• Anonym (Orolig mamma)

Misshandlad - umgänge. Behöver råd

Hej! Jag har lämnat en man som slagit och tagit stryptag på mig. Jag är väldigt rädd för hans oberäkneliga humör och utbrott. Vi har en son på 14 månader tillsammans som bott hos mig sedan jag bestämde mig för att lämna(6månader sedan). Pappan hade innan det hände knappt en relationen vår son och jag har dom få gånger(3ggr) han frågat efter honom givit till svar att han ska söka hjälp. Han är som en alkoholist och lossas som inget har hänt. Han har nu vänt sig till advokat och jag har ordnat att han får träffa sin son med en vän till mig och mig i bakgrunden för att det skulle vara tryggt för min son som inte känner honom. Han tycker inte det funkade för han kunde inte respekterade att han inte fick komma mig nära blev förbannad och gick därifrån. Nu har en stämningsansökan lämnas in till tingsrätten. Hans advokat säger att han söker umgängesstöd. Den enda gång dom har setts så var min son helt ointresserad och ville bara med min vän. Tittade två långa sekvenser på honom men tittade bort. Ville inte flörta som han gör med dem flesta. Han kände av att det inte var en bra person tror jag. Barn förstår mer än vad man tror och han har sett mycket och blivit rädd för sin pappa många gånger. Någon som varit i liknande sits som kan ge mig stöd i vad som händer i processen? Vad är viktigt att tänka på? Känner såklart att jag vill bespara mitt barn från hans beteende så långt det är möjligt men förstår att de måste ses. Han är så liten hur brukar tingsrätt döma? Någon som haft umgängesstöd som vet hur det fungerar? Orolig för min son!

• Svar på tråden Misshandlad - umgänge. Behöver råd
  • Anonym (Orolig mamma)

Ingen fler i samma sits med ett sånt litet barn.... Undrar hur tingsrätt och familjerätt etc har dömt förut. Snälla dela gärna med er. Kram

• Anna jkp

Kolla under mina länkar. Du kanske hittar något som du har nytta av.

Synlig gör kvinnovåldet
  • Majlisen
    Anonym (insatt) skrev 2013-06-09 20:37:19 följande:
    Umgängesstöd är inget man kan ansöka om utan det är domstolens ansvar att besluta om det i ärenden där det kan fungera. OM domstolen beslutar om umgängesstöd så blir det för ett år eller kortare om de bedömer det så ...

Jo, man kan ansöka själv. Bara att kontakta socialtjänsten så utreder de osv.
    Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Anonym (insatt)
    Majlisen skrev 2013-06-13 12:40:55 följande:

Jo, man kan ansöka själv. Bara att kontakta socialtjänsten så utreder de osv.
    Med stöd av vilken lag då?

Det man kan söka hos socialtjänsten är kontaktperson, men tanken med umgängesstöd var att ordningen med kontaktpersoner skulle fasas ut. Så har det emellertid inte blivit, just pga av att umrängesstöd inte är tillgängligt för föräldrar som aktivt vill ansöka om det (gemensamt eller enskilt) .....
  • traveler

Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-06-04 20:44:29 följande:
    Hej! Jag har lämnat en man som slagit och tagit stryptag på mig. Jag är väldigt rädd för hans oberäkneliga humör och utbrott. Vi har en son på 14 månader tillsammans som bott hos mig sedan jag bestämde mig för att lämna(6månader sedan). Pappan hade innan det hände knappt en relationen vår son och jag har dom få gånger(3ggr) han frågat efter honom givit till svar att han ska söka hjälp. Han är som en alkoholist och lossas som inget har hänt. Han har nu vänt sig till advokat och jag har ordnat att han får träffa sin son med en vän till mig och mig i bakgrunden för att det skulle vara tryggt för min son som inte känner honom. Han tycker inte det funkade för han kunde inte respekterade att han inte fick komma mig nära blev förbannad och gick därifrån. Nu har en stämningsansökan lämnas in till tingsrätten. Hans advokat säger att han söker umgängesstöd. Den enda gång dom har setts så var min son helt ointresserad och ville bara med min vän. Tittade två långa sekvenser på honom men tittade bort. Ville inte flörta som han gör med dem flesta. Han kände av att det inte var en bra person tror jag. Barn förstår mer än vad man tror och han har sett mycket och blivit rädd för sin pappa många gånger. Någon som varit i liknande sits som kan ge mig stöd i vad som händer i processen? Vad är viktigt att tänka på? Känner såklart att jag vill bespara mitt barn från hans beteende så långt det är möjligt men förstår att de måste ses. Han är så liten hur brukar tingsrätt döma? Någon som haft umgängesstöd som vet hur det fungerar? Orolig för min son!

Var han snäll när ni blev tillsammans?

• Majlisen
    Anonym (insatt) skrev 2013-06-13 16:03:39 följande:
    Med stöd av vilken lag då?

Det man kan söka hos socialtjänsten är kontaktperson, men tanken med umgängesstöd var att ordningen med kontaktpersoner skulle fasas ut. Så har det emellertid inte blivit, just pga av att umrängesstöd inte är tillgängligt för föräldrar som aktivt vill ansöka om det (gemensamt eller enskilt) .....

Märkligt att jag gjorde det rätt nyligen då när socialtjänsten sa att det var en möjlighet. För umgänge med den andre föräldern. Jag ansökte då om det och de utredde och tyckte att det skulle vara lämpligt och ville bevilja det. Sen blev den andre föräldern omhändertagen på annat håll, annan historia, så det blev aldrig av. Men jag skulle ha möjlighet att ansöka om det igen om umgänge skulle ske.

