• Anonym (Väggen)

Ni som är Gastric bypass op - hjälp mig (sambo bråk)

Okej. Jag söker er som gjort en gastric bypass op eller ni som bor ihop med en somgjort en sådan op.

Efter er operation. Då menar jag alltså från ni kom hem till er sjukskrivning tog slut. I min sambos fall handlar det om 4 veckor hen ska vara hemma.

Ja, min fråga handlar om att doktorn säger ju till att ni inte får bära tungt. Men fick ni göra någon slags hushållssyssla? Eller var ni mest passiva? ?

Jag har det så här hemma. Jag och sambon har två barn tillsammans. Jag bär allt. Men jag gör allt annat här hemma också. Hen sitter vid tv:n, vid datorn eller är med oss i familjen när vi aktiverar oss. Men annars är det lugna gatan för dens del som gäller. Det är nu 1v sen op ägde rum.
    Idag bad jag hen om hjälp för andra dagen. Hen har fått tömma diskmaskin och dammsugit samt laddat tvättmaskin.

Idag kommenterade jag att hen satte sig i soffan. Då bröt helvetet lös. Jag får höra att jag kör med hen. Att hen "hoppas att hen drabbas av grava komplikationer och då skajag allt få höra att det helt och hhållet är mitt jävla fel att hen blev så dålig". Efter detta tänker jag inte be om någon hjälp mer.

Jag har ont i mina händer. Jag har fått ställain en viktig och eefterlängtad tid till doktorn för sambon inte kan ha barnen ensam då. Jag bär och sliter, jag går rent ut sagt på knäna efter 1v. Dåligt med sömn. Upp tidigt. Jobba hela dagen. Knappt hinna på toa.

Men är det så att ni som är op - inte fick göra något arbete hemma de närmsta 4v??

• Svar på tråden Ni som är Gastric bypass op - hjälp mig (sambo bråk)
  • Cecese
    byorginalet skrev 2013-06-01 20:55:46 följande:

nä du kan ta reda på lite fakta först,
    sug efter mat kan i de flesta fall kopplas ihop med brist på mineraler, typ som en gravid får sug efter saker,
    riktigt tragisk är det när man ser folk som väger typ 100-120 kg som gör gbp förfaller totalt tappar håt ser 10 år äldre ut huden hänger blä vad äckligt,
    hadde min tjej bara yppat det minsta om en sån opration så hadde hon åkt ut med en gång

ful o gammal blir man efter gbp och inte ett dugg friskare det är min erfarenhet av dom jag känner som gjort gbp
    Jag är väldigt säker på att jag är mer påläst om viktoperationer än vad du är. Från första besöket med kirurg så tog det typ 5-6 år innan jag verkligen vågade genomgå en operation. Jag nådde botten och insåg att jag inte längre hade något val om jag ville ha en chans till att leva ett bra liv. Jag har gått från bmi 50,9 till 27. Jag hade storlek 60 innan operation, efter så har jag 40-42 för det mesta. Efter operationen så kan jag äntligen leka med mina barn, jag kan motionera, röra på mej och vara aktiv. Före satt jag mest framför datorn för det var för tungt att röra på mej. Före så kunde jag inte sitta på golvet med mina barn t.ex. Eller jo jag kom ju ner men jag kunde inte komma upp från golvet utan hjälp. Det har inte varit lätt efter operationen men det är det bästa jag gjort och jag ångrar mej inte alls.
  • byorginalet

det första steget till en bra hälsa är att se till att man får i sig alla mineraler och spårämnen ca 60- 80 st franför allt magnesium,

som jag skrev har övervikt oftas med stora brister av mineraler att göra som skapar sug efter mat,
    men detta begriper inte alla efterblivna läkare för dom har ingen näringslära i sin utbildning,

om man tex väger 150 kg så kan man väll nöja sig med att gå ner till 120 och lägga in lite styrketräning ha järnkoll på kosten ,

så tragiskt att vissa personer tror att man inte kan vara hälsosam bara för man har någa extra kilon

så det där fjanteriet om att inte kunna leka med sina barn att det alltid ska komma in när det gäller gbp

ps min sambo är riktigt stor 150 +  och hon leker med barnen tar långa promenader klipper gräs mm, fast hon är noga med att få i sig alla mineraler äter oftast gröna smortis nötter massaor av broccoli bär mm,
    visst hon äter väll ganska stora potioner men då är det för det mesta ingen skräpmat som pommes och cola

