• Anonym (Tröttpåfläsket)

Måste jag gå till gym för att få en fast kropp?

Är 164 cm och väger 58 kg (är 27 år), vill ner till 55 kg och det är på väg nedåt. Jag har dock alltid haft problem med ganska "sladdrig" kropp och vill nu en gång för alla få fasta lår och armar och en mer välformad rumpa. HUR gör jag? Måste jag gå till gym eller kan jag t.ex. gå promenader/jogga och göra övningar hemma eller krävs gym-redskap?

• Svar på tråden Måste jag gå till gym för att få en fast kropp?
  • Anonym (dt)

Jag är lika gammal (ung) som dig, en cm kortare och väger 10kg mer. Har svårt att förstå hur din kropp kan vara "sladdrig".  Jag har en hyfsat fast kropp, bortsett från magen, men det är pga en graviditet. Jag tränar inte speciellt mycket, utan mest när jag har lust. 

Men, vill du gå till ett gym så gör du det, och tar hjälp av en gyminstruktör/personlig tränare så får du bra övningar anpassade till dina önskningar.

Vill du inte, så googla fram olika övningar (finns hur mycket som helst) och träna hemma. Finns massor med övningar som inte kräver speciella redskap, utan du klarar dig på sånt du har hemma. 

Anonym (träna styrka!) skrev 2013-05-31 21:53:24 följande:
    Ehmm, ursäkta.. Men vad snackar du om?

Vill du få en fast kropp så börja träna mycket styrka, eller övningar som formar kroppen. Zumba är ju ett alternativ om du inte vill köpa gymkort. Då kan man beställa hem en dvd o stå framför tv:n o det är träning som aktiverar hela kroppen, så det blir både att man formar och bränner kalorier. Finns många andra träningsvideor man kan hitta på nätet också som är bra. 

Promenader/jogga är alltid bra, men är väl mest kaloriförbränning och att träna upp kondisen. Så varva absolut med det, men jag föreslår ändå att fokusera på styrketräning. Och ett tips är också att strunta i kilona, iom att när du bygger fina muskler så kommer det succesivt bytas och "fettet" försvinner! 

Lycka till!  
    Funkar ingen sport då? Typ tennis? Tycker i nuläget att det är för "jobbigt" att gå till gym, slutar alltid med att jag tycker alla glor och att jag inte vill gå...
    Anonym (dt) skrev 2013-05-31 21:54:03 följande:
    Jag är lika gammal (ung) som dig, en cm kortare och väger 10kg mer. Har svårt att förstå hur din kropp kan vara "sladdrig".  Jag har en hyfsat fast kropp, bortsett från magen, men det är pga en graviditet. Jag tränar inte speciellt mycket, utan mest när jag har lust. 

Men, vill du gå till ett gym så gör du det, och tar hjälp av en gyminstruktör/personlig tränare så får du bra övningar anpassade till dina önskningar.

Vill du inte, så googla fram olika övningar (finns hur mycket som helst) och träna hemma. Finns massor med övningar som inte kräver speciella redskap, utan du klarar dig på sånt du har hemma. 
    Det beror kanske på vad man jämför med, jag jämför mig nog med väldigt fasta kroppar och tycker då armarna är helt "osvarvade" och även låren. Har haft problem med det här så länge jag kan minnas och vill äntligen få en fast och hälsosam kropp som jag är stolt över.

Är ganska framåt och social men när det gäller personlig tränare skulle jag bli alldeles för blyg och nervös!
    Hallonet skrev 2013-05-31 21:54:01 följande:
    Testa P90X! Träning du kör hemma. Det finns färdiga scheman att följa på nätet och där varvas styrka med hoppträning, yoga och annat. Sjukt bra träning!!
    ska kolla upp det :)
  • Anonym (träna styrka!)
    Anonym (Tröttpåfläsket) skrev 2013-05-31 21:56:51 följande:
    Funkar ingen sport då? Typ tennis? Tycker i nuläget att det är för "jobbigt" att gå till gym, slutar alltid med att jag tycker alla glor och att jag inte vill gå...
    Ja jag kan förstå den känslan, även om det inte är så så får man för sig att folk tittar när man är på gymmet. Min uppfattning är att om man inte känner sig bekväm med något, tex att gå på gym, så kommer man inte få så mycket ut av den träningen ändå, så då är det nog bättre att hitta något annat. 

