vad innebär restruktioner??
det är skillnad på restriktioner och fulla restriktioner.
det är skillnad på restriktioner och fulla restriktioner.
RESTRIKTIONER: innebär att en häktad inte får ta emot besök, ringa, läsa dagstidningar, träffa andra häktade
FULLA RESTIKTIONER: innebär samma som åvan + att man inte får lyssna på radio eller titta på TV.
Brev får man däremot alltid skriva samt mottaga, fast vissa åklagare kan välja att "hålla" på brev under en tid när en person är häktad. Alla brev läses av åklagaren.
En häktad får också alltid läsa vanliga veckotidningar och böcker.
Sverige begår också ett brott mot FN konventionen om männskliga rättigheter när man inte låter en häktad titta på TV, detta anses som tortyr. Så en uppmärksammad advokat vet denna paragraf att man endast får sitta 3 dagar utan TV!
Ja mammamuten
Fast du skrev fel på en punkt en häktad med resktriktioner FÅR INTE RINGA någon annan än sin advokat!
mammutten81 ska det vara och definitivt inget annat, sorry!!
Om din bror fick ringa hem till era föräldrar så skedde det i samband med att han hade polisförhör och en polis satt mittemot honom! Detta är ganska vanligt att poliser är "snälla" och låter de häktade ringa! Men man kan definitiv inte få ringa själv när man har restriktioner!
Om din bror hade fulla restiktioner så fick han definitiv inte ringa själv! För då går det inte ihop med "fulla restirktioner" och "ingen kontakt med yttervärlden", det går inte ihop! För om man ringer själv så HAR han ju kontakt med yttervärlden! Men sk*t samma!
Hoppas att din bror hade det bättre nu och att han sluppit ut från häktet!
jag stavar som en kråkaaaaa
ANONYM MMM har fel! Och sen så finns det inget som heter f.d säkerhetsansvarig för restriktions avd!! Inte på häktet i GBG där jag jobbar!!
Usch vad jobbigt med alla besservissers som tro sig veta något men vet inget igentligen!
När det gäller din fråga AnnaOliver031016 ang längden på häktning med fulla restriktioner så är svaret följande: det beror helt och hållet på vad den häktade är misstänkt för, hur många som finns innblandade dvs hur stort målet är! På häktet i GBG är det längsta någon suttit med fulla restriktioner är 18 månader! Tyvärr blir det så i stora mål!
Men för att just du ska få den bästa informationen kan du ringa till det häkte där den misstänkta sitter och fråga vad som gäller! Alla ska följa en linje med alla hätkten har sina små undantag!
ANONYM MMM
För att direkt påvisa att du INTE vet vad du pratar om, kan VEM SOM HELST (som läser denna tråd) ringa till Kronobergshäktet och fråga, hur det funkar och HUR LÄNGE någon suttit häktad med fulla restriktioner!!
På ett häkte finns flera SÄKERHETSANSVARIGA och det finns inget som heter SÄKERHETSANSVARIG FÖR RESTRIKTIONSAVDELNING!! Men det borde du ju känna till ärade kolega? Finns INGEN avdelning som heter restriktionsavdelning!!!
hujaaaaa jag skrattar på mig!
Tyvärr Monsa så skriver anonym MMM saker som är tagna ur nattmössan, tråkigt med sådana människor och påhopp!
Halkade iofs bara in här, men på vilket sätt är MMMs inlägg ett påhopp? Skulle vara kommentaren om stavning då, men den kom efter att h*n själv kallats okunnig besserwisser.
Sista anonym: Du får inse att för en utomstående är det omöjligt att veta vem av er det är som "pratar i nattmössan".
Nu har TS fått lite idéer om vad restriktionerna *kan* innebära, nu är rådet hon fått om att ringa till häktet säkert det bästa.
Min mening med mina svar var att ge lite info till TS, då jag jobbar extra på häktet i Göteborg! Min mening har inte varit att på något sätt ge fel information till en människa som behöver den!
Att det sedan dyker upp människor och uppger sig veta hur det ligger till, när man kan ta reda på ( om man är intresserad) att det inte är sant, då måste man ju få bli arg och undra vad folk håller på med?! Det är ett känt faktum att plitar inte gillas av några samhällsgrupper, men vi gör vårt arbete som alla andra, och försöker göra det bra!