• AnnaOliver031016

vad innebär restruktioner??

får man ha nån kontakt med omvärlden om man har fulla restruktioner? visst får man väl skicka brev men dom läser väl igenom breven då? allt måste väl gå genom åklagaren..

• Svar på tråden vad innebär restruktioner??
  • Mumin

Jag tror att det innebär att man inte får ha nån kontakt med yttervärlden, varken läsa tidningar, brev etc. Inte skicka heller. Bara prata med sina advokater.
    Men jag är inte säker. Någon mer vet kanske mer exakt?

• MimmiLina

Va?

Alltså med ordet "restriktioner" menas ungefär inskränkning. Alltså begränsing... Om man har full begränsing så är det väl ganska hårda krav kan jag tänka mig. För du snacka om fängelser eller?

• MimmiLina

Det betyder att man inte får ha nån kontakt med omvärlden läste jag nu på en sajt. Inga brev, tidningar osv.

• mammutten81

Hej!

Min bror sitter inne och har haft restriktioner.
    Det innebär att han får ta emot brev, och de läses först igenom och godkänns, åklagaren kan välja att ta bort breven och spara dom tills restriktionerna släpps.

Du får inte skriva något om det som "gjorts" eller skicka med något annat.
    Du kan scana in foton och så på pappret om du vill.

Du måste ansöka om att få besöka och då ska du först bli godkänd, du får inte vara straffad innan, och då kan du ta med böcker och massa tidningar.
    Dock får inget, absolut inget vara skrivet i dom.
    Tänk på att ta med pengar till den anhållne, det får han/hon ta emot och kan på så sätt köpa tidningar m.m i fängelsets/häktets kiosk.
    Och du kan även chansa att ta med rakrejor, tandborste, och innetofflor av typen badtofflor, det brukar dom få ta emot.

Om den som sitter inne vill ringa till dig så får du inte ha hemligt hemnummer, och det ska godkännas.
    Det kan ta långt tid, 1-2 veckor.

• mammutten81

Men nu beror det ju också på vad personen har gjort, det är åklagaren som bestämmer.

• Mumin

Men det är väl skillnad på "restriktioner" och "fulla restriktioner"?

• mammutten81

Det kan jag ine svara på, men i min brors advokat sa att han fått fulla restriktioner, det var däför allt tog sådan tid.
    Brev han skickade kom fram först 4 veckor senare osv.
    Men det r alltid åklagaren som bestämmer vad som ska ingå i de fulla restriktionerna.

• tea79

mumin. Har aldrig hört talas om att de skulle vara skillnad på restriktioner o fulla restriktioner. De e kanske bara olika uttal för samma sak?!

• Anonym

det är skillnad på restriktioner och fulla restriktioner.

• Anonym

RESTRIKTIONER: innebär att en häktad inte får ta emot besök, ringa, läsa dagstidningar, träffa andra häktade

FULLA RESTIKTIONER: innebär samma som åvan + att man inte får lyssna på radio eller titta på TV.

Brev får man däremot alltid skriva samt mottaga, fast vissa åklagare kan välja att "hålla" på brev under en tid när en person är häktad. Alla brev läses av åklagaren.

En häktad får också alltid läsa vanliga veckotidningar och böcker.

Sverige begår också ett brott mot FN konventionen om männskliga rättigheter när man inte låter en häktad titta på TV, detta anses som tortyr. Så en uppmärksammad advokat vet denna paragraf att man endast får sitta 3 dagar utan TV!

Svar på tråden vad innebär restruktioner??