• Stårschan

Bör man kunna nationalsången?

Med tanke på att barnen uppenbarligen inte får lära sig Sveriges nationalsång i skolan längre, undrar jag hur pass viktigt Familjelivs röstande medlemmar tycker att det är att man kan sin nationalsång.

Vi kan säga att omröstningen gäller personer som är uppvuxna i Sverige och är över 10 år.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör man kunna nationalsången?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Principiellt så tycker jag inte att det finns någon anledning att kunna nationalsången, möjligen känna igen den.

I praktiken skulle jag dock börja fundera på kunskapsluckorna hos en vuxen person som inte kan nationalsångens första vers, det känns som att det är väldigt svårt att missa.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Aniiee

Då det finns människor som är musikaliska till  minus en miljon procent, så, nej. Man behöver inte KUNNA nationasången. Dock så tycker jag att man nog ska känna igen den(texten eller melodin), på samma sett som man ska veta vem Emil i Lönneberga är eller vad Ingmar Bergman är känd för, även om man aldrig sett/läst Emil eller sett en enda Bergman-film.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Jackson

Det är väl klart att man ska kunna nationalsången som svensk?! Oavsett ursprung!

The only thing to do with good advice is to pass it on. It's never of any use to oneself.
  • Whitetrash86

Eftersom jag inte är musikalisk för 5 öre.. det är ett under att jag kan bä bä vita lamm. Så nej, att kunna den utantill tycker jag inte.
    Men känna igen den och ev kunna sjunga med tycker jag ändå är nödvändigt. 

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Sjunga med ser jag verkligen ingen poäng med, varför ska man kunna/göra det?

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Twinisar

Jag tycker man ska kunna den nationalsång som tillhör de land man är bosatt i iaf kunna humma med

• Elaifiknow

Njae - det räcker att kunna de två första verserna. De andra verserna sjungs ju nästan aldrig.

Svar på tråden Bör man kunna nationalsången?