• Anonym (Trådstartaren)

Hur ser en kvinna med klass och stil ut?

Hur ser en välbärgad kvinna ut som har lite klass och stil? Vilka kläder, smycken och sånt har hon? Hur uppträder hon? Hur ser håret ut? Hur mycket smycken har hon på sig? Vad skulle hon aldrig gå ut i? Bilder säger mer än tusen ord så om ni inte kan beskriva det i ord får ni gärna visa bilder.

• Svar på tråden Hur ser en kvinna med klass och stil ut?
  • Anonym (klass)

Jag kommer från en vanlig medelklassfamilj, med en moder som arbetar inom äldreomsorgen, och en far som arbetar som kvalitetsansvarig på ett mindre företag. Ingen av dem har en lön att skryta med direkt. Själv har jag ingen högre utbildning, går på aktivitetsersättning på grund av otur med hälsan och är inte rik på något sätt. MEN - folk tar mig för att vara en rik överklasstjej. Jag får ofta uppmärksamhet från välbärgade kostymnissar som tror att jag är av "samma sort" som dem. Vilket jag inte är. 

Jag tror det här handlar dels om min stil, jag klär mig inte dyrt, men klassiskt. Gärna pennkjol och blus eller klänning. Vanliga svarta pumps, en enkel svart handväska. I princip hela min garderob är svart, vit, marinblå och med inslag av mörkgrönt och mörklila. Få smycken. Inget jag bär är särskilt dyrt, men allt är omsorgsfullt utvalt vilket gör att jag ger ett elegant intryck. Välvårdat hår i min naturliga hårfärg, bra hy, sparsamt sminkad och välvårdade naglar gör sitt till. Jag tar hand om mig själv och det syns. En typisk outfit kan se ut såhär: 

Enkel figursydd klänning i marinblå bomull 269:-
    Svarta pumps 499:- 
    Strumpbyxor 69:-
    Örhängen (små fejkpärlor eller liknande) 89:-
    Handväska 399:-
    Enkelt armband eller klocka 199:-
    = 1524:-

Vidare så har jag ett elegant sätt att röra mig, jag vet hur man ska föra sig i olika miljöer och i olika sällskap. Jag svär inte, använder inte ett "grovt" språk och talar ganska formellt. Jag tar inte plats, hävdar mig inte. Jag är väldigt  feminin och sensuell, får många blickar efter mig. Men är aldrig vulgär eller porrig. Mystisk, brukar jag få höra.

Saker jag ALDRIG skulle använda är:
    * Neonfärger/starka färger och mönster
    * Nitar
    * Kläder i akryl eller polyester
    * Stora smycken
    * Paljetter, glitter och liknande
    * Myskläder i offentliga miljöer
    * Saker/kläder med "roliga ord"/tecknade figurer/reklam (typ en t-shirt som det står marabou på eller liknande) 
    * Foppatofflor....  

• Anonym (Tjej 28)

En komplimang som jag får ofta är att jag ser elegant ut och att jag är en riktig dam, så något måste jag ju göra rätt ;) jag köper verkligen inte massa märkeskläder, däremot spenderar jag gärna på det som får kosta - en bra kappa, den lilla svarta, festpumps, brogues, välsittande blusar och bra bh:ar. Resten köper jag gärna på Åhléns, MQ etc. men jag är väldigt noga med att färg och modell passar mig. Chanel sa att när man tar på sig smycken ska man ta av sig det man sist satte på sig - då är det perfekt. Och inte för korta kjolar eller för djupa urringningar. En kort kjol kräver täckt överdel och en längre kjol/byxa gör att överdelen kan vara mer avslöjande. När det gäller smink så satsa på en felfri bas och välj att framhäva antingen ögon eller mun. Sotade ögon med nudeglossiga läppar eller röda läppar och bara mascara och cremefärgad skugga på ögonen. Ha välvårdade naglar och inga extrema manikyrer. Vänlig och väluppfostrad men med kurage nog att säga ifrån när folk beter sig illa är väl ett bra sätt att uppträda på :) och ha alltid en flaska champagne på lager för oväntade festligheter!

• SvenGlen
    och skrev 2013-06-04 21:34:13 följande:
    Alltså, folk har ju inte klockor längre. Såvida de inte vill visa att de har råd att köpa en dyr klocka, och då har de i allmänhet inte heller stil eller klass.

På ett ungefär. 
    Hehe. Du har koll hör jag Glad
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • Persona

Ni som har så många väninnor med stil som hänger på Willys och HM får gärna exemplifiera med bild....

• SvenGlen
    Anonym (klass) skrev 2013-06-04 21:56:49 följande:
    * Nitar
    * Stora smycken
    * Saker/kläder med "roliga ord"/tecknade figurer/reklam (typ en t-shirt som det står marabou på eller liknande) 
    * Foppatofflor....  
    Du är min hjältinna!
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • lille Birger

Sånt här utseende är vad jag kommer att tänka på när jag läser TS:

Sparsam med färger, målade naglar och glasögon.
  • och
    lille Birger skrev 2013-06-04 22:12:58 följande:
    Sånt här utseende är vad jag kommer att tänka på när jag läser TS:

Sparsam med färger, målade naglar och glasögon.
    Precis, Birger.

Vad har hon för underkläder? Jag tror TS är intresserad av att få veta det med.   
    The hard way is the right way.
  • lille Birger
    Anonym (klass) skrev 2013-06-04 21:56:49 följande:
    Jag tror det här handlar dels om min stil, jag klär mig inte dyrt, men klassiskt. Gärna pennkjol och blus eller klänning. Vanliga svarta pumps, en enkel svart handväska. I princip hela min garderob är svart, vit, marinblå och med inslag av mörkgrönt och mörklila. Få smycken. Inget jag bär är särskilt dyrt, men allt är omsorgsfullt utvalt vilket gör att jag ger ett elegant intryck. Välvårdat hår i min naturliga hårfärg, bra hy, sparsamt sminkad och välvårdade naglar gör sitt till. Jag tar hand om mig själv och det syns. En typisk outfit kan se ut såhär: 

Enkel figursydd klänning i marinblå bomull 269:-
    Svarta pumps 499:- 
    Strumpbyxor 69:-
    Örhängen (små fejkpärlor eller liknande) 89:-
    Handväska 399:-
    Enkelt armband eller klocka 199:-
    = 1524:-

Vidare så har jag ett elegant sätt att röra mig, jag vet hur man ska föra sig i olika miljöer och i olika sällskap. Jag svär inte, använder inte ett "grovt" språk och talar ganska formellt. Jag tar inte plats, hävdar mig inte. Jag är väldigt  feminin och sensuell, får många blickar efter mig. Men är aldrig vulgär eller porrig. Mystisk, brukar jag få höra.

* Nitar
    * Stora smycken
    * Foppatofflor....  
    WOW..   Du har klass!!!
  • nytt eller gammalt

OT men Occam- på vilken outlet hittade du Zegna? Var det i Sverige?

Jag tycker anonym (klass) skrev rätt bra med ett undantag- starka färger är ok i rätt sammanhang. T ex rött kan funka tycker jag.

• LinneaJosie

Jag gissar att det måste vara jag som är sinnebilden av kvinna med stil och klass. Nattlinne, mjukisbyxor, en strumpa som det står "sunday" på och en som det står "thursday" på. Varsågod!

Svar på tråden Hur ser en kvinna med klass och stil ut?