Inlägg från: Örontrumpet |Visa alla inlägg
  • Örontrumpet

Anställd som alltid är borta

Anonym (pia) skrev 2013-06-12 22:38:50 följande:
    Arbetslösheten är rekordhög i hela Europa.
    Vilka kommer att få jobb?
    De som bara hävdar sin rätt i alla lägen eller de som inser att det är en annan tid och är flexibla .
    Det ger dig fortfarande inte rätt att behandla personalen hur som helst. Att du ens tar upp det som "argument" i en diskussion om att företagare inte kan eller får behandla arbetstagarna hur som helst är genant och visar vilken inställning du har - den jag pekat på hela tiden.

Jag förstår att du blir provocerad av det jag skriver och försöker förminska mig på olika sätt och förhärliga dig själv genom olika lösa påståenden. men det är som det brukar - känner man sig träffad beror det på att det stämmer bra med sanningen.

Det är du som hävdar din rätt att med flera pinsamma ursäkter slippa att ta hänsyn till att människor är människor.
    Den företagare som har den synen du representerar ska inte vara företagare utan ska på sin höjd sitta i en skrubb och ägna sig åt frimärken, det man gjorde när du var ung.
    För det är så att du inte tillför mänskligheten något, den är mänskligheten som tillför dig.
  • Örontrumpet
    Anonym (pia) skrev 2013-06-12 23:18:46 följande:
    Min personal trivs väldigt bra, de har en extra semestervecka bl.a . Kräver mycket mindre av personalen än av mig själv.Antar att du inte är privatanställd

Din åsikt i frågan är partisk, subjektiv och således totalt irrelevant liksom mycket annat du anfört om dig själv.
  • Örontrumpet
    Anonym (pia) skrev 2013-06-12 23:18:46 följande:
    Min personal trivs väldigt bra, de har en extra semestervecka bl.a . Kräver mycket mindre av personalen än av mig själv.Antar att du inte är privatanställd

Du fortsätter att göra lösa antaganden ryckta helt ur luften. Det säger mycket om dig som företagare och även om din vbedömning angående dina anställdas mående.

Jaja, det räcker med att konstatera att du anser dig själv vara en av de jag pratar om, de som inte är lämpliga.
    Synd bara att du inte kan stå för vem du är.
  • Örontrumpet
    Anonym (pia) skrev 2013-06-12 23:59:49 följande:
    En entreprenör ska vara hängiven , han ska tro benhårt på sin ide,han ska vara beredd att inteckna sitt hus för det han tror på.En företagare jobbar sällan mindre än 60 timmar , inte för han måste utan för han vill.
    Personalen ska inse att går det bra för företaget så går det bra för dem och de har arbete och försörjning
    Överlever inte företaget blir de arbetslösa
    Men sluta nu, det blir bara pinsamt. Ditt företag ska inte stå och falla med en arbetstagare som TS insinuerar för då är inte företaget bärkraftigt.
    Du har en kraftig övertro på din egen förmåga. Utan dig och ditt företag som tydligt går så dåligt kommer andra i ditt ställe.
    Du ska vara tacksam att du har människor som trots allt vill jobba för dig för utan dem vore du ingenting.

• Örontrumpet
    Vinterankan skrev 2013-06-13 06:18:14 följande:
    Löjligt att säga att det är ett dåligt företag om man står och faller med en person. Ts företag har 3 anställda, 1 person är en tredjedel av personalstyrkan. Jag tror nog att även ett stort framgångsrikt företag skulle få problem om en tredjedel av personalstyrkan konstant var borta. Min arbetsplats har 400 anställda, om 133 av dessa konstant var borta skulle företaget få väldigt stora problem och antagligen förlora många av sina kunder och bli tvunget att börja göra sig av med folk. Fast hos oss så gör de anställda vanligen sitt bästa och har telefonen på och kollar av sin mail när de vabbar.
    Tja eftersom det är så Anonym(pia) lägger fram det så får man faktiskt anta att det stämmer med verkligheten. Och är det verkligen så så är företaget konkursmässigt. Det finns ingen anledning att arbetstagare ska bära upp ett dåligt fungerande företag med en dåligt fungerande företagsledare i form av dåliga arbetsvillkor etc för företagets fortlevnad. Då gäller samma princip som för alla andra, att de skulle ha planerat bättre och överlåta detta till bättre lämpade.
  • Örontrumpet
    Anonym (pia) skrev 2013-06-13 00:28:12 följande:
    Vad tror du, har TS svårt att få tag i anställda.
    Fast nästa gång tänker han nog två gånger innan han anställer.
    Själv föredrar jag mogna människor som har småbarnsåren bakom sig,
    Jag inser att man måste få vabba men de flesta barn har en pappa och det är inte nödvändigt att var föräldraledig hela somrarna till 8 års ålder
    Ja? det ska man alltid göra så vad är din poäng? Mer än att du berättar om att du inte har den bästa människorsyn då då.
  • Örontrumpet
    Vinterankan skrev 2013-06-13 10:24:44 följande:
    Men seriöst. Det finns nog inte något företag som skulle klara sig om en tredjedel av personalstyrkan hade hög frånvaro. Pia har helt rätt i det hon skriver och om man vet med sig att man kommer utnyttja sina rättigheter till Max så bör man inte vara på ett företag med få anställda.
    Det är en osaklig jämförelse faktiskt. Är man ett litet företag får man driva det därefter och tänka efter före. Brist på ledarskap ska aldrig ersättas med dålig attityd gentemot arbetstagarna.
    Pia har inte många rätt faktiskt. Hon anser att företagen är guds gåva till folket och att de ska vara tacksamma att företagen finns. I själva verket är det precis tvärtom, företagen är absolut inget utan folket. Folket klarar sig alltid på något sätt men inte företagen. Så en "lite" mer ödmjuk inställning behövs istället för dessa ständiga krokidiltårar.

