• juliaa95

    Träning och viktuppgång

    Hej! Jag är nu i v 27 och har inte orkat gå promenad på ca 1 mån nu. Konditionen är det inget fel på alls utan den är bra, det är det att jag inte mått så bra bara som har gjort mig väldigt lat. Men jag äter inget onyttigt alls, varken godis eller skräpmat. Och ändå har jag gått upp ca 10 kg under graviditeten hittills. Jag vet att alla graviditeter är heelt olika när det gäller viktuppgång. Men min fråga är om det gör något att jag inte rör på mig så mycket? Kommer det leda till att jag går upp allt för mycket eller får en jobbig förlossning osv?
    Man blir så förvirrad för det står olika överallt, därför borde jag egentligen inte bry mig men blir ändå nyfiken.

    / Julia

  • Svar på tråden Träning och viktuppgång
  • Träningsexpert Elmina

    Hej

    För en normal och sund viktuppgång är kosten viktigare än motion. Men den fysiska aktiviteten är viktig på andra sätt:


    Du kan minska illamående (till en viss del), magbesvär och trötthet av träning. Endorfinerna som frigörs under träning gör dig i glad.


    Risken för ryggbesvär minskar, du bär lättare upp kroppen under graviditeten och ger dig själv bra förutsättningar för förlossning.


    Sannolikt återhämtar du dig också snabbare efter förlossningen. Endorfinerna har också en lugnande inverkan och påverkar barnet positivt.

    Du kommer att ha lättare att komma igång med träningen efter att du fått barn och lättare att gå ned i vikt.

    Det går inte att säga hur mycket din förlossning påverkas pga inaktivitet, det är ju så mycket annat som spelar in, men sannolikt blir det lättare av att du har en bra kondition och ork. Jag kan inte heller säga om du kommer att gå upp mycket, men om du fortsätter att äta balanserat och i lagom mängder minskar risken.

    Lycka till i din graviditet och hoppas att du får må bra de sista månaderna. 


     
Svar på tråden Träning och viktuppgång