• Anonym (Väggen)

Ni som är Gastric bypass op - hjälp mig (sambo bråk)

Okej. Jag söker er som gjort en gastric bypass op eller ni som bor ihop med en somgjort en sådan op.

Efter er operation. Då menar jag alltså från ni kom hem till er sjukskrivning tog slut. I min sambos fall handlar det om 4 veckor hen ska vara hemma.

Ja, min fråga handlar om att doktorn säger ju till att ni inte får bära tungt. Men fick ni göra någon slags hushållssyssla? Eller var ni mest passiva? ?

Jag har det så här hemma. Jag och sambon har två barn tillsammans. Jag bär allt. Men jag gör allt annat här hemma också. Hen sitter vid tv:n, vid datorn eller är med oss i familjen när vi aktiverar oss. Men annars är det lugna gatan för dens del som gäller. Det är nu 1v sen op ägde rum.
    Idag bad jag hen om hjälp för andra dagen. Hen har fått tömma diskmaskin och dammsugit samt laddat tvättmaskin.

Idag kommenterade jag att hen satte sig i soffan. Då bröt helvetet lös. Jag får höra att jag kör med hen. Att hen "hoppas att hen drabbas av grava komplikationer och då skajag allt få höra att det helt och hhållet är mitt jävla fel att hen blev så dålig". Efter detta tänker jag inte be om någon hjälp mer.

Jag har ont i mina händer. Jag har fått ställain en viktig och eefterlängtad tid till doktorn för sambon inte kan ha barnen ensam då. Jag bär och sliter, jag går rent ut sagt på knäna efter 1v. Dåligt med sömn. Upp tidigt. Jobba hela dagen. Knappt hinna på toa.

Men är det så att ni som är op - inte fick göra något arbete hemma de närmsta 4v??

• Svar på tråden Ni som är Gastric bypass op - hjälp mig (sambo bråk)
  • Anonym (12)
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-06-03 10:55:16 följande:
    Men hur vet du att de inte hade sett ut så på det viset om de inte hade haft övervikt under de senaste 10, 20 åren som du har vant dig med att se hur de set ut? Att DU uppfattar dom som förändrade i utseendet behöver ju inte betyda att JAG skulle tycka att de ser maskulina ut om jag ser dom för första gången. Jag vet ju inte hur de såg ut innan, Det jag ser nu är någon som kanske har lite mer grövre rynkor än vad någon annan i deras ålder brukar se ut. Men det finns 90-åringar som inte heller har några rynkor eller 45-åringar som har förstärkt var enda rynka i solariet till en något som mest kan likna en torr gammal läderväska, utan för den delen ha haft övervikt. 

För övrigt tycker jag att det är nog lite oförskämt att säga att någon ser förjävlig ut när de har gjort något så drastiskt som att operera om magsäcken och tvingats lägga om hela sitt liv. Låter som om hela deras människovärde sänks flera snäpp, som om någon som slutar att färga sitt hår och helt plötsligt så blir personen gråhårig. Är de någon annan då och ska behandlas på något annat sätt och få höra bakom ryggen att det ser förjävligt ut?

Sen undrar jag också vad den kommentaren om att de har fått bukplastik efteråt har med saken att göra? Är det något bra eller dåligt i dina ögon? Rimmar det illa i dina ögon att de har en fin kropp men rynkigt ansikte? Eller att de borde ha tagit ansiktet också för att passa den mallen som du anser att de borde falla in i?