Med andra ord ska man inte ha ett företag som utnyttjar sina anställda och skattebetalarna till max.

• Örontrumpet
    Pallas skrev 2013-06-13 11:13:33 följande:
    De kanske jobbar kvar för att inga realistiska alternativ finns kvar? Själv jobbade jag mig till en kronisk skada och fick sparken när jag kom med sjukintyg för att jag inte kunde klä på mig och äta själv. Som tur var har jag ett stort kontaktnät och hade nytt jobb inom en vecka (utan referenser från föregående arbetsgivare). Alla har inte den turen... Den fria viljan att inte jobba är bara en nyliberal floskel!
    Exakt och den rider företagare högt på liksom "konkurrensen från Asien".

Företagarna som inte inser att de existerar endast pga att det finns arbetstagare, att de inte är guds gåva till folket ger alla andra företagare dåligt rykte.
  • Örontrumpet
    Anonym (pia) skrev 2013-06-13 20:41:03 följande:
    6182 bolag gick i konkurs 2012. 23000 anställda förlorade sina jobb p.g.a av de gick i konkurs
    Genomsnittligt alltså mindre än 4 anställda per företag.
    Tungt att vara företagare

Sverige har nära en halv miljon företagare. Det motsvarar en tiondel av arbetskraften. Några är naturligtvis fantastiskt framgångsrika, men de flesta har ett osäkert jobb, med långa dagar och låg lön, där resultatet beror helt av den egna insatsen. Så ser det ut, det småföretagande som är förutsättningen för 9 av 10 nya jobb i Sverige. Det är inte ovanligt med företagare som periodvis tjänar mindre än sina anställda trots att de jobbar mer.
    Och som jag påpekat flera gånger, ett företag som inte är bärkraftigt ska inte verka som företag. Och går en i putten finns det andra som tar dess ställe. Mao är antalet konkurser totalt ointressant så länge som du inte sätter in det i ett större sammanhang. Men det är klart, då kan du inte beklaga dig lika djupt med lika många krokodiltårar...
  • Örontrumpet
    Anonym (Varit där) skrev 2013-06-13 20:57:53 följande:
    Den här diskussionen gör mig så arg!

Vi behöver företagen. Vi behöver folk som är galna nog att starta företag.

Man måste inte slita sönder sig bara för att man är anställd på ett litet företag, men man måste fn anpassa sig. Det måste man förresten på ALLA arbetsplatser, bara på olika sätt. 
    Lustigt att du tar upp anpassning eftersom det handlar om ett ensidigt synsätt.

Men det är precis vad jag säger, man måste anpassa sig och det gäller företagen också.  I tråden så gnälls det oerhört över att människor vabbar och är sjuka och att folk fan ska anpassa sig till företagen för utan dem så är folket ingenting.
    *Newsflash*
    Det är sånt en företagare måste anpassa sig till. 

Företagarna måste inse att det de facto är de som existerar tack vare folket och inte tvärt om. Så du kan få bli hur arg du vill men människor kommer inte att acceptera att bli betraktade på samma sätt som Asiatiska arbetstagare - som arbetsmaskiner och en slit- och slängvara som man slänger ut eller bestraffar med sämre lön-  och semestervillkor (vilket är omvittnat) så fort det blir lite obekvämt.

Hur stor viljan är för företagare att anpassa sig märks tydligt i tråden. det jag säger är ju oerhört provocerande, du blir tex arg..
  • Örontrumpet
    Anonym (Varit där) skrev 2013-06-13 21:32:36 följande:
    Företagare? Aldrig i livet, jag är inte beredd att jobba under såna förhållanden. 

