• Anonym (Väggen)

Ni som är Gastric bypass op - hjälp mig (sambo bråk)

Okej. Jag söker er som gjort en gastric bypass op eller ni som bor ihop med en somgjort en sådan op.

Efter er operation. Då menar jag alltså från ni kom hem till er sjukskrivning tog slut. I min sambos fall handlar det om 4 veckor hen ska vara hemma.

Ja, min fråga handlar om att doktorn säger ju till att ni inte får bära tungt. Men fick ni göra någon slags hushållssyssla? Eller var ni mest passiva? ?

Jag har det så här hemma. Jag och sambon har två barn tillsammans. Jag bär allt. Men jag gör allt annat här hemma också. Hen sitter vid tv:n, vid datorn eller är med oss i familjen när vi aktiverar oss. Men annars är det lugna gatan för dens del som gäller. Det är nu 1v sen op ägde rum.
    Idag bad jag hen om hjälp för andra dagen. Hen har fått tömma diskmaskin och dammsugit samt laddat tvättmaskin.

Idag kommenterade jag att hen satte sig i soffan. Då bröt helvetet lös. Jag får höra att jag kör med hen. Att hen "hoppas att hen drabbas av grava komplikationer och då skajag allt få höra att det helt och hhållet är mitt jävla fel att hen blev så dålig". Efter detta tänker jag inte be om någon hjälp mer.

Jag har ont i mina händer. Jag har fått ställain en viktig och eefterlängtad tid till doktorn för sambon inte kan ha barnen ensam då. Jag bär och sliter, jag går rent ut sagt på knäna efter 1v. Dåligt med sömn. Upp tidigt. Jobba hela dagen. Knappt hinna på toa.

Men är det så att ni som är op - inte fick göra något arbete hemma de närmsta 4v??

• Svar på tråden Ni som är Gastric bypass op - hjälp mig (sambo bråk)
  • Stumpan83

Jag är inte helt säker på vad som gäller vid gastric by-pass men har själv patienter som genomgår stora bukoperationer (typ ta bort hela tjocktarmen/ändtarmen) och det vi säger till dem är att de får göra allt de vill och kan till smärtgränsen FÖRUTOM hårda sport typ kampsport, bollsporter och liknande.

• Anonym (Molly)

Har inte din sambo fått med sig instruktioner från sjukhuset om vad man bör och inte bör göra? 

Efter min bukoperation (dock inte en gastric bypass) sa läkaren att jag inte skulle lyfta något tyngre än ett mjölkpaket de första veckorna.
    Vidare skulle jag inte sträcka mig och ta ner saker från höga hyllor, ta upp saker från golvet eller bädda sängar o dyl. 
    Det fanns risk för att tarmen skulle komma ut genom bukväggen om jag ansträngde mig för mycket.

• Anonym (m)

Hej jag har gjort en GBP operation och man skulle städa röra på sig leva som vanligt tvätta diska m m.
    Men inte lyfta tyngre en 3-4kg dom 2 första veckorna.
    Så visst kan din sambo hjälpa till får ta sig i kragen kan inte bara sitta stilla när amn gjort operationen för då är de större chans attf å blodpropp m m. 

• Cecese

Jag opererades för 4 år sen och blev då sjukskriven 6 veckor. Jag opererades dock med öppet snitt så jag hade ett långt sår på magen, det var nog typ 30 cm långt om jag inte minns fel. 

Första veckorna så gjorde jag inte mycket alls utan mannen gjorde det mesta. Han var föräldraledig 4 veckor och sen 4 veckor semester så han var hemma 8 veckor. För det första så gick väldigt mycket tid åt till att äta. Jag åt med 2-3 timmars mellanrum dygnet runt första veckorna. Jag var också väldigt trött första månaden och sov mycket. Första 2-3 veckorna så sov jag 30-60 minuter efter nästan varje måltid.

Jag hjälpte till med maten, lyfte dock inte kastruller/stekpannor eller liknande men jag kunde ju skära eller röra i grytor osv. Hänga tvätt började jag göra efter kanske 4 veckor, jag bar dock inte några tvättkorgar. Dammsuga så tog det nog flera månader innan jag gjorde. Jag kunde göra saker med barnen om jag satt ner men jag lyfte absolut inte någon av barnen (inte ens minsta som var 6 månader när jag opades)

• Cecese
    Anonym (Molly) skrev 2013-05-30 19:37:15 följande:
    Har inte din sambo fått med sig instruktioner från sjukhuset om vad man bör och inte bör göra? 

Efter min bukoperation (dock inte en gastric bypass) sa läkaren att jag inte skulle lyfta något tyngre än ett mjölkpaket de första veckorna.
    Vidare skulle jag inte sträcka mig och ta ner saker från höga hyllor, ta upp saker från golvet eller bädda sängar o dyl. 
    Det fanns risk för att tarmen skulle komma ut genom bukväggen om jag ansträngde mig för mycket.
    Jag fick samma instruktioner att första månaden skulle jag inte lyfta mer än 1 kg i varje hand.
  • Camillapunktslut

Jag fick inga vikt restriktioner, undvek att bära min 3 åring första veckan. Men efter det så gick det hur fint som helst.

Dom sa att man ska leva som vanligt och komma igång med vardags sysslorna så snabbt man kan i princip. Om msn har gjort titthål iaf.

• Virriga Vera

Det tog mig minst 2 veckor innan jag orkade att göra något. man är sjukskriven för att kroppen skall läka och man skall vila. Din partner har gått igenom en stor bukoperation och nu skall  lära sig att leva med det, det är både psykiskt och fysiskt påfrestande och jag tycker nog att du är väldigt oförstående som kräver att din partner dessutom skall göra hushållssysslor om h*n inte orkar.  Det är helt ok att göra både det ena och det andra om man har orken.

• kenopeno

Ts. Ta det lite lugnt. Sänk ditt tempo. Ingenting kommer hända om ni dammsuger mer sällan för en tag.....och sänker ribban för hushållsarbetet för ett tag. Det låter mer som att du är överstressad, än att det är din partner som har problem med lathet. Så släpp din partners görande för ett tag och försök att foukusera på hur du kan jobba med din inre stress lite......dina tankar och vad det är i allt det här som gör att du känner dig så överväldigad. Kika på om du kanske har dina krav på dig själv och din omgivning på för hög ribba.

• Anonym (Väggen)
    Virriga Vera skrev 2013-05-30 20:59:53 följande:
    Det tog mig minst 2 veckor innan jag orkade att göra något. man är sjukskriven för att kroppen skall läka och man skall vila. Din partner har gått igenom en stor bukoperation och nu skall  lära sig att leva med det, det är både psykiskt och fysiskt påfrestande och jag tycker nog att du är väldigt oförstående som kräver att din partner dessutom skall göra hushållssysslor om h*n inte orkar.  Det är helt ok att göra både det ena och det andra om man har orken.

Okej tack för ditt inlägg. Uppskattar det. Men jag är långt ifrån oförstående! Jag försöker samla ihop fakta. Sambon åker och fiskar, åker och kollar på matcher i fotboll osv. Men det är väl inte lika jobbigt som att tömma en diskmaskin. Fine!

Jag har iallafall gett upp hoppet om att min sambo någon gång kommer hjälpa till hemma. Men TACK för alla era svar!
Svar på tråden Ni som är Gastric bypass op - hjälp mig (sambo bråk)