Inlägg från: Örontrumpet |Visa alla inlägg
  • Örontrumpet

Anställd som alltid är borta

Nu är det så att företagen inte har människor som förbrukningsvara även om de tror att de kan kasta och skaffa lite som de vill efter eget behag. Och arbetstagare är inte så enormt tacksamma att just  FÖRETAGET finns så att de står med mössan i hand och tackar och bocar för att FÖRETAGET finns.
    Ibland är det en nitlott, ibland inte.

MEN

Jag tvivlar på det TS skriver därför att hon kan omöjligen VETA att nr2s sambo inte tar ut en enda dag. TS kan kontrollera sina anställda men inte deras familjer. Tack och lov.

Men säg att det är sant tja, jag tog heller aldrig ut en enda dag utan det gjorde den andra föräldern. Det betyder inte att han tog alla jukdagar jag gjorde det på min ledighet och den hade jag rikligt av eftersom jag jobade skift då.

Och ja, kvinnor blir gravida. Tugga i dig det och ha det i beräkningen. Om du inte kan det och företaget går så dåligt pga gravida kvinnor ska du inte driva företag och företaget har inget existensberättigande eftersom det inte är livskraftigt. Det är inte arbetstagarna som ska se till att det går runt.

• Örontrumpet
    ica skrev 2013-06-12 11:15:09 följande:
    Jag har för mig att det finns nån regel om att verksamheten ska tillåta det. Nån skrivning. Det finns väl begränsningar om hur många perioder av föräldraledighet man får ta.
    Jo det finns det men jag kommer inte heller ihåg formuleringen.
  • Örontrumpet
    yllass skrev 2013-06-12 19:35:17 följande:
    På riktigt? Du har absolut ingen aning om hur det fungerar att driva ett företag.
    Antar att du är en av de som tror att om man har ett företag så är man miljonär och pengarna ramlar in på företagskontot helt av sig själv.... JAA PRECIS SÅ ÄR DET! NOOOOOT!
    "Det är inte arbetstagarna som ska se till att det går runt" ärligt talat alltså?

För att kunna få in pengar i företag så behöver man utföra någon sorts av arbete i någon form åt en kund. En kund kan vara ett företag, en kommun, en privatperson osv. 
    Det kan tex vara en produkt man säljer, konsulttimmar eller liknande.
    Det har TS gjort tills företaget växt och TS behöver anställa en person för att kunna öka sin försäljning. Då anställer TS en eller flera personer för att möta förfrågan som TS får från kunder.
    För att om tex TS tillverkar något så kan TS stå endast vid 1 maskin de timmarna TS arbetar. Om man ska kunna köra 2 maskiner samtidigt för att kunna hinna leverera mer så behöver man alltså 2 personer. 3 maskiner 3 personer osv osv.
    Men om inte TS har någon personal för att köra alla maskinerna så hinner inte TS leverera i tid. Vilket gör att kund inte längre vill ha sin beställning. Det gör då att TS inte får in några pengar i företag och inte heller har råd att betala några räkningar, löner, skatter osv vilket gör att företaget går i konkurs. 
    Och för vem är det bra??
    INGEN!

Om du tror att det endast är för en företagare och vakna på morgonen så kommer det in pengar på kontot så har du en del och lära dig i livet... Väx upp o vakna!  
    Jasså?
    Det är snarare så att eftersom jag inte tycker som du så gör du ett klassiskt misstag, att anse de som har samma erfarenhet har samma åsikt.
    Dina antaganden är faktiskt patetiska, kan du argumentera i sak tror du? No lessons needed.

Sanningen ÄR fortfarande att företag inte kan välja och vraka hur som helst, det är bara att tugga i sig och funkar inte DITT företag med de premisserna ska ditt företag inte finnas. Arbetstagare ska nämöligen inte betala dina brister i företagandet.

• Örontrumpet
    Anonym (xy) skrev 2013-06-12 15:57:51 följande:

Det märks att många inte förstår hur det är att driva ett småföretag. De verkar tro att företagen är välgörenhetsorganisationer som inte behöver några vinster för att fungera och att det bara är att dra fram några billiga springvikarier ur rockärmen så fort någon av de anställda vabbar.

Snarare är det så att många av företagen aldrig skulle ha startats. Många företagare är ute efter arbetsmaskiner och inte mänsklig arbetskraft, som beklagar sig enormt mycket så fort arbetstagarna inte fungerar till 100%. Sen är det ett fruktansvärt gnäll att de måste dras med arbetstagare av olika anledningar.
    Förutsättningarna finns och är inte okända. Klarar man inte av de villkor som finns så ska man inte vara företagare så enkelt är det.
  • Örontrumpet
    yllass skrev 2013-06-12 20:14:29 följande:
    Vadå inte kan välja och vraka som man vill? 
    Självklart kan jag välja den personal som jag vill ha i mitt företag. Vem ska bestämma vem jag ska ha i mitt företag förutom jag själv?
    Och om jag gör ett misstag och anställer en parasit, så ska jag självklart ha rätt och bli av med den...
    Problemet är att några få tror att ett företag är ett en fritidsgård och bara man har fått ett arbete så ska man få lön utan att man behöver göra något eller vara på arbetet....  
    Nu pratar jag om TS situation och ur TS perspektiv.
    Du pratar om allmänna villkor för företagare och för det finns ett speciellt forum.
    Att vabba och vara sjuk gör inte någon till parasit men din inställning är alltför vanlig hos företagare och som sagt betyder det att det är fel på företagaren och inte arbetstagaren.
    Det är dags att du vaknar upp och ser verkligheten istället för att gnälla över att människor är just människor. Alternativt att du lägger ner ditt företag för du gagnar varken marknaden, konkurrensen eller arbetstagare.
    yllass skrev 2013-06-12 20:16:48 följande:
    Om inte företag vill utvecklas och anställa personal, hur skulle du och andra få ett jobb då? 
    Ska alla jobba inom kommun och landsting?
    Inte ens du är väl så dum som inte fattar det..  
    Nu finns det tack och lov företagare som passar för sin uppgift. Som inser och accepterar de villkor som finns. Som har större marginaler än att de står och faller med ett fåtal arbetstagares frånvaro. Har man så knappa marginaler som du beskriver finns det verkligen ingen anledning att företaget ska fortsätta existera.