jag kanske är oförskämd men det är ändå min åsikt... dom är inte särskilt rynkiga i ansiktet o har inte heller särskilt fina kroppar trots bukplastik...
  • Little Ms Chatterbox
    Anonym (12) skrev 2013-06-03 11:04:01 följande:
    jag kanske är oförskämd men det är ändå min åsikt... dom är inte särskilt rynkiga i ansiktet o har inte heller särskilt fina kroppar trots bukplastik...
    Vad gör det om man har inte har fina kroppar, trots bukplastik? Är de mindre värda för det? Varför är det just de dåliga effekterna av en GBP som ska lyftas fram? "-OK, de har gått ner 40-50 kg i vikt men va fula de blev, sån skit grej att hitta på med sin kropp, hö, hö..."
  • Anonym (12)
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-06-03 11:47:43 följande:
    Vad gör det om man har inte har fina kroppar, trots bukplastik? Är de mindre värda för det? Varför är det just de dåliga effekterna av en GBP som ska lyftas fram? "-OK, de har gått ner 40-50 kg i vikt men va fula de blev, sån skit grej att hitta på med sin kropp, hö, hö..."
    skratt... det är ju DU som säger att dom är mindre värda... jag har aldrig yppat dom orden!

Av hälsoskäl tycker jag att dom gjorde rätt i GBP.... så deras barn får ha en mamma längre än dom skulle haft innan. Men samtidigt så måste dom oxå vårda effekterna av operationen för att fortsätta vara friska o det tycker jag inte att dom gör!
  • Anonym (Väggen)
    shakennotstörd skrev 2013-06-03 11:02:47 följande:
    Så GBP åtgärdade inte detta? Konstigt... :)

Instämmer med den som undrade hur mycket han gjorde före operationen!   

Hehe ja dålig formulering. Inser det ja. Självklart åtgärdar ju ingen gbp-op lathet Neej hen gjorde inte överdrivet mycket innan op heller men hen går runt och säger att det är doktorns order att hen inte får göra något alls. Att hen skulle gjort det om hen fick. Därav undrar jag om doktorn verkligen förbjudit ALL typ av hushållsgöra eller om det är hens lathet som gör att hen utnyttja tillfället...
  • Anonym (Väggen)

Ni som skriver att människor blir fula och rynkiga efter en op. Jag tror inte att dom som förlorat 50kg i vikt klagar alltför mycket på det. Själva operationen är ju ingen skönhetsop - att förlora 50kg och därmed få bättre hälsa, mindre slitage på leder och orkamer. Det väger nog ttyngre i det läget än ens utseende.

• Anonym (Väggen)

Byorginalet --- din sambo väger över 150? Orkar massa? Hur länge har hon varit överviktig? Inga problem med rygg? Knän? Lever? Andning? Snarkningar? Apné? Diabetes? Högt blodtryck? Funkar lika bra som en som väger 70kg??? Måste ju vara ett vetenskapligt underverk!!!

Min mamma väger över 150kg. Viktökning under 10år. Hon har ont, kan knappt gå, andningsproblem, högt bltr osv. Normala följder av kraftig vikt.

Jag har vägt 140 kg. Då var jag 24 år. Ung! Men orkade inget hur gärna jag än ville och försökte. Till slut gjorde knäna ont. Jag kom inte ner snabbt eller smidigt på golvet eller ipp heller. Att springa var uteslutet.

Nu väger jag 109kg. Har två barn. Nu börjar knäna kännas bättre. Nu orkar jag springa litemer efter barnen osv. Kom INTE och säg att man i längden mår bra av kraftig övervikt och klarar allt som vanligt. Kroppen är då en tickande bomb.

Jag kämpar mig ner i vikt på egen hand. Men oavsett gbp eller vanlig diet --- för kraftig övervikt är inte sunt

• Anonym (purjo)
    Anonym (Väggen) skrev 2013-06-03 12:01:34 följande:
    Ni som skriver att människor blir fula och rynkiga efter en op. Jag tror inte att dom som förlorat 50kg i vikt klagar alltför mycket på det. Själva operationen är ju ingen skönhetsop - att förlora 50kg och därmed få bättre hälsa, mindre slitage på leder och orkamer. Det väger nog ttyngre i det läget än ens utseende.

