• Kaupa Jaur

Hur uttalar du "mäklare"?

Som rubriken lyder. Själv säger jag mäklare, men mäcklare verkar vara vanligare.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du "mäklare"?
  • Kaupa Jaur
    LillaJag06 skrev 2013-06-02 23:11:57 följande:
    Mäklare. Varför säger folk mäcklare? Det stavas ju inte så?
    Stavas inte cyckel heller Men håller med, det låter konstigt att säga mäcklare
  • Themis

Om man "mecklar" med nåt så är det nåt heeeelt annat!

Generellt får man de svar man förtjänar. Ibland är det inga alls.
  • Essie1984

Jo, det finns 08:or som säger "meklare". Jag tror inte de kan säga bokstaven "Ä".... (;

• Åsa
    Kaupa Jaur skrev 2013-06-03 19:49:01 följande:
    Stavas inte cyckel heller Men håller med, det låter konstigt att säga mäcklare

Har äldre släktingar i Skåne som talar om cyykelen
  • Åsa

ä:n åt e-hållet är ju inget konstigt åt Stockholmstrakten. Kort ä- (eller e-) ljud tror jag aldrig att jag stött på däremot. Var förekommer det?

• Kaupa Jaur
    Åsa skrev 2013-06-05 20:22:20 följande:

ä:n åt e-hållet är ju inget konstigt åt Stockholmstrakten. Kort ä- (eller e-) ljud tror jag aldrig att jag stött på däremot. Var förekommer det?

I Uppland åtminstone
  • Elaifiknow

Mäklare, såklart. Det är bara i tv-serien Mäklaren som uttalet "mecklare" förekommer

• JPT
    Essie1984 skrev 2013-06-10 18:35:13 följande:
    Jag tycker många o8:0r säger "E" där det ska vara "Ä". Inte bara i Uppland.
    Du får inte glömma gotlänningarna också! Tungan ute
  • Essie1984

Själv säger jag oftast "Ä" där det ska vara "E"eftersom jag är norrlänning... Så mäklare blir definitivt mäklare. Så är dä...

• Oskarevertsson

Jag uttalar mäklare "notar". Då det är den enda firman som verkligen har hållt vad de lovat när jag har sålt fastigheter!

• dessan59

Essie1984

gillar du inte 08.0r? ja, många säger "Reker som man eter", men flertalet 08 säger Räkor och Mäklare.

Jag säger räkor, men maken säger reker och eta, men sen är han ur- Stockholmare sen flera generationer tillbaka.

Svar på tråden Hur uttalar du "mäklare"?