• Rådjur

    Dövstumma bedragare

    Gjorde en annan tråd om bedrägeri på gatan i forumdelen för "irritation" - men tänkte göra en egen tråd om detta så fler slipper bli lurade ... 

    För att göra en lång historia kort: det är just nu vanligt att människor som påstår sig vara dövstumma går runt med en lapp som de påfluget räcker fram till en. Det står något om att de vill göra nån förening för dövstumma officiell, eller liknande... en massa dåligt skrivet skit och utländska flaggor på pappret.
    Man får skriva under sin namnteckning, postnummer, ort och så står det DONATION ... 
    De vill alltså även ha pengar av en.

    På lapparna kan man ibland se typ 5 pers som skrivit på innan - som gett minst 100 kr, men jag vetefan om det är äkta eller om det är något de själva har fejkat för att uppmuntra andra att skänka lika mycket. 

    Här finns info om vad det är jag menar: 
    http://www.svt.se/nyheter/regionalt/hallandsnytt/varning-for-dova-bedragare

    Kom fram en sån typ till mig och pojkvännen idag, och var påträngande som fan - men väldigt tyst (han var ju "dövstum") och gestikulerade massor och petade på oss för att förklara att vi skulle skriva på lappen. När vi kom till "donation" på lappen så blev vi helt ställda och kände oss dåliga för att vi inte hade något att skänka ... vi trodde ju det var på riktigt. Så vi gav honom 26 kr - vilket han först inte ville ta emot.
    Han fick dock ur sig ett jävligt tydligt "card" när vi sa att vi inte hade mer. Han ville alltså att vi skulle gå till en bankomat och ta ut pengar åt honom.    

    Det var i STHLM detta hände, men det verkar som om de härjar i flera delar av landet med tanke på vad som står i länken jag la ut ovan.
    Undvik sånahär människor och ge dom fan inte pengar ... men blir så jävla förbannad när man inser att man råkat ge pengar till bluffmakare.    

               

  • Svar på tråden Dövstumma bedragare
  • caaroline

    Har sett ett flertal av dessa jag med, en kille ville ge mig en ros och jag skakade på huvudet som ett "nej" flera gånger och sa även att jag inte ville ha. Efter mycket så tog jag emot rosen för ja orkade inte stå där nå mer och när ja tagit den och skulle gå så tar han tag i mig och tar fram en lapp där de står att hans familj behöver pengar osvosvosv... Kan ju sen säga att ja inte trodde ett dugg på de för ju längre tiden gick den dagen så såg ja flera stycken killar/tjejer som gjorde likadant. Jag sa att ja inte hade pengar och gav tillbaka rosen men han gav sig fan på att jag skulle ha den! Jag tog den och gick, fick killen springandes efter mig och han slet tag i mig, tog fram lappen igen och blev nästan arg.. Gav tillbaka rosen igen och gick! Sen vände ja mig om och fick ett vackert långfinger riktad mot mig, charmig kille dedär..

  • Rådjur
    caaroline skrev 2013-06-05 22:04:50 följande:
    Har sett ett flertal av dessa jag med, en kille ville ge mig en ros och jag skakade på huvudet som ett "nej" flera gånger och sa även att jag inte ville ha. Efter mycket så tog jag emot rosen för ja orkade inte stå där nå mer och när ja tagit den och skulle gå så tar han tag i mig och tar fram en lapp där de står att hans familj behöver pengar osvosvosv... Kan ju sen säga att ja inte trodde ett dugg på de för ju längre tiden gick den dagen så såg ja flera stycken killar/tjejer som gjorde likadant. Jag sa att ja inte hade pengar och gav tillbaka rosen men han gav sig fan på att jag skulle ha den! Jag tog den och gick, fick killen springandes efter mig och han slet tag i mig, tog fram lappen igen och blev nästan arg.. Gav tillbaka rosen igen och gick! Sen vände ja mig om och fick ett vackert långfinger riktad mot mig, charmig kille dedär..

    Oj vad stört :SS Har också stött på "blomgivare" inne i stan, men dom bara GAV blomman ... inget krav om pengar eller nåt. Visste inte att det fanns SÅNA tiggare också. 

    Verkar dock som om den här "dövstumma" ligan är vanlig där jag bor ... så tänkte varna så fler slipper bli blåsta på pengar ://  
  • caaroline

    Har även varit med om att en äldre kille kom och knackade på och gav en lapp om att han behövde komma hem till sitt hemland och behövde pengar till det och på lappen stod även en fråga om ifall han fick rita av någon i våran familj och komma med tavlan inom en vecka (pengarna betalades i förskott) ... Den var också svår att gå på när man varit med om dendär "stads-incidenten" bara ett tag innan..

    Domdär människorna verka finnas lite överallt faktiskt! :/ de är bra att varna andra.. De är så synd för om de faktiskt finns folk som behöver hjälp så tror man inte på dom!

  • NLAL

    Uppe i norrland så kryllar det av dessa "dövstumma" som tydligen kan prata när dom blir förbannad, haha. Sen är det många av dom som liksom far och kollar läget för att sedan göra inbrott.. Ser dom tex att det bara bor en gammal tant eller gubbe själv i ett hus så är det ju inga problem för dom att röja personen ur vägen och sedan ta det dom vill ha.

  • Rådjur
    NLAL skrev 2013-06-06 02:18:35 följande:
    Uppe i norrland så kryllar det av dessa "dövstumma" som tydligen kan prata när dom blir förbannad, haha. Sen är det många av dom som liksom far och kollar läget för att sedan göra inbrott.. Ser dom tex att det bara bor en gammal tant eller gubbe själv i ett hus så är det ju inga problem för dom att röja personen ur vägen och sedan ta det dom vill ha.