Förutsätt inte saker du inte vet något om, så blir det inte lika pinsamt för dig.  
    Till skillnad från dig griper jag inte saker ur luften.

Ett tips i all välmening är att du ska tänka efter innan du klickar på posta. Du pratar mot dig själv och försöker använda en mycket trist och vanlig härskarteknik - att förminska. Inte konstigt att du inte törs stå för dina åsikter. Gör det nästa gång OM du vill få fram något sorts budskap. Men det är klart, ytterst få vågar stå för att de medvetet saboterar för andra människor på det sätt du gjort.
  • Örontrumpet
    yllass skrev 2013-06-13 21:55:34 följande:
    Intressant påhopp av dig som ska vara proffs på att argumentera tycker du. 
    På vilket sätt har Anonym (Varit där) saboterat för andra människor?
    Var det du som inte tänkte denna gången innan du klickade på posts? 
    Tja, du ska nog läsa innan du kommer med anklagelser. Det där var ordagrant taget från personen själv.

Så vad är ditt syfte mer än att hoppa på och vad är ditt mål?

Kul att du tycker att jag är ett proffs, då är det dags att du lär dig av de som kan bättre.
  • Örontrumpet
    Anonym (pia) skrev 2013-06-13 23:17:14 följande:
    Men märker du inte vad som händer? Har du skygglappar.
    Företag går i konkurs, arbetslösheten är större än någonsin i hela Europa.
    9 av 10 nya jobb startas i små företag,Sverige har den i särklass generösaste föräldraförsäkringen.
    EU beslutar att land efter land ska göra dramatiska nedskärningar i den sociala välfärden.
    Finns inget som säger att inte vårt land kommer drabbas på samma sätt.
    Det som händer i Grekland, Italien, Portugal, Spanien,Irland, Frankrike kan likväl drabba oss.
    Nej nu är det dags att spotta i händerna och börja jobba.
    Fler krokodiltårar och fler tunna ursäkter.
    Din syn, att arbetstagare ska stå med mössan i hand och vara tacksamma för att direktören finns är en syn som försvann för länge sedan men har kommit tillbaka de senaste 10 åren. 

Men du är rätt lustig att du nu pratar om de små företagen, du som nyss hade konkurrensen från Asien som ursäkt varför arbetstagare ska anpassa sig och du slippa visa den minsta ödmjukhet...

Du vrider på sanningen och framförallt brottsstycken av den på ett sätt som får dig att framstå som ett offer. det är inte det minsta synd om dig. Anpassa dig till människor eller lägg ner. Och se till att du klarar av att driva ett företag utan att ta Asien och Grekland som ursäkt för att komma undan med ett klent ledarskap. Spotta i nävarna och träna på medmänsklighet så kanske du hinner före pensionsdagen som lär vara nära förestående.
  • Örontrumpet
    Anonym (. 2) skrev 2013-06-14 00:09:20 följande:
    Det finns alltså ingen sund medelväg?
    Kan inte arbetsgivaren vara glad över de anställda och kan inte de anställda vara glad över att ha jobb? 

Om du läser det jag skriver så är det ungefär det, att arbetsgivare måste räcka ut handen och sluta se sig som offer.
  • Örontrumpet
    Anonym (. 2) skrev 2013-06-14 00:16:12 följande:
    Men när arbetsgivaren blir ett offer för en anställd som handskas vårdslöst med förtroendet?

Vad tycker du då att arbetsgivaren ska göra? 
    Fast så är det inte utan det är arbetsgivaren som gör sig själv till ett offer. Allt är enkelt egentligen människor är sjuka ibland, vissa är det mer än andra och det är något de får tugga i sig utan att börja yla om att anställda handskas vårdslöst med förtroendet. Det är en jävla trist formulering som visar på en mycket trist attityd. Företagare ska vara tacksamma över att det finns arbetstagare.
  • Örontrumpet
    Anonym (pia) skrev 2013-06-14 00:27:15 följande:
    Likväl ska arbetstagare vara tacksamma att det finns företagare, annars fick de leva på det sociala
    Det har vi redan tagit ett varv, vad var det du missade den gången? Du som skryter med att du är så otroligt kapabel...

Arbetsgivare är inget utan arbetstagare men arbetstagare klarar sig alltid på något sätt därför att försvinner ett företag så kommer det inte saknas arbeten. Sen är det en politisk strategi att ha en viss arbetslöshet men det antar jag (förgäves?) att du känner till de bakomliggande mekanismerna.
  • Örontrumpet
    Anonym (. 2) skrev 2013-06-14 00:35:29 följande:
    Du förstår verkligen inte hur det fungerar i verkliga livet? Jag blir lite konfunderad faktiskt, trodde inte att det var så svårt att se en annan verklighet än ens egen. 

