• Jacqueline

Fördomar ,har du fördomar ,vilka och varför?

Hejsan ,jag håller på med ett skolarbete och har bestämt att undersöka vad folk har för fördomar och varför man har det?
    Det kan vara vilka fördomar som helst ,bara ni sätter gränserna =)

Tacksam för alla svar ,röster =)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fördomar ,har du fördomar ,vilka och varför?
  • läkarstudent

Jag har säkert massor med fördomar, men visste jag att de var fördomar och inte fakta så skulle jag ju inte ha dem längre. Det går således inte att svara på frågan.

Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • Jacqueline
    läkarstudent skrev 2013-06-06 18:03:59 följande:
    Jag har säkert massor med fördomar, men visste jag att de var fördomar och inte fakta så skulle jag ju inte ha dem längre. Det går således inte att svara på frågan.
    Jag tror att alla har fördomar på något vis faktiskt =) jag har ett exempel där min hund är "offer" för det ,han är en amerikansk bulldog och vi möter ofta folk ute som går långa omvägar eller lyfter upp sina småhundar när vi ska passera...folk har sagt "oj han är farlig va?Det ser man på hans huvudform" och sådana saker.
    När man sen har informerat om vilken ras han är så är han plötsligt inte lika "läskig" och man får ofta höra "aha men jag trodde det var en såndär pitbull eller kamphund".

• ZaftMonkey

Jag har fördomar! Tyvärr kommer jag att ha det tills jag blir övertygad om motsatsen, även om jag försöker att ge varje individ en ny chans så är jag inte av den förlåtande typen.

Jag har fördomar mot kamphundsägare (Inte hundarna, ägarna.) Hemlösa och Romer.
    Vissa av fördomarna är mildare än andra. Till exempel så tror jag på fullaste allvar att 98% av alla kamphundsägare (där hunden till exempel drar i koppel och inte tränas i någon typ av hundsport eller jogga med.) är osäkert white-trash och hunden kommer garanterat att slita sig och bita ihjäl små hundar eller barn en dag .
    Jag tror att alla hemlösa (i Sverige) är alkoholister och själva bär ansvar (dvs har valt) sin situation.
    Jag tror att alla romer stjäl och är otrevliga.

Bara det sista har jag väl riktigt belägg för när jag med egna ögon sett och blivit bestulen på saker och illa behandlad av romer på min arbetsplats (Arbetar på bibliotek och behandlar dem precis som alla andra låntagare som kommer in, alltså är det inte personligt.)

Nu antar jag att flera härinne känner sig förolämpade eller arga över mina fördomar. Men det finns inte mycket ni kan skriva här för att få mig att ändra åsikt, det kan bara de jag har fördomar mot göra genom att bevisa motsatsen, självklart förstår jag också att det finns undantag. Mina fördomar är generella.

• LinneaJosie

Alla människor har fördomar. Den som hävdar annat har nog bara dålig självinsikt.

• Gizmo

Är helt övertygad om att alla människor har fördomar!

• läkarstudent
    Jacqueline skrev 2013-06-06 18:11:36 följande:
    Jag tror att alla har fördomar på något vis faktiskt =) jag har ett exempel där min hund är "offer" för det ,han är en amerikansk bulldog och vi möter ofta folk ute som går långa omvägar eller lyfter upp sina småhundar när vi ska passera...folk har sagt "oj han är farlig va?Det ser man på hans huvudform" och sådana saker.
    När man sen har informerat om vilken ras han är så är han plötsligt inte lika "läskig" och man får ofta höra "aha men jag trodde det var en såndär pitbull eller kamphund".

Ja, du märker ju det. Men de där människorna som blir rädda för din hund känner förstås inte själva att de är fördomsfulla, utan anser att de går efter fakta. För dem är din hund en pitbull, och för dem är det fakta att pittbulls är farliga. Men i samma ögonblick som de själva inser att de hade fel om din hund, så kommer de också ha gjort sig av med fördomen de hade. Alla har definitivt fördomar, men man kan omöjligen se dem själv förrän man blivit av med dem.
    Don't argue with idiots - they will drag you down to their level and then beat you with experience
  • riboflavin

Annat. Unga mammor.

Min fördom är att tjejer som fått barn tidigt (före 18 års ålder) aldrig går ut skolan, hamnar i låglöneyrken (eller inget yrke alls) och skaffar fler barn med män som inte vill ta hand om dem som ett sätt att försörja sig.

Jag vet ju att det inte stämmer för alla, men allt för många gamla skolkamrater sitter i just den situationen, utan gymnasiekompetens, utan jobb, men 3-6 barn med minst 3 olika fäder och verkar helt sakna tankar på att skaffa jobb eller utbildning i framtiden heller. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • lykantrophona

Jag har fördomar mot vissa hundraser. Inte mot pitbulls och andra "kamphundar" som man kanske skulle kunna tro, utan mot små terriers, typ Jack Russel och liknande. Detta för att det är just av sådana hundar jag blivit jagad och uppskrämd av.

Jag har fördomar mot folk med vissa politiska åsikter. Jag tror att övertygade moderater har det ganska väl ställt, åtminstone aldrig varit arbetslösa eller sjukskrivna någon längre tid. Jag tror att Sverigedemokrater är rasister och homofober. Jag tror att folk som är aktiva i typ Kommunistiska partiet etc är lite väl extrema och naiva, och inte inser hur lönlöst det är med sådana små partier som aldrig kommer in någonstans.

Jag har fördomar mot folk med en viss klädstil. Typ dem man antar är fjortisar, om ni förstår vad jag menar? Senaste h&m-trenden, mycket smink, blonderat hår, ett visst kroppspråk och sätt att tala. För ja, jag dömer dem på förhand som fjortisar, ytliga och eventuella mobbare. Jag baserar min fördom på egna erfarenheter, men förstår ju, när jag kopplar bort känslorna, att alla omöjligen kan vara elaka och ytliga.

• Pleco

Tjejer som bleker sitt hår är korkade och ytliga.
    Religiösa personer är svaga.

Ja, jag har fördomar.

Svar på tråden Fördomar ,har du fördomar ,vilka och varför?