksaker eller sagoläsning vid maten, så jag skulle nog akta mig om jag var du!

• KäRinGa

Mammatill...: när man äter, äter man, leker gör man väl ändå inte vid matbordet.... vanligt enkelt hyffs...

• Pyff

TS: hur har det gått? Har du testat det jag föreslog? Vore intressant att få höra en uppdatering från dig

• sunce

Min 14-månaders skulle aldrig äta själv om det inte är det hon gillar, alltså makaroni och mango.
    Om hon ska få i sig nåt annat så måste jag leka med henne och lura i henne mat, annars skulle hon aldrig få i sig nån grönsak eller kött.
    Och eftersom hon är en smalis så gör jag vad som helst för att hon ska äta fast jag håller med alla som säger att man inte ska göra så, men det är svårt att strunta i om de äter eller ej.

• Lintu

Håller med Sunce. Har man en tunnis så måste man tyvärr ta till vad som helst för att få i dem maten. Finns vissa barn som lär sig leva med hunger. Äter bara lite varje gång så att säga. Här funkar det bättre med leksak och 200 g mat än ingen leksak och 5 tuggor varje timme. Tror det är olika hur olika barn funkar. Både med aptit, vilja, intresse o.s.v. Går nog över för jag kan klämma i mig varje mål utan en blåsorkester i köket hihi.

Svar på tråden Matvägrar utan leksaker....