Jo någon sport  är inte heller fel, det aktiverar ju också hela kroppen. Man bör väl tänka på att det nog inte räcker med 1-2 ggr i veckan för att få bort "slappheten", eller det lär ta ganska lång tid. Men det är en superbra början, Och om man då kompletterar med annan träning nån gång i veckan så blir det nog alldeles perfekt :)
  • Twin Dad

Knäböj och plankan kommer man ganska långt med. Lite armhävningar är bra också om du kan det. Vill man få riktig form på kroppen är det hög belastning som gäller och då är jogging och promenader inget bra alternativ, även om det såklart är bättre än att inte göra något.
    Det bästa resultatet tror jag du kommer få om du går på gym och får en ordentlig genomgång i marklyft och knäböj. Dessa övningar tar i stort sett hela kroppen och tar 30-40 minuter sammanlagt att göra ordentligt. 2-3 pass i veckan så kommer du se snabba resultat.

• Anonym (Maja)

Om anledningen till att du inte vill gå på gym är att folk ska titta kan jag lova dig att de allra flesta som är där är alldeles för fokuserade på sitt för att bry sig om vad andra håller på med eller hur de ser ut. Men om du nu tycker det är obehagligt kolla om det finns något kvinnogym i närheten, typ curves http://www.curves-sverige.se/ Enbart kvinnor, inga speglar och inga spännisar. Dessutom suverän stöttning, i alla fall på det curves som ligger nära mig. Finns även liknande koncept. 

• Hallonet
    Anonym (Maja) skrev 2013-05-31 22:31:44 följande:

Om anledningen till att du inte vill gå på gym är att folk ska titta kan jag lova dig att de allra flesta som är där är alldeles för fokuserade på sitt för att bry sig om vad andra håller på med eller hur de ser ut. Men om du nu tycker det är obehagligt kolla om det finns något kvinnogym i närheten, typ curves www.curves-sverige.se/ Enbart kvinnor, inga speglar och inga spännisar. Dessutom suverän stöttning, i alla fall på det curves som ligger nära mig. Finns även liknande koncept. 

Det gymmet har jag hört gott om! Men jag måste fråga - finns det inga speglar på gymmet?? Hur ska man då kunna se att man utför rörelsen korrekt? 
  • Anonym (Maja)
    Hallonet skrev 2013-05-31 22:43:54 följande:
    Det gymmet har jag hört gott om! Men jag måste fråga - finns det inga speglar på gymmet?? Hur ska man då kunna se att man utför rörelsen korrekt? 

Inga speglar, men däremot alltid närvarande tränare som säger till om man gör fel, hjälper till och peppar.
  • Anonym (hej)
    Anonym (dt) skrev 2013-05-31 21:54:03 följande:
    Fast alltså, man kan ju ha en sån kropp bara. Jag är 19 år och har typ sjukt ofast och "sladdrig" kropp trots att jag är lika lång som TS och väger några kg mer bara. Har vänner som aldrig tränat i sitt liv (precis som jag) som är tjockare men ändå fasta i kroppen. Handlar nog om genetik. Viss av oss har lite mer otur...
  • Hallonet
    Anonym (Maja) skrev 2013-05-31 22:51:00 följande:

Inga speglar, men däremot alltid närvarande tränare som säger till om man gör fel, hjälper till och peppar.
    Men de kan ju inte följa varje set eller reps varje enskild kund gör... Nä, skulle inte överleva. Har flera års styrketräning i ryggen och speglarna fyller en STOR funktion och då pratar jag inte om att spegla sig eller glo på andra. Flört Nog pratat om det, jag blev bara så förvånad för jag har aldrig hört på maken. Förvånad

Sorry TS för OT! Hoppas du hittar ngt kul att ägna dig åt, för det är huvudsaken! Jag kör själv P90X och kan verkligen rekommendera det. Man ledsnar inte iom att schemat ändrar sig lite över tid och variationen är ganska skön. Men huvudsaken är att du hittar ngt du gillar, då har kommit halvvägs. Solig
  • Vinterankan

Såklart di inte behöver gå på gym. Att jogga är en jättebra träningsform så börja med det. Om du sedan fortfarande känner dig slapp efter ett halvårs joggande så kan du googla övningar för specifika kroppsdelar (typ rumpa, lår och liknande).

• Vinterankan

Överkroppen måste du såklart komplettera med en gång. Lite rygglyft, armhävningar och någon magövning typ.

• Hallonet

Här är världens bästa övningsarkiv, om du känner för att köra lite småkomplettering bara. De som spelat in filmerna visar med exakt precision hur de ska utföras. Glad Finns hur mkt som helst!

http://www.styrkeprogrammet.se/ 

Vinterankan skrev 2013-06-01 06:18:13 följande:
    Såklart di inte behöver gå på gym. Att jogga är en jättebra träningsform så börja med det. Om du sedan fortfarande känner dig slapp efter ett halvårs joggande så kan du googla övningar för specifika kroppsdelar (typ rumpa, lår och liknande).
    Hur många gånger i veckan skulle du rekommendera att jag joggar?
Svar på tråden Måste jag gå till gym för att få en fast kropp?