Sen har jag ingen koll på vilket lagstöd det har.
    Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Anonym (i samma sits)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2013-06-10 20:44:52 följande:
    Blir så ledsen när jag läser det du skriver!! Gått tillbaka i tal det är ju fruktansvärt! Förstår vad du menar jag har en mycket tryggare kille här hemma som inte är lika rädd längre. Förstår vad du menar med kontakten. Jag tänker också som du. Vill verkligen att sitt barn ska må bra. Jag har skaffat advokat och han säger som din att det är en tidsfråga men eftersom han är så liten så kommer det ta tid att bygga en relation. Hoppas rätten har samma inställning?! Känns hemskt att kasta sig ut och lita på en advokat och en rätt för man harangen aning om hur det går. Har ni varit i rätten ännu? Hur tänker du att umgänget ska se ut? Var det 6 månader sedan han träffade sin pappa? Många frågor... Hoppas på svar.
    de hände i september förra året, rätten kommer fatta sitt beslut angående umgänge i september.
    vi har haft samarbetssamtal som tingsrätten fattade beslut om sist. inte gått så bra då jag bara vill skrika "du har skadat min son" o när han försöker lägga skulden på alla andra runt sonen (att det  inte alls är hans fel att pojken mår dåligt)

rätten bryr dig inte om pojken känns det som,
    ungefär som polisen de lägger ner misshandels utredningen med grunden att de fattas bevis,
    de har inte ens förhört idioten (ja jag är väldigt arg) min son har gått bak i tal, är arg har svårt att separera sig från ett gäng om vi är ute tex alla får inte plats i hissen mm.
    skall inte skattepengarna gå till att skydda barn, vid misstanke om misshandel av barn skall man inte lägga ut lite pengar???
    dessa saker tycker jag inte soc, polis eller rätten tar på allvar.
    de skiter i att min son fortfarande mår dåligt.

umgänget kommer se ut som rätten tvingar mig till, jag skall dock be dem vänta tills bup sagt sitt om pojken är stark nog att träffa "pappan".

som sagt ja har mina känslor som styr väldigt mycket i detta så jag vill och har bett bup att står för min son. jag vill att de ska säga va som är bäst för pojken, sen om de tycker att umgänge e bra får jag stå snällt o hålla andan tills man ser om de verkligen e de eller inte. 

men ert barn är litet så de blir lite lättare, de kan få en relation på ett annat sätt. så länge du får övervakat umgänge så är det bra. har du krävt föräldrar utbildning innan han får börja träffa barnet igen??

lycka till! 
  • Anonym (Orolig mamma)

Hur länge dröjde det fom att du lämnade tills hans pappa fick umgänge? Nerlagt, fördärvligt! Kanske hamnar i samma sits som du men jag har lite bevis av personer och i bilder. Konstigt att dom inte tar med barnpsykologer i rätten.

Anonym (i samma sits) skrev 2013-06-15 23:57:42 följande:
    de hände i september förra året, rätten kommer fatta sitt beslut angående umgänge i september. vi har haft samarbetssamtal som tingsrätten fattade beslut om sist. inte gått så bra då jag bara vill skrika "du har skadat min son" o när han försöker lägga skulden på alla andra runt sonen (att det  inte alls är hans fel att pojken mår dåligt) rätten bryr dig inte om pojken känns det som, ungefär som polisen de lägger ner misshandels utredningen med grunden att de fattas bevis, de har inte ens förhört idioten (ja jag är väldigt arg) min son har gått bak i tal, är arg har svårt att separera sig från ett gäng om vi är ute tex alla får inte plats i hissen mm. skall inte skattepengarna gå till att skydda barn, vid misstanke om misshandel av barn skall man inte lägga ut lite pengar??? dessa saker tycker jag inte soc, polis eller rätten tar på allvar. de skiter i att min son fortfarande mår dåligt. umgänget kommer se ut som rätten tvingar mig till, jag skall dock be dem vänta tills bup sagt sitt om pojken är stark nog att träffa "pappan". som sagt ja har mina känslor som styr väldigt mycket i detta så jag vill och har bett bup att står för min son. jag vill att de ska säga va som är bäst för pojken, sen om de tycker att umgänge e bra får jag stå snällt o hålla andan tills man ser om de verkligen e de eller inte.  men ert barn är litet så de blir lite lättare, de kan få en relation på ett annat sätt. så länge du får övervakat umgänge så är det bra. har du krävt föräldrar utbildning innan han får börja träffa barnet igen?? lycka till! 

• Anonym (Orolig mamma)

Ja det var han fast jag såg nog tendenserna nät jag tänker efter. Det började när vi fått barn.

traveler skrev 2013-06-13 16:05:22 följande:
     Var han snäll när ni blev tillsammans?

• Anonym (insatt)
    Majlisen skrev 2013-06-13 23:03:47 följande:

Märkligt att jag gjorde det rätt nyligen då när socialtjänsten sa att det var en möjlighet. För umgänge med den andre föräldern. Jag ansökte då om det och de utredde och tyckte att det skulle vara lämpligt och ville bevilja det. Sen blev den andre föräldern omhändertagen på annat håll, annan historia, så det blev aldrig av. Men jag skulle ha möjlighet att ansöka om det igen om umgänge skulle ske.

Sen har jag ingen koll på vilket lagstöd det har.
    Såvida det var umgängesstöd och inte kontaktperson som beviljades i din kommun så har de inte heller någon koll på lagen kan jag säga ....
Svar på tråden Misshandlad - umgänge. Behöver råd