• Anonym (råger)

Folkdräkt inte ok ?

Vi är några kompisar som funderar på att åka till Skansen i morgon kväll på nationaldagen.

En av tjejerna sa: Va kul då kan jag ha på mej min folkdräkt !

Flera andra i sällskapet skruvade på sej i obehag och sa att nä det var inte lämpligt,
    dom kommer ju tro att du är sverigedemokrat.....

Är det så illa ?  Är folkdräkt en signal om att man är sverige demokrat nu helt plötsligt.

Nu har ju inte jag någon folkdräkt själv men hela diskutionen blev så konstig.   

• Svar på tråden Folkdräkt inte ok ?
  • Anonym (jo)

klart du kan ha folkdräkt, det är ju nationaldag och just på Skansen lär nog rätt många ha det:)

• nuharjagbytt

Det är verkligen illa om våra gamla folkdräkter sammankopplas med sverigedemokraterna! Det är dock inget jag hört men tankarna finns ju uppenbarligen. Hade jag kunnat få på mig min så hade jag använd den imorgon bara för att!

• sötare

Näää man är inte sd om man har folkdräkt på sig. Jag tycker att folkdräkter är så otroligt vackra. Då skulle precis varje land som använder sina folkdräkter vara rasister . Fy på alla som drar den paralellen.

• Ruggugglan

Om folkdräkt inte är okej så kanske vi inte bör hissa flaggan heller. Tragiskt att allt svenskt ska sammankopplas med SD och rasism.

• Anonym (råger)
    Ruggugglan skrev 2013-06-05 13:01:05 följande:
    Om folkdräkt inte är okej så kanske vi inte bör hissa flaggan heller. Tragiskt att allt svenskt ska sammankopplas med SD och rasism.
    Håller med,  även ÄNGSLIGHETEN att bli sammankopplad med något som anses rasistiskt är stor.
  • sötare

Fattar inte varför man måste vara så jäkla korrekta hela tiden .. är man inte korrekt så blir man genast kallad för rasist med mera

• Anonym (...)

Klart du kan ha folkdräkt. Vill du inte bli tagen för SD:are, så lämna järnröret hemma Flört

• Stårschan

Bara för det ska jag banne mig ha min folkdräkt imorgon också! Nationaldagen, midsommar, bröllop och konfirmationer är väl lysande exempel på tillfällen då man äntligen har anledning att bära upp sin folkdräkt. Så nej, se som sagt bara till att lämna järnröret hemma...

• Anonym (jo)

och när, om inte på nationaldagen ska vi kunna få bära folkdräkt?

Svar på tråden Folkdräkt inte ok ?