Jag har fördomar mot vissa hundraser. Inte mot pitbulls och andra "kamphundar" som man kanske skulle kunna tro, utan mot små terriers, typ Jack Russel och liknande. Detta för att det är just av sådana hundar jag blivit jagad och uppskrämd av.
Jag har fördomar mot folk med vissa politiska åsikter. Jag tror att övertygade moderater har det ganska väl ställt, åtminstone aldrig varit arbetslösa eller sjukskrivna någon längre tid. Jag tror att Sverigedemokrater är rasister och homofober. Jag tror att folk som är aktiva i typ Kommunistiska partiet etc är lite väl extrema och naiva, och inte inser hur lönlöst det är med sådana små partier som aldrig kommer in någonstans.
Jag har fördomar mot folk med en viss klädstil. Typ dem man antar är fjortisar, om ni förstår vad jag menar? Senaste h&m-trenden, mycket smink, blonderat hår, ett visst kroppspråk och sätt att tala. För ja, jag dömer dem på förhand som fjortisar, ytliga och eventuella mobbare. Jag baserar min fördom på egna erfarenheter, men förstår ju, när jag kopplar bort känslorna, att alla omöjligen kan vara elaka och ytliga.