• frappa

kodein saknad...

Att avsluta ett kodein beroende, är en smekning i vad andra opiater har för abstinens bieffekter.

De problem man har när man avslutar ett kodein beroende, varar i några dagar 2-5 normalt ibland mindre sällan mer.
    Om man avslutar ett kodein beroende, så får man se till inte göra detta mitt i arbetsveckan, eller ta egen sjukskrivning.
    Så slipper man ha ett jobb hängande över sig, när det visar sig man inte sovit mer än 30min en hel natt.

när jag blivit beroende pga smärta av kodein, så hade jag det jobbigt i 2 dagar, sen trött i 2 dagar.
    Sen var allt över.

När jag avslutade tramadol beroende efter svår ryggvärk, så hade jag ca10 dagar av svår abstinens.
    Där jag var skittrött, och somnade innan huvudet landade på kudden, för bara vakna 30min senare helt klarvaken och helt omöjligt att somna om.
    Och extrema myrkrypningar.
    Sen hade jag ett gäng till biverkningar av abstinens, som svettningar osv.
    Men de var bara jobbiga, men hanterbara.

• frappa
    EllisBell skrev 2013-06-03 00:04:14 följande:
    Anonym (beroende): just citodon är faktiskt ok att äta vid graviditet. Om man har behov av smärtstillande vill säga. Jag har ätit citodon för foglossningsont under samtliga graviditeter utan problem. Så att kalla det drog och påstå att det skulle vada farligt för bebisar är att ta i...
    Att inte opiater/opioder under förlossning, försvårar förlossningen generellt.
    Därför man undviker ge den födande opaiter.
  • frappa
    EllisBell skrev 2013-06-03 12:50:13 följande:
    frappa: jo jag vet allt om det där men nu handlar detta inte om förlossning samt inte om petidin och rent morfin som är betydligt starkare och tidigare ofta gavs vid förlossning. Utan om citodon. Ett paracetamol+kodein-preparat som är i sammanhanget relativt milt och som är vanligt att ge gravida vid smärttillstånd. Det gäller att hålla isär äpplen och bananer vettu!
    Kodeinet delar de andra opiaterna/opiodernas problem för kroppen.
    Det handlar mer om att man ger inte speciellt stora mängder med kodein, för kodein används för smärttillstånd av den lägre graden.
    Men om du skickar på en rejäl dos med kodein, så funkar den alldeles utmärkt att ta svårare smärta också.

Men man vill inom vården hålla tillbaka användning av dessa mediciner i graviditeter om det är möjligt.
    Och har man för stor smärta som inte går lösas med vanliga receptfria läkemedel, så försöker man med lite kodein och hoppas på det bästa.
  • frappa
    LindaEfraim skrev 2013-06-03 20:57:59 följande:
    skatten12

Och?
    Man kan äta värktabletter om man rådfrågar sin läkare under graviditeten. Den som skulle kunna drabba bebisen om hon tvingas fortsätta pga sin värk är andningsdepression och abstinens.
    Barnet lär ju inte få abstinens innan modern använt kodein under en längre tid.
    I dessa mängder kodein barnet får i sig, så är andningsdepression nått väldigt exotiskt.
  • frappa
    LindaEfraim skrev 2013-06-03 23:38:47 följande:
    frappa

Va? Exotiskt?

Om modern behöver använda kodein under graviditeten (hon kommer inte vara den ende) så väger läkaren behovet för modern mot smärtan mot påverkan på barnet.
    Säg att hon skulle behöva gå på kodein under graviditeten pga smärtan ja då kan andningsdepression och abstinens förekomma efter födseln. TS ska ta diskussionen med sin behandlande läkare och läkaren på mvc. Dessa två får kontakta varann för att diskutera huruvida TS behandling ska se ut under graviditeten.
    Du får nu vacker ta fram en källa att kodein i föreskriven mängd gjort av läkare orsakar andningsdepression på foster.
    det du säger är totalt främmande i så små mängder.
    Det är bara dexofen och alkohol(tom lättöl), som man även i extremt små mängder har fått andningsdepression i vissa fall.
  • frappa
    LindaEfraim skrev 2013-06-04 07:38:11 följande:
    frappa

Vet du vad andningsdepression är?
    Det kan inte hända ett foster!
    Det är när det centrala nervsystemet efter födseln stängs av pga att medicinen kodeinet som omvandlas till morfin i kroppen gör kroppen avslappnad och påverkar andningen och små barn kan sluta andas och behöver hjälp med andningen. Dvs jag pratar om efter förlossningen om TS skulle vilja bli gravid och hon tvingas ta tabletter för sin värk.
    Vad får dig att tro att jag inte vet vad andningsdepression är och vad kodein metaboliserar sig till för?
    Du verkar inte riktigt förstå att de mängderna som kodein är inte tillräckligt.
    Och varför man helt inte använder opater/opiater under en födsel är av andra orsaker.
    Där födelseprocessen försvagas.

Men ibland har man inget val, och då ger man betydligt starkare opiater än kodein.
  • frappa
    Maria 434 skrev 2013-06-04 10:04:09 följande:

Dexofen är förbjudet sedan många år just pga av dödsfall inom Europa av de som använda preparatet på felaktigt sätt
    Det är gammal "nyhet".

Jag tog dexofen som exempel för det är den enda jag känner till som har visat sig ge andningsdepression även i små doser.
    Med visserligen med alkohol(där lättöl tom kunde utlösa svåra biverkningar)..
    i början av defonens historia så skördade dexofen ca50st liv per år.
    De sista åren låg det på ungefär 10st per år.
  • frappa
    LindaEfraim skrev 2013-06-04 10:56:01 följande:
    Ellisbell

Vadå agenda.
    Folk tvingas äta läkemedel under sina graviditeter för att de själva inte ska bli dåliga men det kan finnas en risk för barnet.
    TS vet inte om hon kan vara utan sina tabletter pga värken så det är bättre att ta det med läkaren när man väl bestämmer sig för att bli gravid och ta den diskussionen med den behandlande läkaren än med folk på fl. Många äter opiater under sina graviditeter som läkaren skrivit ut för att de har ett behov av det (stark smärta). Vad jag skrev är vad som kan hända om man tar det precis innan barnet föds (andningsdepression) samt vad som kan hända med barnet de första veckorna i livet (abstinens). Men har man värk och måste ta sin medicin så ska man inte skämmas för det. Vilken erfarenhet har du själv av opiater under graviditeten?
    Om man tar kodein precis innan födsel, så lär man knappast ge barnet abstinens problem.
  • frappa
    LindaEfraim skrev 2013-06-04 17:51:59 följande:
    Frappa

Det används ketogan under förlossningarna i tidigt skede. Men har man kodein utskrivet så ska man inte sluta tvärt. Det ska man inte med några opiater. De ska fasas ut successivt.
    Är inte ketogan en opiat menar du?
    Såklart man kan sluta tvärt med dessa mediciner.

Desto mer du skriver desto mindre förstår jag dig.
  • frappa
    LindaEfraim skrev 2013-06-04 18:18:01 följande:
    Jo ketogan är också ett morfinpreparat.

Ja, är det någon som inte är medveten om detta då?

Dina inlägg gör mig bara mer och mer förvirrad.
Svar på tråden kodein saknad...