Inlägg från: Anonym (Väggen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Väggen)

Ni som är Gastric bypass op - hjälp mig (sambo bråk)

Okej. Jag söker er som gjort en gastric bypass op eller ni som bor ihop med en somgjort en sådan op.

Efter er operation. Då menar jag alltså från ni kom hem till er sjukskrivning tog slut. I min sambos fall handlar det om 4 veckor hen ska vara hemma.

Ja, min fråga handlar om att doktorn säger ju till att ni inte får bära tungt. Men fick ni göra någon slags hushållssyssla? Eller var ni mest passiva? ?

Jag har det så här hemma. Jag och sambon har två barn tillsammans. Jag bär allt. Men jag gör allt annat här hemma också. Hen sitter vid tv:n, vid datorn eller är med oss i familjen när vi aktiverar oss. Men annars är det lugna gatan för dens del som gäller. Det är nu 1v sen op ägde rum.
    Idag bad jag hen om hjälp för andra dagen. Hen har fått tömma diskmaskin och dammsugit samt laddat tvättmaskin.

Idag kommenterade jag att hen satte sig i soffan. Då bröt helvetet lös. Jag får höra att jag kör med hen. Att hen "hoppas att hen drabbas av grava komplikationer och då skajag allt få höra att det helt och hhållet är mitt jävla fel att hen blev så dålig". Efter detta tänker jag inte be om någon hjälp mer.

Jag har ont i mina händer. Jag har fått ställain en viktig och eefterlängtad tid till doktorn för sambon inte kan ha barnen ensam då. Jag bär och sliter, jag går rent ut sagt på knäna efter 1v. Dåligt med sömn. Upp tidigt. Jobba hela dagen. Knappt hinna på toa.

Men är det så att ni som är op - inte fick göra något arbete hemma de närmsta 4v??

• Svar på tråden Ni som är Gastric bypass op - hjälp mig (sambo bråk)
  • Anonym (Väggen)
    Virriga Vera skrev 2013-05-30 20:59:53 följande:
    Det tog mig minst 2 veckor innan jag orkade att göra något. man är sjukskriven för att kroppen skall läka och man skall vila. Din partner har gått igenom en stor bukoperation och nu skall  lära sig att leva med det, det är både psykiskt och fysiskt påfrestande och jag tycker nog att du är väldigt oförstående som kräver att din partner dessutom skall göra hushållssysslor om h*n inte orkar.  Det är helt ok att göra både det ena och det andra om man har orken.

Okej tack för ditt inlägg. Uppskattar det. Men jag är långt ifrån oförstående! Jag försöker samla ihop fakta. Sambon åker och fiskar, åker och kollar på matcher i fotboll osv. Men det är väl inte lika jobbigt som att tömma en diskmaskin. Fine!

Jag har iallafall gett upp hoppet om att min sambo någon gång kommer hjälpa till hemma. Men TACK för alla era svar!
  • Anonym (Väggen)
    Virriga Vera skrev 2013-05-30 21:48:08 följande:
    Har han på denna vecka sedan operationen ägde rum varit och fiskat och fotbollsmatch?

Svar JA. Och i helgen bär det av igen på fotbollsmatch. Att coacha. Men hemma ligger det mest på soffan eller vid datorn. Inte ont. Ingen dumpings. Mår enligt egen utsago helt perfekt efter op
  • Anonym (Väggen)
    byorginalet skrev 2013-05-30 21:59:22 följande:
    hur kan man vara så efterbliven i skallen att man stympar sin kropp i onödan, finns liksom andra sätt som man kan förbättra sin hälsa på utan kniv

Ett riktigt onödigt inlägg. Men bra för dig då att du slipper lägga dig under kniven. Orkar inte ens kommentera vidare. Det är din åsikt som i detta läge inte hör hit till diskussionen.
  • Anonym (Väggen)

Till er som tänker att jag stressar upp mig osv.

Så här är läget. Vi har två barn. 5 månader och snart 3 år. Att sköta dom är heltid bara det. Sambon kan inte avlasta mig något där. Jag ska klä på dom, byta blöjor, bära, leka, mata, rapa, osv... Ja och äldsta barnet ska till dagis.

Hemmet där ska det ju kastat sopor, lagas mat, handla, ställa in bil i garage, tvättas så ingen blir utan kläder osv.

Djuren ska ha mat, rena toaletter osv.

Nätterna innehåller minimalt med sömn. Jag får ju noll avlastning som sagt. Jag är glad om jag får ihop 6 osammanhängande sömn. Min sambo sover gott - och tar sovmorgon.

Även om jag gör det "nödvändigaste" så är det likt förbannat så att jag hinner knappt sätta ner röven.

• Anonym (Väggen)

Ja alltså min sambos energi nivå är det inget fel på!

* Pigg

* Ingen smärta

* orkar med saker

MEN säger att han inte får göra något alls. Atthan inte får bära tungt det VET jag ju om!

Men att han inte skulle få hjälpa hemma - det är där jag undrar liksom när han orkar allt annat som är roligt enligt honom....

Därför hör jag med er erfarna hur NI hade det, era restriktioner och så vidare.

• Anonym (Väggen)
    shakennotstörd skrev 2013-06-03 11:02:47 följande:
    Så GBP åtgärdade inte detta? Konstigt... :)

Instämmer med den som undrade hur mycket han gjorde före operationen!   

Hehe ja dålig formulering. Inser det ja. Självklart åtgärdar ju ingen gbp-op lathet Neej hen gjorde inte överdrivet mycket innan op heller men hen går runt och säger att det är doktorns order att hen inte får göra något alls. Att hen skulle gjort det om hen fick. Därav undrar jag om doktorn verkligen förbjudit ALL typ av hushållsgöra eller om det är hens lathet som gör att hen utnyttja tillfället...
  • Anonym (Väggen)

Ni som skriver att människor blir fula och rynkiga efter en op. Jag tror inte att dom som förlorat 50kg i vikt klagar alltför mycket på det. Själva operationen är ju ingen skönhetsop - att förlora 50kg och därmed få bättre hälsa, mindre slitage på leder och orkamer. Det väger nog ttyngre i det läget än ens utseende.

• Anonym (Väggen)

Byorginalet --- din sambo väger över 150? Orkar massa? Hur länge har hon varit överviktig? Inga problem med rygg? Knän? Lever? Andning? Snarkningar? Apné? Diabetes? Högt blodtryck? Funkar lika bra som en som väger 70kg??? Måste ju vara ett vetenskapligt underverk!!!

Min mamma väger över 150kg. Viktökning under 10år. Hon har ont, kan knappt gå, andningsproblem, högt bltr osv. Normala följder av kraftig vikt.

Jag har vägt 140 kg. Då var jag 24 år. Ung! Men orkade inget hur gärna jag än ville och försökte. Till slut gjorde knäna ont. Jag kom inte ner snabbt eller smidigt på golvet eller ipp heller. Att springa var uteslutet.

Nu väger jag 109kg. Har två barn. Nu börjar knäna kännas bättre. Nu orkar jag springa litemer efter barnen osv. Kom INTE och säg att man i längden mår bra av kraftig övervikt och klarar allt som vanligt. Kroppen är då en tickande bomb.

Jag kämpar mig ner i vikt på egen hand. Men oavsett gbp eller vanlig diet --- för kraftig övervikt är inte sunt

Svar på tråden Ni som är Gastric bypass op - hjälp mig (sambo bråk)