• Little Ms Chatterbox
    byorginalet skrev 2013-06-02 08:40:12 följande:

det första steget till en bra hälsa är att se till att man får i sig alla mineraler och spårämnen ca 60- 80 st franför allt magnesium,

som jag skrev har övervikt oftas med stora brister av mineraler att göra som skapar sug efter mat,
    men detta begriper inte alla efterblivna läkare för dom har ingen näringslära i sin utbildning,

om man tex väger 150 kg så kan man väll nöja sig med att gå ner till 120 och lägga in lite styrketräning ha järnkoll på kosten ,

så tragiskt att vissa personer tror att man inte kan vara hälsosam bara för man har någa extra kilon

så det där fjanteriet om att inte kunna leka med sina barn att det alltid ska komma in när det gäller gbp

ps min sambo är riktigt stor 150 +  och hon leker med barnen tar långa promenader klipper gräs mm, fast hon är noga med att få i sig alla mineraler äter oftast gröna smortis nötter massaor av broccoli bär mm,
    visst hon äter väll ganska stora potioner men då är det för det mesta ingen skräpmat som pommes och cola

Vad konstigt om det nu är så att din sambo har övervikt, som du påstår att det ofta består av vitamin och mineralbrist om hon nu är så duktig och äter allt det. Då är det ju baaara att äta lite mindre då så kommer hon gå ner i vikt. Men vill du verkligen det? Är du en "Feeder"? Dvs du vill att hon ska ha övervikt för att du attraheras av det mer än omsorg av hennes hälsa. 
  • Hamingja

Jag tycker att det är uselt av din sambo att inte ställa upp och ta de tunga sysslorna under dessa stackars veckor... Undrar dock lite, om du inte tog reda på det här om konvalescenstiden innan, och fick din sambos stöd och löfte om bistånd INNAN du valde att göra operationen..?

Jag skulle inte vilja leva med den karlen hur eller hur. Kan du inte hota honom med att kontakta kommunen och be om hemtjänst, om han inte ställer upp..? Då blir ju er familj föremål för en utredning, och han blir utskämd. Det vill han nog inte! 

• Little Ms Chatterbox
    Hamingja skrev 2013-06-02 09:47:44 följande:
    Jag tycker att det är uselt av din sambo att inte ställa upp och ta de tunga sysslorna under dessa stackars veckor... Undrar dock lite, om du inte tog reda på det här om konvalescenstiden innan, och fick din sambos stöd och löfte om bistånd INNAN du valde att göra operationen..?

Jag skulle inte vilja leva med den karlen hur eller hur. Kan du inte hota honom med att kontakta kommunen och be om hemtjänst, om han inte ställer upp..? Då blir ju er familj föremål för en utredning, och han blir utskämd. Det vill han nog inte! 
    Nu var det ju TS sambo, vi vet inte om det är en han eller en hon, som har gjort GBP, så det är inte TS som är opererad.
  • Hamingja
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-06-02 10:23:12 följande:
    Nu var det ju TS sambo, vi vet inte om det är en han eller en hon, som har gjort GBP, så det är inte TS som är opererad.

Aj då - läste för snabbt. Börjar bli en dålig vana!
  • Cecese
    byorginalet skrev 2013-06-02 08:40:12 följande:

Det är inte alls något fjanteri att man inte kan leka med sina barn. När jag var som tyngst (132 kg till 161 cm) så klarade jag inte av det för jag hade alldeles för ont i kroppen till det. Några långa promenader klarade jag inte heller av. Jag blev totalt slut när jag hämtade posten, en promenad på ca 200 meter.

