• tundra

Dottern allergisk, nu då??

Hej! Bra frågor!
    Jag är vuxen nu men är själv Björk och nöt allergiker samt har allergiska kusiner.

Nöt är en lömsk allergi för du kan inte förutse reaktionen. Din dotter kan äta små mängder ena gången och få en mild reaktion för att nästa gång få andningsstopp. Medicinen ska ALLTID vara med om du ger mat med spår av nötter. Du kan inte stå där utan adrenalin bara för att det har fungerat med ex en glass veckan innan.
    Se upp med frukter med kärna. Äter man persika så skär bort fruktköttet med lite marginal. Det är lätt att en reaktion uppstår.

Kokad frukt är ofta inte allergiframkallande. Så äppelmos etc är superbra.

Symptom på björkalkergi är trötthet på våren, snuva, kliande ögon etc. Man får ingen extrem reaktion.

Jordnöt är en böna. Är hon allergisk mot jordnöt reagerar hon mot luftburna oljor och ska inte vara i samma rum som ngn som äter. Min kusin dog nästan när han fick en puss av sin mamma som ätit en jordnöt.

Linser etc är jag osäker om det funkar men prova med pytte mängder med sprutan beredd.

Lycka till!

• tundra

Nej. Den är lika allvarlig hela året.
    Allergin kan du likna vid ett vattenglas. Ju mer du utsätts för allergener desto fullare blir glaset ända till det rinner över. Du kan inte förutse NÄR eller om det händer (men det är mer sannolikt när björken fyller på glaset).

Hon ska ALLTID ha betapredd eller adrenalinspruta i närheten om hon intar osäkra födoämnen för du vet inte om andningsvägarna sväller igen. Det har jag alltid haft och ändå har jag drabbats relativt få gånger av anafylaktisk chock, dvs att luftvägarna sväller och lufttillförseln stryps.

Nötallergi är inget man chansar med. Den är mkt lömsk.

• tundra

Hoppas du förstår hur jag menar.
    Skriver från telefonen.

Svar på tråden Dottern allergisk, nu då??