• jennywe

Dottern vill ha 1000:- ?!

Hej! Min 14åriga dotter (ja hon konfirmerar sig ett år tidigt) ska på orienterings- konfirmationsläger på måndag och såklart ska hon få lite pengar med sig. I lägret ingår det frukost, lunch och middag. Dom ska allså stå för mellis/återhämtningsfika och kvällsfika och annat gott. Hon ska också stå för "röda veckan sakerna" + att det säkert kommer tillkomma saker som badhus osv.
    Så nu till frågan, hur mycket tycker ni jag ska ge henne som fickpengar? Hon är rätt så bortskämt (något jag jobbar på) det är nog så eftersom hon inte har någon mamma och jag förstå hur jobbigt det måste va..
    Hon bråkar rätt så mycket så hon lär ju vilja ha en ORDENTLIG förklaring varför jag inte ger henne 1000 spänn..

/ fundersam pappa

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-03 17:51
    Det är ca 3 veckor!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-04 15:14
    Pratade med henne igår och vi skulle köpa mensgrejerna innan.
  • Svar på tråden Dottern vill ha 1000:- ?!
  • Tom Araya
    Batte skrev 2013-06-05 16:40:39 följande:
    Du kan kalla det vad du vill och ha vilka syften du vill - det utmynnar ändå i snålhet. En ganska trist egenskap:)
    Jag är benägen att hålla med om att dina uttalanden säger mer om dig, du förstår inte ens skillnaden på hur man gör saker. Det är en trist egenskap.
    Jeff Hanneman (gitarrist i Slayer) *1964-01-31 D: 2013-05-02 R.I.P.
  • jannej
    skogsvitter skrev 2013-06-05 15:58:16 följande:
    Inte det minsta, men att låta tonåringar bada i pengar när de ska vara mitt ute i skogen är ju helt sjukt. Vissa snackar om turistort/semesterort ungefär som om de ska iväg på världens nöjesresa, har man öht ens varit i fjällvärlden undrar ju jag då. Det är några få hundra invånare i sälen, vi snackar liksom inte gigantiska nöjesparker att slösa pengar på. Det finns liksom inget att bekosta, det är ett läger!
    Sälen är en modern turistort med en jätteanläggning som heter Experium som ligger i Lindvallen.
    Kostnadsläget är gått och väl i klass med storstad, antar att du aldrig har varit i Sälen.
    Betalade 25 kr för en liten festis

www.skistar.com/sv/Experium/Besok-Experium/Hitta-inne-i-Experium/

• skogsvitter
    jannej skrev 2013-06-05 17:37:12 följande:
    Sälen är en modern turistort med en jätteanläggning som heter Experium som ligger i Lindvallen.
    Kostnadsläget är gått och väl i klass med storstad, antar att du aldrig har varit i Sälen.

www.skistar.com/sv/Experium/Besok-Experium/Hi.../

Jag vet vad experium är, och det är en stor anläggning ja. Ett äventyrsbad. Som de inte lär vara på varje dag, som vissa påstår i tråden. Det finns å andra sidan också ett bad som bara kostar 40 spänn. Tror du ortsborna betalar 145 spänn eller mer varje gång de ska simma eller bada en stund?
  • jannej
    skogsvitter skrev 2013-06-05 17:45:59 följande:
    Jag vet vad experium är, och det är en stor anläggning ja. Ett äventyrsbad. Som de inte lär vara på varje dag, som vissa påstår i tråden. Det finns å andra sidan också ett bad som bara kostar 40 spänn. Tror du ortsborna betalar 145 spänn eller mer varje gång de ska simma eller bada en stund?
    Hon är väl ingen ortsbo utan turist på kombinerat träningsläger och semester..
    Antar ändå att orientering är en relativt billig sport.
    När mina barn var i den åldern så att de idrottade kostade deras idrott runt 40-50000  per barn och år.
    Men det var det värt , båda barnen har artat sig mycket väl och har idrotten att tacka för det.
  • nollo

Skulle inte ett alternativ vara att skicka med rejält med pengar men be om kvitton eller att hon skriver ner vad hon handlat? 

Är det vansinniga saker får hon väl betala tillbaka i efterhand.  

• Elin 885
    jannej skrev 2013-06-05 17:37:12 följande:

www.skistar.com/sv/Experium/Besok-Experium/Hi.../

på en mataffär? Köp med dig hemifrån då.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • jannej
    Elin 885 skrev 2013-06-05 18:12:57 följande:
    på en mataffär? Köp med dig hemifrån då.
    Nej på ett fik, barnbarnet var törstig då får det kosta.
  • Elin 885
    jannej skrev 2013-06-05 18:17:24 följande:
    ok...är det inte bättre att ha med sig dricka hemifrån/ från vandrarhemmet/stugan/hotellet ?.
    vi åker skidor när jag var liten på sportlovet för vi fick det billigare då.
    vi hyrde stuga, men vi hade alltid med oss lunch ut i backen.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • jannej
    Elin 885 skrev 2013-06-05 18:18:55 följande:
    ok...är det inte bättre att ha med sig dricka hemifrån/ från vandrarhemmet/stugan/hotellet ?.
    vi åker skidor när jag var liten på sportlovet för vi fick det billigare då.
    vi hyrde stuga, men vi hade alltid med oss lunch ut i backen.
    Vår stuga ligger mitt i backen men det är smidigare att köpa . Efter skidskolan var de jättetörstiga
  • skogsvitter
    jannej skrev 2013-06-05 18:17:24 följande:
    Fast det finns ju ingen som helst anledning för ungdomar på läger att gå på fik.
Svar på tråden Dottern vill ha 1000:- ?!