• Anonym (råger)

Folkdräkt inte ok ?

Vi är några kompisar som funderar på att åka till Skansen i morgon kväll på nationaldagen.

En av tjejerna sa: Va kul då kan jag ha på mej min folkdräkt !

Flera andra i sällskapet skruvade på sej i obehag och sa att nä det var inte lämpligt,
    dom kommer ju tro att du är sverigedemokrat.....

Är det så illa ?  Är folkdräkt en signal om att man är sverige demokrat nu helt plötsligt.

Nu har ju inte jag någon folkdräkt själv men hela diskutionen blev så konstig.   

• Svar på tråden Folkdräkt inte ok ?
  • Smulan 89

Jag tänker inte på SD om jag ser någon i folkdräkt. Har inget emot SD, utan röstar på dem.
    Skulle dock aldrig ta på mig folkdräkt då jag tycker att de är grymt fula, men det är ju bara min åsikt. 

• Jackson

Det är väl bara att ta på sig för bövelen! När ska man fira att man är svensk då? Det är ju det nationaldagen är till för! Nu har inte jag någon folkdräkt, men om jag hade haft uj uj uj Skit i alla skitnödiga människor och ta på dig det du vill. 

The only thing to do with good advice is to pass it on. It is never of any use to oneself.
  • La Lola

Folkdräkt är ju det finaste man man ha när det gäller klädkoder.

Puckat tänkt av de som påstår att den som bär folkdräkt röstar på SD.
    Det är ju fan skrattretande om det är sant.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (X)

Inget fel med att vara Sverigedemokrat.

Och folk är ju jävligt puckade ifall dom kopplar folkdräkt med SD.

• Lindsey Egot the only one

Folkdräkterna i Sverige har många fler år på nacken en SD som knappt är torra bakom öronen. Det är vackert med vår svenska folkdräkt och landskapsfolkdräkterna. Mer folkdräkter för folket.

• Rani

Självklart ska hon ha folkdräkt. Det är vackert och högtidligt.

Inte ska väl SD få stjäla folkdräkten och göra den till sin. Nej stopp och belägg! Mer folkdräkt åt folket i så fall.

• mmeline

Klart man kan ha folkdräkt. Det är en gammal högtidsdräkt, inte ett politiskt ställningstagande. Bara för att Jimmie Åkesson hade folkdräkt så blir det inte en markör för SD.
    Tror dina kompisar att svenska flaggan och nationalsången är nazistiska i nationaldagssammanhang också?

• Louie

Självklart ska du ha folkdräkt! Jag tror inte en enda vettig "invandrare" någonsin skulle komma på tanken att tycka att det skulle vara racistiskt! Det är lite som med pepparkaksdebatten i vintras... vanliga svennebananer som hittat på! Minns en skolavslutning då vi inte fick hissa flaggan o sjunga nationalsången, det var vår "svenska" rektor som kommit på- snacka om att skapa konflikter! Ge inte vårt vackra land och traditioner till människor som inte vet vad det innebär att vara svensk!! Kärlek, lojalitet, solidaritet och respekt! Over and out! Grattis på dagen allihop

• Lattjo
    Anonym (råger) skrev 2013-06-05 12:54:12 följande:
    Vi är några kompisar som funderar på att åka till Skansen i morgon kväll på nationaldagen.

En av tjejerna sa: Va kul då kan jag ha på mej min folkdräkt !

Flera andra i sällskapet skruvade på sej i obehag och sa att nä det var inte lämpligt,
    dom kommer ju tro att du är sverigedemokrat.....

Är det så illa ?  Är folkdräkt en signal om att man är sverige demokrat nu helt plötsligt.

Nu har ju inte jag någon folkdräkt själv men hela diskutionen blev så konstig.   

Klart man kan ha folkdräkten på sig! Vi spelar rasisterna i händerna när vi ger dom sak efter sak som anses rasistiskt (som att vissa inte ens vågar ha en svensk flagga på balkongen för dom är rädda att anses som rasister tex).
  • pluvdo

Folkdräkter är fina och jag skulle då inte koppla folkdräkt till SD. Folk har bara blivit för hysteriska och oroliga. Det lustiga är att jag aldrig hört någon invandrare insinuera att något i stil med detta är olämpligt, men däremot fleeera svenskar. De flesta invandrare skulle nog bara tycka att det var intressant och vackert att se folkdräkter. I många andra länder så klär de ju sig i sina folkdräkter då och då i festliga sammanhang också, det betyder ju inte att de är rasistiska.

• Loriyana

Seriöst? Har aldrig hört någon som påstått att folkdräkt = SD. Vilket tramsigt påstående :) Folkdräkt är hur fint som helst. Önskar att jag själv hade en, men de är rätt dyra.

• pluvdo

Samma hysteriska tjafs har ju länge pågått kring nationalsångens vara eller icke vara. Idag skall sonen och jag iväg på en liten sångresa med flera andra barn och vuxna från Göteborgsområdet och en av de sånger som vi skall sjunga är just nationalsången. Detta trots att merparten av barnen och föräldrarna är invandrare. Så det är frågan om den hysterin inte främst kommer från svenskarna själva.

• puss

Folkdräkt är mycket snyggt och alltid rätt.
    Din väninna kan bära den med stolthet.

• Patetiskt
    Anonym (...) skrev 2013-06-05 13:04:55 följande:
    Klart du kan ha folkdräkt. Vill du inte bli tagen för SD:are, så lämna järnröret hemma Flört
    Låt även bli att springa runt och skrika ""Knulla, knulla för fan!" åt folk, då kan folk tro att du är en perverterad socialdemokrat. Det är ju aldrig roligt.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12202418.ab 
  • listo

Herregud så skitnödigt!
    TS, klart du kan ha folkdräkt, dina vänner hade bara lite otur när de tänkte.

• Lindsey Egot the only one

Louie

Jag har också haft en sådan (svensk vit) rektor som kommit på en sådan knäpp idé. Som tur är så ville invandrar föräldrarna att barnen skulle lära sig den svenska nationalsången och klagade så ett år senare fick vi fira med att hissa fanan och sjunga.

• Smartie

Jag förstår inte. Varför skulle folkdräker öht kopplas ihop med SD? Går Sverigedemokraterna omkring i folkdräkter, eller vad? Det gör ju i så fall många andra också, inte minst på midsommar!

Rakad skalle och militärkläder brukar kopplas ihop med rasistiska eller högerextrema rörelser, men FOLKDRÄKT??? I så fall kan vi som sagt inte hissa svenska flaggan heller...  

Svar på tråden Folkdräkt inte ok ?