• Anonym (Lån?)

Hur mycket i lån?

Jag skulle vilja höra era åsikter i en fråga rörande lån inför husköp.

Jag och maken letar hus sedan några år tillbaka. Nu har vi hittat ett hus som är egentligen lite för dyrt för oss. Utan att säga vad huset kostar, så undrar jag, vad ni tycker att vi max kan ha i bolån baserat på följande fakta.

- Vi har en lägenhet som skall säljas och som bör ge oss tillräckligt i vinst för att kunna betala ca 25% av husets pris. Kanske lite mer.
    - Vi har i Bruttolön tillsammans 97000 per månad.
    - Tillkommer gör bonusar på ca 250 000 kronor per år (pengar som man alltså inte kan räkna med men som hittills har blivit på ungefär detta belopp.
    - Inga andra lån överhuvudtaget, inga CSN skulder, inga billån, inga krediter
    - Sparande finns på ca 300 000 kronor (pengar vi inte vill röra, utan ha som säkerhet)
    - En bil i hushållet
    - Två barn i hushållet, en ettåring och en treåring
    - vi arbetar heltid båda två from efter sommaren och kommer således betala full kostnad för förskola.
    - Driftkostnad på det eventuella huset är ca 40 000 kr per år. Inga renoveringar behövs.
    - Vi har inga dyra intressen eller hobbies att ta hänsyn till.

Så HUR MYCKET, tycker ni är MAX för oss att ta i huslån???

Tack på förhand för svar!

• Svar på tråden Hur mycket i lån?
  • Anonym (BANKEN)

Ca 6.000.000 - 6.500.000 i bolån.

/JJ 

• Anonym (6)

Jag säger också ca 6 miljoner, som allra max. Jag vet inte vad ni får ut netto men säg 55.000. 6 milj i bolån med en fiktiv ränta på 5% blir 300.000 per år eller 25.000 per månad. Ränteavdraget blir 72.000 per år eller 6.000 per månad. 19.000 i ränta per månad alltså. Bonusarna kan ni använda för amortering. Lite riskfyllt stort lån eftersom inget utrymme finns för några större minskningar av inkomsten, jag hade velat ha några hundratusen till i buffert. Vad tycker ni själva att ni kan/är villiga att betala för ert boende?

• Anonym (Lån?)

Vi är beviljade 7 miljoner i lån av banken. Netto har vi ut ca 60 000 per månad.
    Vi tycker att 7 miljoner är absolut max, därför har vi inte bett om högre lånelöfte.
    Idag har vi bolån på 4,6 miljoner och det finns absolut utrymme för mer, men det är alltid läskigt med så här stora pengar som bostadsaffärer faktiskt innebär.

Tack för era kloka ord!

• Vinterankan

Ser inga problem med 7 miljoner i bolån för er. Skulle kunna ha mer också om ni inte lever lyxliv, då skulle ni kunna använda bonusarna till amorteringar så minskar lånet snabbt också.

Svar på tråden Hur mycket i lån?