Avslöjar ju dessutom att man tror att grav fetma i första hand skulle vara ett utseendeproblem.  Möjligen i betraktarens öga. För oss som lider av det på liv och död.
  • Cecese
    Anonym (Väggen) skrev 2013-06-03 12:01:34 följande:
    Precis, jag har inte gjort operationen för att bli smal eller snygg utan jag har gjort den för att få bättre hälsa och må bättre. Och ja, jag mår otroligt mycket bättre med 65 kg bort och nästan halverad vikt. Sen kanske jag inte är skitsnygg men nog sjutton ser jag bättre ut nu med bmi 27 och lite lagom med extra kg kvar än smällfet med typ trippelhaka och midjemått på över 150 cm (vet inte hur stort midjemått jag hade innan eftersom måttbandet inte räckte till så mer än 150 cm var det iaf)
  • Anonym (12)

Oftast (INTE alla) ligger ju ett matmissbruk bakom kraftig övervikt o det går inte att operera bort ett missbruk... visst du kan inte äta som innan vilket resulterar i viktminskning (det går att förstöra operationen genom att långsamt öka på sina portioner alt bara äta skräp.. snart har du en viktökning igen då) MEN i det första läget när man inte kan matmissbruka längre så mår personen oftast väldigt dåligt psykiskt av det o tar till nåt annat ist.. tex alkohol... vet flera som blivit lite av alkolister ist...

Skitbra att dom går ner i vikt o hälsan blir bättre... men tro inte att allt bara löser sig... arbeta med dig själv o bakomliggande problem oxå för annars sitter ni snart i skiten med nåt annat stort bekymmer ist!

• Little Ms Chatterbox
    Anonym (12) skrev 2013-06-03 11:54:44 följande:
    skratt... det är ju DU som säger att dom är mindre värda... jag har aldrig yppat dom orden!

Av hälsoskäl tycker jag att dom gjorde rätt i GBP.... så deras barn får ha en mamma längre än dom skulle haft innan. Men samtidigt så måste dom oxå vårda effekterna av operationen för att fortsätta vara friska o det tycker jag inte att dom gör!
    Jag går efter att det var du som skrev inlägg # 38:
    Anonym (12) skrev 2013-06-02 13:13:59 följande:
    Kan inte annat än att hålla med... har 2 st i min släkt (kvinnor) som gjort GBP o dom ser förjävliga ut nu några år efter operationen (båda har även fått bukplastik i efterhand) Fula,gamla o maskulina drag usch

"Kan inte annat än att hålla med..."
    Där du svarar Byorginalet  som skrev:
    byorginalet skrev 2013-06-01 20:55:46 följande:

som gör gbp förfaller totalt tappar håt ser 10 år äldre ut huden hänger blä vad äckligt,
    hadde min tjej bara yppat det minsta om en sån opration så hadde hon åkt ut med en gång

ful o gammal blir man efter gbp och inte ett dugg friskare det är min erfarenhet av dom jag känner som gjort gbp 

Menar du att det inte var du som skrev det eller att du inte står för att du håller med Byorignalets kommentar om "ful och gammal blir man efter gbp..." 