Jag blev inte fet för att jag åt enorma portioner eller extremt mycket mat, snarare tvärtom så har jag alltid varit liten i maten. Jag blev fet för att jag fick ett hormonfel när jag fick första barnet men det tog till 06 innan jag fick medicin. När det var som värst så gick jag upp 0,5 kg i vikt om dagen trots att jag riktigt hade koll på maten genom att väga allt. Så mitt hormonfel i kombination med att jag blev beroende av läsk när jag började vänta första barnet samt svag för choklad gjorde att jag gick upp extremt i vikt. 

Mej har iaf gbp hjälpt och jag har gått ner ca 65 kg efter operationen. Jag har fått ett helt annat och mycket hälsosammare liv. Numera så kan jag inte föräta mej på t.ex. choklad som jag är svag för eftersom jag mår illa om jag äter för mycket sånt.  
  • Anonym (12)
    byorginalet skrev 2013-06-01 20:55:46 följande:

som gör gbp förfaller totalt tappar håt ser 10 år äldre ut huden hänger blä vad äckligt,
    hadde min tjej bara yppat det minsta om en sån opration så hadde hon åkt ut med en gång

ful o gammal blir man efter gbp och inte ett dugg friskare det är min erfarenhet av dom jag känner som gjort gbp
    Kan inte annat än att hålla med... har 2 st i min släkt (kvinnor) som gjort GBP o dom ser förjävliga ut nu några år efter operationen (båda har även fått bukplastik i efterhand) Fula,gamla o maskulina drag usch
  • Little Ms Chatterbox
    Anonym (12) skrev 2013-06-02 13:13:59 följande:
    Kan inte annat än att hålla med... har 2 st i min släkt (kvinnor) som gjort GBP o dom ser förjävliga ut nu några år efter operationen (båda har även fått bukplastik i efterhand) Fula,gamla o maskulina drag usch
    Men hur vet du att de inte hade sett ut så på det viset om de inte hade haft övervikt under de senaste 10, 20 åren som du har vant dig med att se hur de set ut? Att DU uppfattar dom som förändrade i utseendet behöver ju inte betyda att JAG skulle tycka att de ser maskulina ut om jag ser dom för första gången. Jag vet ju inte hur de såg ut innan, Det jag ser nu är någon som kanske har lite mer grövre rynkor än vad någon annan i deras ålder brukar se ut. Men det finns 90-åringar som inte heller har några rynkor eller 45-åringar som har förstärkt var enda rynka i solariet till en något som mest kan likna en torr gammal läderväska, utan för den delen ha haft övervikt. 

För övrigt tycker jag att det är nog lite oförskämt att säga att någon ser förjävlig ut när de har gjort något så drastiskt som att operera om magsäcken och tvingats lägga om hela sitt liv. Låter som om hela deras människovärde sänks flera snäpp, som om någon som slutar att färga sitt hår och helt plötsligt så blir personen gråhårig. Är de någon annan då och ska behandlas på något annat sätt och få höra bakom ryggen att det ser förjävligt ut?

Sen undrar jag också vad den kommentaren om att de har fått bukplastik efteråt har med saken att göra? Är det något bra eller dåligt i dina ögon? Rimmar det illa i dina ögon att de har en fin kropp men rynkigt ansikte? Eller att de borde ha tagit ansiktet också för att passa den mallen som du anser att de borde falla in i?

• shakennotstörd
    Anonym (Väggen) skrev 2013-05-30 21:42:35 följande:

Jag har iallafall gett upp hoppet om att min sambo någon gång kommer hjälpa till hemma. Men TACK för alla era svar!

Så GBP åtgärdade inte detta? Konstigt... :)

Instämmer med den som undrade hur mycket han gjorde före operationen!   
Svar på tråden Ni som är Gastric bypass op - hjälp mig (sambo bråk)