    Oj är det sant :SSS så dom använder uppgifterna man skrivit på pappret för att söka upp en och göra inbrott i ens hus ?

    Om det är så, så får jag fan panik :// 
  • Rådjur
    NLAL skrev 2013-06-06 02:18:35 följande:
    Uppe i norrland så kryllar det av dessa "dövstumma" som tydligen kan prata när dom blir förbannad, haha. Sen är det många av dom som liksom far och kollar läget för att sedan göra inbrott.. Ser dom tex att det bara bor en gammal tant eller gubbe själv i ett hus så är det ju inga problem för dom att röja personen ur vägen och sedan ta det dom vill ha.
    Tyckte för övrigt också det var komiskt att jag fick höra ett jävligt tydligt "card" när jag inte hade kontanter :pp jävla skitmänniskor alltså 
  • Obsessed Feelings

    Jag råkade de facto ut för en tjej idag som gick runt med ett papper där det stod nåt om dövstummas riksförbund eller nåt. Jag tänkte att "självklart skriver jag på" eftersom jag trodde det var nåt upprop. När jag skrivit allt så kom jag till en kolumn där det stod "Donation". Fan också! Vad skulle jag göra nu? :S Jag gick ur bilen för att "konsultera" med min sambo som råkade vara inne på systembolaget just då (satt i bilen när hon knackade och ryckte upp dörrn). Han sa att det var lurendrejare och att dom hade frågat honom precis innan. Jag försökte förklara för tjejen varför och då pekade hon irriterat mot bankomaten och gnydde fram nåt ohörbart. Självklart gick vi bara därifrån utan att skänka något.

    Jag är så godtrogen av mig så inte fan kunde jag tro att det skulle springa såna jävla bedragare runt i det lilla samhället där jag bor! Fy fan för oärliga folk! Kräks


    |m| Metallica forever |m|
  • Rådjur
    Obsessed Feelings skrev 2013-06-06 04:21:04 följande:
    Jag råkade de facto ut för en tjej idag som gick runt med ett papper där det stod nåt om dövstummas riksförbund eller nåt. Jag tänkte att "självklart skriver jag på" eftersom jag trodde det var nåt upprop. När jag skrivit allt så kom jag till en kolumn där det stod "Donation". Fan också! Vad skulle jag göra nu? :S Jag gick ur bilen för att "konsultera" med min sambo som råkade vara inne på systembolaget just då (satt i bilen när hon knackade och ryckte upp dörrn). Han sa att det var lurendrejare och att dom hade frågat honom precis innan. Jag försökte förklara för tjejen varför och då pekade hon irriterat mot bankomaten och gnydde fram nåt ohörbart. Självklart gick vi bara därifrån utan att skänka något.

    Jag är så godtrogen av mig så inte fan kunde jag tro att det skulle springa såna jävla bedragare runt i det lilla samhället där jag bor! Fy fan för oärliga folk! Kräks

    Jag är precis som du ... godtrogen - och även rätt naiv och lätt att lura.
    Jag är ett lätt offer för sånadär människor egentligen - både pga. att jag har en vilja att hjälpa de som (ärligt) behöver det, och för att jag blir så jävla stressad när någon kommer och tar tag i mig och min pojkvän när vi står och kramas, utstöter "dövstumma" läten och viftar med ett formulär. 

    Jag blir så jävla ställd av situationen att jag har svårt att backa, att säga nej. Är tyvärr sjukt paranoid av mig och blir skiträdd att bli påhoppad om jag vägrar göra som de vill. 

    Jag vet nu vad det hela handlar om i alla fall, och tänker aldrig gå på sådan skit igen med flit. Ska ALDRIG reagera utan att läsa vad jag skriver på.        
  • NLAL

    Ja, här där jag bor så kommer dom till varje husoch knackar på och så kollar dom väl läget på vad det finns för människoroch sen hipsvips är det inbrott...

  • Daimstruten

    Jag sprang på en sådan idiot först i Botkyrka utanför Hornbach i förrgår och idag är en likadan idiot med lapp ute i Trollbäcken. Nån som vet om polisen tar tag i problemet?

  • Catharina den stora

    Jag är helt kallsinnig mot alla sådana. Tycker det borde bli förbjudet, och att polisen skulle ha rätt att rensa upp! Samt naturligtvis att vi borde gå ur EU och stänga gränserna om oss! Då slapp vi allt sådant här skit...

  • Naturalia
    NLAL skrev 2013-06-06 02:18:35 följande:
    Uppe i norrland så kryllar det av dessa "dövstumma" som tydligen kan prata när dom blir förbannad, haha. Sen är det många av dom som liksom far och kollar läget för att sedan göra inbrott.. Ser dom tex att det bara bor en gammal tant eller gubbe själv i ett hus så är det ju inga problem för dom att röja personen ur vägen och sedan ta det dom vill ha.
    Verkar besläktad med den halta killen med krycka som jag såg. Han kunde springa helt problemfritt över gatan när det var rött och han hade lite bråttom.
  • Skogshallon

    Har också blivit "utsatt" av "döva" personer som vill att man ska skriva under samt donera pengar. Han kunde dock inte besvara mig när jag frågade honom saker på teckenspråk, han såg mest frågande ut...
    Var ca fem namn på listan såg jag, alla skrivna med samma handstil...

  • NLAL

    Vet att poliserna jagat bort dom många gånger från vissa ställen i norrbotten, men vad hjälper det? Dom är ju inte senila så nog hittar dom ju tillbaka...

Svar på tråden Dövstumma bedragare