Hur uttalar du "mäklare"?
Som rubriken lyder. Själv säger jag mäklare, men mäcklare verkar vara vanligare.
Som rubriken lyder. Själv säger jag mäklare, men mäcklare verkar vara vanligare.
Om man "mecklar" med nåt så är det nåt heeeelt annat! ![]()
Mäklare - har aldrig hört något av de andra alternativen.
Mäklare, har aldrig hört något annat... 
Jo, det finns 08:or som säger "meklare". Jag tror inte de kan säga bokstaven "Ä".... (;
ä:n åt e-hållet är ju inget konstigt åt Stockholmstrakten. Kort ä- (eller e-) ljud tror jag aldrig att jag stött på däremot. Var förekommer det?
ä:n åt e-hållet är ju inget konstigt åt Stockholmstrakten. Kort ä- (eller e-) ljud tror jag aldrig att jag stött på däremot. Var förekommer det?
Mäklare, såklart. Det är bara i tv-serien Mäklaren som uttalet "mecklare" förekommer
Jag tycker många o8:0r säger "E" där det ska vara "Ä". Inte bara i Uppland.
Själv säger jag oftast "Ä" där det ska vara "E"eftersom jag är norrlänning... Så mäklare blir definitivt mäklare. Så är dä...
Jag uttalar mäklare "notar". Då det är den enda firman som verkligen har hållt vad de lovat när jag har sålt fastigheter!
Det här är en mecklare:
">
Essie1984
gillar du inte 08.0r? ja, många säger "Reker som man eter", men flertalet 08 säger Räkor och Mäklare.
Jag säger räkor, men maken säger reker och eta, men sen är han ur- Stockholmare sen flera generationer tillbaka.
Mäklare. Aldrig hört mecklare.
Meklare! ![]()