Anonym (Bäst före) skrev 2013-06-03 10:46:51 följande:
Jo det är väl mest socker och e-ämnen skulle jag tro... Är socker konserverande? Det visste jag inte!
Jag vet inte riktigt...Det bara är något som sitter i...Så jag är alltid noga med att slänga sånt som datumet gått ut på. Och därför blir jag så nervös om jag äter något som är gammalt, enligt förpackningen.
Förstår självklart att det är skillnad på produkt och produkt... Men jag tänker väl lite att "datumet är ju där av en anledning... "
Ja, socker är konserverande. Det är till exempel därför man kokar ihop bär med socker till sylt, för att man ska kunna förvara bären länge. Sylt med hög sockerhalt kan ju hålla i flera år!
Vissa datum sätts långt tidigare än nädvändigt för att producenten ska vara på den säkra sidan, till exempel ägg. I Sverige förvarar de flesta sina ägg i kylskåp, vilket man inte gör i alla länder. Bäst-före-datum på äggen är beräknade efter att de förvaras i rumstemperatur. Har du dem i kylskåp håller de i många veckor efter bäst-före-datum. Kryddor blir inte dåliga, men förlorar smak med tiden, liksom te och andra torrskaffningsvaror. Godis brukar torka ihop och bli tråkigt, men inte farligt.
Så länge saker luktar och smakar OK så är det ingen fara. Men kyckling, skaldjur och fisk ska man vara försiktig med, och respektera datumen. Att slänga helt riktig mat bara på grund av ett stämplat godtyckligt datum är slöseri både med pengar och naturresurser!