• mammutten81

vad innebär restruktioner??

Hej!

Min bror sitter inne och har haft restriktioner.
    Det innebär att han får ta emot brev, och de läses först igenom och godkänns, åklagaren kan välja att ta bort breven och spara dom tills restriktionerna släpps.

Du får inte skriva något om det som "gjorts" eller skicka med något annat.
    Du kan scana in foton och så på pappret om du vill.

Du måste ansöka om att få besöka och då ska du först bli godkänd, du får inte vara straffad innan, och då kan du ta med böcker och massa tidningar.
    Dock får inget, absolut inget vara skrivet i dom.
    Tänk på att ta med pengar till den anhållne, det får han/hon ta emot och kan på så sätt köpa tidningar m.m i fängelsets/häktets kiosk.
    Och du kan även chansa att ta med rakrejor, tandborste, och innetofflor av typen badtofflor, det brukar dom få ta emot.

Om den som sitter inne vill ringa till dig så får du inte ha hemligt hemnummer, och det ska godkännas.
    Det kan ta långt tid, 1-2 veckor.

• mammutten81

Men nu beror det ju också på vad personen har gjort, det är åklagaren som bestämmer.

• mammutten81

Det kan jag ine svara på, men i min brors advokat sa att han fått fulla restriktioner, det var däför allt tog sådan tid.
    Brev han skickade kom fram först 4 veckor senare osv.
    Men det r alltid åklagaren som bestämmer vad som ska ingå i de fulla restriktionerna.

• mammutten81

Konstigt att folk skriver samma sak om och om igen.

• mammutten81

Fast jag kan lova att han fick ringa våra föräldrar fast att han hade restriktioner, han satt på häktet i Göteborg hela december och i början på januari, ingen tv eller nå´t.

• mammutten81

Detta står exempelvis på kriminalvårdenssida:

Restriktioner i häkte
    Under tiden i häktet kan åklagaren besluta att en häktad ska ha restriktioner, som kan innebära

* att han inte får ta emot besök eller läsa tidningar,
    * att han inte får umgås med andra häktade,
    * att post granskas av åklagaren,
    * att han i vissa fall inte får se på TV eller lyssna på radio.

Den häktade får restriktioner när utredningen om det misstänkta brottet kan försvåras om den häktade får ha kontakt med yttervärlden.

• mammutten81

Kanske fick han göra undantag då av åklagaren.
    Eller så var det kanske förhör, han ringde varannan dag, eftersom det var dyrt.
    Ska fråga honom när han hör av sig, jag kan ju bara säga hur det var för honom, och jag vet ju inte till 100% så du kanske har rätt.

• mammutten81

Ja nu har han sluppit ut, men sitter på en anstalt, fast de är trevliga och bra i personalen sa han, så det känns ju bra.

• mammutten81

Jag skriver alltid fel.

Men så blir det när man ska skriva fort!

• mammutten81

Åh, då hade jag rätt.
    Tack för klarhete i det!

• mammutten81

Anna, ja fast ska du lämna så måste du först vara godkänd för det, så skicka går snabbare, tycker jag personligen.

• mammutten81

Sorry , tänkte att du skulle hälsa på samtidigt.

• mammutten81

Anonym, då litar jag på dig, du har ju jobbat där han suttit, så då vet du nog det bäst!
    Vem vet kanske har jag pratat med dig i telefon!

• mammutten81

Och Anna, på häktet som jag ringde till fick jag jättebra hjälp med vad man kunder prova att t amed och så, så det lönar sig att ringa innan.

Svar på tråden vad innebär restruktioner??