Inlägg från: Anonym (pia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (pia)

Anställd som alltid är borta

ica skrev 2013-06-12 10:53:58 följande:
    Barn brukar bli friskare efter nåt år eller så av sig själva. Så då är problemet löst.
    Anställd 2 kommer ta ut sin "rätt" att vara ledig hela sommaren med FD dessutom.De andra  på företaget vill säkert också vara lediga när det är sommar.
  • Anonym (pia)
    ica skrev 2013-06-12 11:06:19 följande:
    Men arbetsgivaren måste inte bevilja all föräldraledighet.
    Arbetsgivaren måste bevilja föräldraledighet om man ansöker 2 månader innan.
  • Anonym (pia)
    Sagoflickan skrev 2013-06-12 16:03:02 följande:
    En arbetsgivare kan aldrig neka föräldraledighet om den anställde ansökt mer än två månader tidigare. Den anställde har rätt till tre perioder av föräldraledighet per kalenderår men det betyder inte att man bara får vara föräldraledig vid tre tillfällen. Det är nämligen ansökningarna som räknas när man räknar perioderna så man kan samla flera olika datum av föräldraledighet på samma ansökan så räknas de ändå bara som en period.

Och det här med att arbetsgivaren ska få den anställda att sluta frivilligt genom att ändra på tjänsten när hon kommer tillbaka går inte. Någon strax ovan skrev att när den anställde kommer tillbaka har spelreglerna och spelplanen förändrats och det får den anställda leva med. Svar nej! När man kommer tillbaka från föräldraledighet har man rätt till sin gamla tjänst eller likvärdiga uppgifter annars är det missgynnande. Så att ge den anställde sämre arbetsuppgifter, sämre lön eller sämre villkor bara för att den använt sig av sina rättigheter enligt föräldraledighetslagen kan du bara glömma.
    Det står arbetsgivaren fritt att omorganisera företaget samt arbetsgivare avgör vilka kriterier som ska gälla vid löneökningar.
  • Anonym (pia)
    Örontrumpet skrev 2013-06-12 20:24:26 följande:
    Nu pratar jag om TS situation och ur TS perspektiv.
    Du pratar om allmänna villkor för företagare och för det finns ett speciellt forum.
    Att vabba och vara sjuk gör inte någon till parasit men din inställning är alltför vanlig hos företagare och som sagt betyder det att det är fel på företagaren och inte arbetstagaren.
    Det är dags att du vaknar upp och ser verkligheten istället för att gnälla över att människor är just människor. Alternativt att du lägger ner ditt företag för du gagnar varken marknaden, konkurrensen eller arbetstagare.

Nu finns det tack och lov företagare som passar för sin uppgift. Som inser och accepterar de villkor som finns. Som har större marginaler än att de står och faller med ett fåtal arbetstagares frånvaro. Har man så knappa marginaler som du beskriver finns det verkligen ingen anledning att företaget ska fortsätta existera.

Fastän du verkar tro det så är inte företagen guds gåva till mänskligheten. Samhället står helt enkelt inte och faller med dig, snarare tvärt om.

Hävdar man sin rätt att vara ledig hela somrarna får man givetvis junisemester när den rätten upphör så de andra i företaget får sommarsemester.
    Vid löneökningar får man lägsta lön enligt avtalet
  • Anonym (pia)
    Örontrumpet skrev 2013-06-12 20:46:57 följande:
    Som sagt finns det många företagare som inte bör vara företagare.  En företagare som hämnas på sin personal för att personalen är människor är inte lämpliga som företagsledare.

Är det brist på självinsikt som gör att de fortsätter trots att de saknar mentala förutsättningar?
    Jag bara undrar.
    Anställd 2 har en man som aldrig tar något, Givetvis måste man vabba men man får dela upp det.Tydligen är hennes mans yrke viktigare.
  • Anonym (pia)

Företag jobbar på en global marknad , det får vi nog försöka anpassa oss till vare sig vi vill eller inte.
    Asien håller på köra över oss

• Anonym (pia)

Du vet verkligen inte vad du tala om.
    Finns mängder med små tillverkande företag som konkurrerar på världsmarknaden.
    Mängder med små transportbolag som konkurrerar med balter och Polacker .
    Mängder med handlare som konkurrerar med internationell internethandel
    Mängder av hantverkare från Balter och polacker
    Kan fortsätta hur länge som helst.
    Får dagligen erbjudande på mailen från Kinesiska företag som vill göra affärer.

Nej curlade Svenska ungdomar får nog tänka om om de ska några jobb

• Anonym (pia)
    Örontrumpet skrev 2013-06-12 22:10:17 följande:
    Jag gör det trots att jag inte delar åsikt med dig.
    Jag tycker verkligen att du:

A. Ska läsa det jag skriver och inte det du vill läsa.
    B. Sätta dig in i hur samhället fungerar
    C. Hur företagandet i Sverige ser ut, förutsättningar och begränsningar
    D. Hur den globala marknaden inverkar och konkurrerar på småföretagandet.
    E. Hur man argumenterar utan att ta till pinsamt dåligt maktspråk
    F. Varför de som delar erfarenhet per definition inte måste dela åsikt.

Du har mycket att läsa ikapp, framförallt punkt E och F så sitt inte här och häcka utan sätt fart.
    Har varit företagare antagligen innan du föddes.
    Sitter med i kommunens arbetsgrupp för företagare
    Sitter med i en projektgrupp för att få unga i arbete
    Är med i projektgrupp som utvärderar sänkta arbetsgivar avgifter för unga
    m.m  m.m
  • Anonym (pia)

Arbetslösheten är rekordhög i hela Europa.
    Vilka kommer att få jobb?
    De som bara hävdar sin rätt i alla lägen eller de som inser att det är en annan tid och är flexibla .

• Anonym (pia)
    Örontrumpet skrev 2013-06-12 22:59:35 följande:
    Det ger dig fortfarande inte rätt att behandla personalen hur som helst. Att du ens tar upp det som "argument" i en diskussion om att företagare inte kan eller får behandla arbetstagarna hur som helst är genant och visar vilken inställning du har - den jag pekat på hela tiden.

Jag förstår att du blir provocerad av det jag skriver och försöker förminska mig på olika sätt och förhärliga dig själv genom olika lösa påståenden. men det är som det brukar - känner man sig träffad beror det på att det stämmer bra med sanningen.

Det är du som hävdar din rätt att med flera pinsamma ursäkter slippa att ta hänsyn till att människor är människor.
    Den företagare som har den synen du representerar ska inte vara företagare utan ska på sin höjd sitta i en skrubb och ägna sig åt frimärken, det man gjorde när du var ung.
    För det är så att du inte tillför mänskligheten något, den är mänskligheten som tillför dig.
    Min personal trivs väldigt bra, de har en extra semestervecka bl.a . Kräver mycket mindre av personalen än av mig själv.Antar att du inte är privatanställd

Svar på tråden Anställd som alltid är borta