Så då har väl jag uppfattat det. Jag säger inte att man blir vacker i kroppen, det ska gudarna veta att jag inte är men jag bryr mig inte om hur jag ser ut fast jag tycker det är lite illa at det går omkring andra folk här i samhället och tycker det är fel att göra GBP för att man blir så slapp i skinnet, att det är bättre att man behåller allt fett för att skinnet ska hållas stramt, för att man inte ska bli "ful och gammal..." Jag stör mig på att någon tycker sig vara förmer än andra för att de minsann inte har rynkor och slapp hud, men om sagt mig bryr jag mig inte om det för jag har självförtroende så det rinner över om det men kanske inte andra som läser sådana, rätt så taskiga kommentarer som bla Byorginalet låter falla ur sig på forumsidor. Och en del håller med om. Jag tänker gå med bikini, med platt, lite hängande rumpa, några celluliter, degig mage med en massa ärr och en byst som visserligen fyller ut en C-kupa, men bara om jag rullar upp dom. Magen är jag inte stolt över men jag skulle göra en rutinoperation i januari och höll på att stryka med så jag är inte så pigg på att göra någon ytterligare operation om det inte är nödvändigt så jag tror jag väntar med bukplastik, tror inte ens läkaren skulle vilja göra det på mig som det ser ut nu men jag tänker inte låta det stoppa mig i sommar, jag lever. Och jag kanske inte ens hade överlevt strapatserna tidigare i vår om det inte hade varit för att jag hade gjort GBP. 
  • Anonym (150+)
    Anonym (Väggen) skrev 2013-06-03 12:07:24 följande:
    Byorginalet --- din sambo väger över 150? Orkar massa? Hur länge har hon varit överviktig? Inga problem med rygg? Knän? Lever? Andning? Snarkningar? Apné? Diabetes? Högt blodtryck? Funkar lika bra som en som väger 70kg??? Måste ju vara ett vetenskapligt underverk!!!

Min mamma väger över 150kg. Viktökning under 10år. Hon har ont, kan knappt gå, andningsproblem, högt bltr osv. Normala följder av kraftig vikt.

Jag har vägt 140 kg. Då var jag 24 år. Ung! Men orkade inget hur gärna jag än ville och försökte. Till slut gjorde knäna ont. Jag kom inte ner snabbt eller smidigt på golvet eller ipp heller. Att springa var uteslutet.

Nu väger jag 109kg. Har två barn. Nu börjar knäna kännas bättre. Nu orkar jag springa litemer efter barnen osv. Kom INTE och säg att man i längden mår bra av kraftig övervikt och klarar allt som vanligt. Kroppen är då en tickande bomb.

Jag kämpar mig ner i vikt på egen hand. Men oavsett gbp eller vanlig diet --- för kraftig övervikt är inte sunt
    Jag har som mest vägt 166 kilo (är dock på väg att gå ner nu och väger i nuläget cirka 150) och jag har inte haft några problem med rygg, knän, lever, andning, snarkningar, apné, diabetes eller högt blodtryck. Det enda jag inte kan göra är att springa. Jag kan springa kortare sträckor och kanske även något längre, men jag känner mig så fånig när allting på kroppen studsar hit och dit så jag låter bli. Känns som att alla glor på mig. Men jag cyklar mycket. Går inte av och leder cykeln i uppförsbackar, utan trampar på. Jag tar hand om min son själv. Är ute och leker med honom. Jag kan sätta mig på golvet och resa mig igen utan hjälp eller någonting att ta stöd mot.

Så, bara för att man är så överviktig så behöver man inte per automatik vara helt handikappad. Även om flera säkert är det. Men jag har varit överviktig under hela mitt tonårs- och vuxenliv (är 26 år nu) så muskler och allt har väl hängt med när jag gått upp i vikt.
  • Anonym (12)
    Little Ms Chatterbox skrev 2013-06-03 12:15:41 följande:
    Jag går efter att det var du som skrev inlägg # 38:

"Kan inte annat än att hålla med..."
    Där du svarar Byorginalet  som skrev:
    byorginalet skrev 2013-06-01 20:55:46 följande:

som gör gbp förfaller totalt tappar håt ser 10 år äldre ut huden hänger blä vad äckligt,
    hadde min tjej bara yppat det minsta om en sån opration så hadde hon åkt ut med en gång

ful o gammal blir man efter gbp och inte ett dugg friskare det är min erfarenhet av dom jag känner som gjort gbp 

Menar du att det inte var du som skrev det eller att du inte står för att du håller med Byorignalets kommentar om "ful och gammal blir man efter gbp..." 