Det där om att tugga i sig får nog även gälla arbetstagaren förresten...det är bara att tugga i sig att man mister jobbet om man inte kan utföra det.
    Jag bad dg lägga ner dina taffiga försök till härskarteknik eftersom du inte kommer någonstans med att vara spydig och mästrande.
    Gör om och gör rätt och framförallt ska du läsa innan du svara. Förstår du inte så frågar du.
  • Örontrumpet
    Anonym (pia) skrev 2013-06-14 00:41:39 följande:
    Och du menar att inte företagaren skulle klara sig om företaget upphörde. Genom det kontaktnätet företagaren har har företagaren mycket större möjligheter än arbetstagaren att få jobb.En företagare landar alltid på fötterna vilket inte arbetstagaren gör.
    Oj jisses vilken dålig svenska full med syftningsfel. det går inte att förstå vad det är du försöker säga.

Men jag tar fasta på de ord som finns och då är du rätt tragisk som greppar alla argument du kan varför arbetstagare ska vara tacksamma över att företagarna finns.
    En företagare landar inte alltid på fötterna nej, det är en mycket grov överdrift. (som du dessutom har pratat om innan att det INTE är så.)

Alltså det går bara inte att ta dig på allvar eftersom du är så full med motsägelse. Allt det stärker exakt det jag pratar om och det förklarar varför du är så provocerad. För att jag har rätt i det jag säger helt enkelt och du vet det egentligen men vill inte erkänna.
  • Örontrumpet
    Anonym (pia) skrev 2013-06-14 10:52:18 följande:
    Nu vet inte jag vilken sten du har bott under de senaste åren som påstår att det är arbetstagarens marknad.
    Jättearbetslös, företag går i konkurs, tillverkning flyttar utomlands o.s.v.
    En större kedja för handel ska öppna och söker 15 medarbetare, 800 sökte jobben.
    En kollega sökte personal, på 3 timmar fick han över 60 ansökningar.
    Visst, det finns yrken där det är svårt att få tag i rätt kompetens men betydligt vanligare är det att arbetstagare står i kö för de jobb som finns
    Du saknar fortfarande argument och nu är du så desperat att du slåss mot väderkvarnar.

bemöt det jag skriver istället för att älta som en trasig LP-skiva.
  • Örontrumpet
    Anonym (Verkligheten) skrev 2013-06-16 11:47:24 följande:
    Örontrumpet: Har läst hela tråden och tror nästan inte att du är sann. Snälla säg att du bara vill provocera, för inte kan man vara så verklighetsfrånvänd som du är?!

Säg att jag startar ett företag det går ganska bra så jag hinner inte med alla ordrar själv. Jag måste därför anställa någon. Jag får in mer ordrar än jag klarar av själv vilket betyder att om jag har en anställd som aldrig är på jobbet så skulle jag inte kunna ta lika många ordar vilket skulle göra att jag tappar kunder vilket kan leda till konkurs. Det är så det fungerar att bygga upp ett företag. Ju mer ordrar som kommer in ju fler anställda behöver man ha för att klara av att driva företaget men det är sällan man får in sjukt mycket pengar men ändå klarar sig med att bara vara en som jobbar, man anställer ju efter behov och om då en anställd inte kan jobba så kan man heller inte ta emot lika många ordrar. Det är ju för fasiken enkel matematik!

Hur tror du det fungerar? Att alla företagare tjänat jättemycket pengar och bara har anställda för synsk skull? Ju mer ordrar man får in ju mer personal behöver man ha för att klara av arbete, man anställer inte fler än man har råd med bara för att klara av att någon är hemma från jobbet mer än den jobbar. Det funkar inte för företag att betala ut mer pengar i lön än vad de får in, vilket de skulle behöva göra med ditt sätt att tänka då du anser att man ska ha mer personal än vad man behöver och har råd med bara för att klara att en anställd underpresterar. 

Nästan alla småföretag är känsliga i början just för att det fungerar så som jag skrivit här ovan. Det är nämligen så man bygger ett företag, ju mer ordrar man får in ju mer anställda måste man skaffa för att klara av att ta alla ordrar. Med ditt resonemang så skulle det inte finnas några företag alls. Och jag läste någon stans att du skrev att det inte är företagen som gör att Sverige går runt, eller något liknande, men surprice surprice, det är precis det dom gör! 
    Säg att du har ett budskap och inte bara vill få rätt och därför kommer med påhopp?
    Nej, jag trodde inte det heller eg eftersom du inte vågar stå för det du skriver.

Jag orkar inte plöja igenom din wall of text, no lessons needed som jag sagtförut. Det räcker med att läsa dina första meningar för att inse att det är det du vill. Läs det jag skriver så kanske du förstår poängen.

Gör om och gör rätt, bemöt det jag skriver istället för att mässa. Om du vill bli bemött får du också ge det...
Svar på tråden Anställd som alltid är borta