• Olli72

    Hur ska jag spara bäst? Vill få pengarna att bli mer,

    Hej Alla..

    Jag har ganska så mkt pengar just nu men kan jag göra något som gör att de blir fler eller att jag kan lägga dem hos någon bank som ger mkt bra ränta, jag har den bara på nordea på mitt vanliga personkonto.. så där händer det ingenting...Så jag behöver verkligen hjälp med vart jag ska ha dem så länge och vill ha upp de så fort det går.
    Mkt tacksam för eran hjälp-  Jag har minst 100.000kr på banken som inte ger ett skit för det.   

  • Svar på tråden Hur ska jag spara bäst? Vill få pengarna att bli mer,
  • Adonis

    Hur mycket vill du få "upp" pengarna? Vilken tidshorisont har du? Hur riskbenägen är du?

    Svårt att ge några råd innan dessa frågor besvaras...

  • bängolle

    Vad som helst är ju bättre än ditt personkonto. Får man nån ränta på dom överhuvudtaget? Din bank är säkert mer än villiga att ge dig ekonomisk rådgivning utifrån dina förutsättningar. Hör av dig dit.

  • Olli72
    garib skrev 2013-06-05 23:07:24 följande:
    Marginalen ger bra ränta.

    Ok tack alla som faktiskt tar sig tid att svara det gör mig glad :)
  • brainpick

    Börja månadsspara i exempelvis gratisfonden Avanza Zero. För att kunna göra detta måste du öppna ett konto hos Avanza Bank.

    Spara på en lagom nivå som du känner dig bekväm med och sälj inte innehavet det första du gör, bara för att det gått upp eller ner.

    Går börsen ner kraftigt kan du öka insättningarna.

    Eller så köper du rena aktier. Lite aktier exempelvis H&M kanske inte är en så dum placering. Där har du nästan 5% i direktavkastning (utdelning) varje år. Det är betydligt bättre än banken och H&M delar ut nästan hela vinsten till sina aktieägare, pga ett mycket smart affärssystem där varken affärer eller fabriker ägs. 

    Kan man handla kläder på H&M kan man lika gärna köpa aktier i bolaget.  

  • brainpick

    Eller så använder du pengarna som en insats till en bostadsrätt. Detta kan sänka dina boendekostnader och du kan använda dom sparade pengarna till att amortera på dina lån på bostaden eller sätta på börsen.

Svar på tråden Hur ska jag spara bäst? Vill få pengarna att bli mer,