Fastän du verkar tro det så är inte företagen guds gåva till mänskligheten. Samhället står helt enkelt inte och faller med dig, snarare tvärt om.

• Örontrumpet
    Anonym (pia) skrev 2013-06-12 20:35:51 följande:
    Hävdar man sin rätt att vara ledig hela somrarna får man givetvis junisemester när den rätten upphör så de andra i företaget får sommarsemester.
    Vid löneökningar får man lägsta lön enligt avtalet
    Som sagt finns det många företagare som inte bör vara företagare.  En företagare som hämnas på sin personal för att personalen är människor är inte lämpliga som företagsledare.

Är det brist på självinsikt som gör att de fortsätter trots att de saknar mentala förutsättningar?
    Jag bara undrar.
  • Örontrumpet
    yllass skrev 2013-06-12 21:13:37 följande:
    Det är aldrig brist på anställdas insikt?
    Jag bara undrar.... 
    Eh?
    Det som diskuterats ovan är företagares syn på sina anställda. Den insikten kan bara företagaren ha och gör de som du, tror att det handlar om anställdas så är det hög tid att lägga ner företaget.
  • Örontrumpet
    Anonym (pia) skrev 2013-06-12 21:24:48 följande:
    Företag jobbar på en global marknad , det får vi nog försöka anpassa oss till vare sig vi vill eller inte.
    Asien håller på köra över oss
    Din ursäkt är lika tunn som pinsam.
    De flesta företag är inte globala och har inte en global marknad eller konkurrens, Det är inte en ursäkt för att behandla arbetstagare hur som helst.

I ditt uttalande ligger dessutom det underförstått att vi ska i "den globala konkurrensens namn" ha lika låga löner och lika usla arbetsförhållanden eftersom det inte går att konkurrera med Asien annars.

Den företagsledare som tror att det är så som du säger  ska inget företag leda därför det är verkligen inte så det är utan det är bara en pinsam ursäkt för att behandla sina medarbetare illa.
  • Örontrumpet
    Anonym (pia) skrev 2013-06-12 22:04:22 följande:
    Du vet verkligen inte vad du tala om.
    Finns mängder med små tillverkande företag som konkurrerar på världsmarknaden.
    Mängder med små transportbolag som konkurrerar med balter och Polacker .
    Mängder med handlare som konkurrerar med internationell internethandel
    Mängder av hantverkare från Balter och polacker
    Kan fortsätta hur länge som helst.
    Får dagligen erbjudande på mailen från Kinesiska företag som vill göra affärer.

Nej curlade Svenska ungdomar får nog tänka om om de ska några jobb
    Jag gör det trots att jag inte delar åsikt med dig.
    Jag tycker verkligen att du:

A. Ska läsa det jag skriver och inte det du vill läsa.
    B. Sätta dig in i hur samhället fungerar
    C. Hur företagandet i Sverige ser ut, förutsättningar och begränsningar
    D. Hur den globala marknaden inverkar och konkurrerar på småföretagandet.
    E. Hur man argumenterar utan att ta till pinsamt dåligt maktspråk
    F. Varför de som delar erfarenhet per definition inte måste dela åsikt.

Du har mycket att läsa ikapp, framförallt punkt E och F så sitt inte här och häcka utan sätt fart.
  • Örontrumpet
    Anonym (pia) skrev 2013-06-12 22:20:55 följande:
    Har varit företagare antagligen innan du föddes.
    Sitter med i kommunens arbetsgrupp för företagare
    Sitter med i en projektgrupp för att få unga i arbete
    Är med i projektgrupp som utvärderar sänkta arbetsgivar avgifter för unga
    m.m  m.m
    Se punkt E och F.
    Dina antaganden är bara pinsamma och helt gripna ur lften.

Av din sk "argumentation" kan man bara dra EN slutsats och det är att du är en av de företagare som är misslyckade ur ett personaletiskt perspektiv. Och det borde du veta vad det innebär för effektiviteten. Men eftersom du varit det sen urminnes tider så lär det vara försent för du lär ha stelnat i din mentala förmåga, något som är naturligt för ett stigande åldrande.
    Det förklarar också varför du inte hänger med i samhällsutvecklingen. Saker och ting är inte vad de var när du var ung och anpassningsbar.

Vilka grupper du sitter med i är totalt irrelevant därför det säger inget om din förmåga som företagsledare bara din förmåga att ha rätt kontakter.  Det ger dig således inte mer tyngd åt din "argumentation" eller mr rätt i själva sakfrågan utan det är bara ett tarvligt maktspråk och försök att framhäva sig själv som betydelsefull.
Svar på tråden Anställd som alltid är borta