Så då har väl jag uppfattat det. Jag säger inte att man blir vacker i kroppen, det ska gudarna veta att jag inte är men jag bryr mig inte om hur jag ser ut fast jag tycker det är lite illa at det går omkring andra folk här i samhället och tycker det är fel att göra GBP för att man blir så slapp i skinnet, att det är bättre att man behåller allt fett för att skinnet ska hållas stramt, för att man inte ska bli "ful och gammal..." Jag stör mig på att någon tycker sig vara förmer än andra för att de minsann inte har rynkor och slapp hud, men om sagt mig bryr jag mig inte om det för jag har självförtroende så det rinner över om det men kanske inte andra som läser sådana, rätt så taskiga kommentarer som bla Byorginalet låter falla ur sig på forumsidor. Och en del håller med om. Jag tänker gå med bikini, med platt, lite hängande rumpa, några celluliter, degig mage med en massa ärr och en byst som visserligen fyller ut en C-kupa, men bara om jag rullar upp dom. Magen är jag inte stolt över men jag skulle göra en rutinoperation i januari och höll på att stryka med så jag är inte så pigg på att göra någon ytterligare operation om det inte är nödvändigt så jag tror jag väntar med bukplastik, tror inte ens läkaren skulle vilja göra det på mig som det ser ut nu men jag tänker inte låta det stoppa mig i sommar, jag lever. Och jag kanske inte ens hade överlevt strapatserna tidigare i vår om det inte hade varit för att jag hade gjort GBP. 
    orkar inte ens läsa hela ditt inlägg... men precis som du betona ful o gammal så är det så jag tycker.... men bara för det är man väl inte mindre värd? Det skrev jag väl inte någonstans??? det är ju bara du som antar o inbillar dig...

Du behöver inte fortsätta att dividera det med mig längre!
  • Virriga Vera
    Anonym (12) skrev 2013-06-03 11:04:01 följande:
    Nu är jag ju helt övertygad om att de inte har gjort operationen för att du skall tycka att de har fina kroppar.
  • Anonym (Individuellt)

Hur en person orkar och mår är högst individuellt. 
    Jag väger 126kg och har pendlat mellan 120-130kg under flera års tid.
    Har ork som en som väger normalviktigt.
    Är ganska stark och powerwalkar 4-6ggr i veckan. alltifrån 30-90 min åt gången. Använder min orbitrek då och då. Jobbar heltid på sjukhus och har ett barn med flera diagnoser och intressen.... 

Är 29 snart 30... Mitt blt är 110/80. Sockret är hur fint som helst. Gjort glukosbelastning x2... 
    Hjärtat är friskt, har inte ont i knän eller nå sånt, inga andningsproblem.. Inga höga blodfetter eller kolesterol.. 
    m.m.m.m.m.m.m.m.

Så som sagt de är högst individuellt! 

Gjorde en sk mätning där man kolla hur många procent muskler, vatten och fett ens kropp innehåller... Han som gjorde den höll på ramla a stolen då min muskelmassa låg på 40% ungefär.. 

• Anonym (Vera)

TS jag har gjort en gbp nyligen och dom enda restrektionerna jag fick var att inte bära tungt, så jag fick inte bära min dotter på 12 kg, men när jag var ensam med henne, och i nödfall, efter en vecka så bar jag henne ibland ändå, fick inger ont och jag mår hur bra som helst.
    Städa, laga mat, dammsuga, gå långa promenader redan dag 2, var inga problem.
    Läkarna ordinerade att jag skulle röra på mig så mycket som möjligt efter operationen, annars så kan man få blodproppar.  

• byorginalet
    Anonym (Väggen) skrev 2013-06-03 12:07:24 följande:

som jag skrev det finns fler en bara ett sätt att förbättra hälsan på
    det viktiga är att man har noglunda koll på att man får i sig alla vitamin mineraler osv då klarar kroppen den extra belastningen,
    att många överviktiga har problem är att dom skiter totalt i sin hälsa tex äter bara godis då förfaller kroppen rätt fort
Svar på tråden Ni som är Gastric bypass op - hjälp mig (sambo bråk)