• Stårschan

Bör man kunna nationalsången?

Med tanke på att barnen uppenbarligen inte får lära sig Sveriges nationalsång i skolan längre, undrar jag hur pass viktigt Familjelivs röstande medlemmar tycker att det är att man kan sin nationalsång.

Vi kan säga att omröstningen gäller personer som är uppvuxna i Sverige och är över 10 år.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör man kunna nationalsången?
  • Apopan

Nja, det tycker jag nog är rätt oviktigt. Kanske skulle jag tycka annorlunda om vi hade en annan (läs bättre) nationalsång :P

• Mentat
    snedtak skrev 2013-06-07 22:59:37 följande:
    i boken www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173536... och även enligt wikipeida sv.wikipedia.org/wiki/Du_gamla,_du_fria står Dybeck som författare till de två första verserna, Louise Ahlen till ytterligare två som tillkom en sisådär 60 år senare

Ytterligare verser som jag inte vet upphovsman till är tex: traditionochfason.wordpress.com/2009/06/05/sv.../
    Tack. Det var nyheter för mig. Alltid lär man sig något!
  • Stårschan
    Rani skrev 2013-06-07 21:33:16 följande:
    Jag hade tyckt det var märkligt med en vuxen som inte kunde den. Hur har man kunnat missa liksom?
    För den generation som växer upp nu är det mycket enkelt att missa den, eftersom den inte sjungs längre.
  • Anton Chigurh
    Apopan skrev 2013-06-07 23:10:28 följande:
    Nja, det tycker jag nog är rätt oviktigt. Kanske skulle jag tycka annorlunda om vi hade en annan (läs bättre) nationalsång :P
    Jag har hört Helmut Lotti sjunga den ryska nationalsången, på ryska förstås, på en konsert. Den lät för jävla vacker i hans tolkning.

Tror inte den svenska hade gjort sig så bra. Så skall jag lära mig en nationalsång utantill, så får det bli den ryska.... 
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • snedtak
    Stårschan skrev 2013-06-08 11:19:11 följande:
    För den generation som växer upp nu är det mycket enkelt att missa den, eftersom den inte sjungs längre.
    Hur menar du med att den inte sjungs längre? Det sjungs vid alla sportarrangemang där man börjar matchen eller om man hamnar högst upp på pallen. Om man är engagerad i någon fritidsrörelse såsom scouterna kan man den, eller om man gör militärtjänst. Den sjungs även i skolor på flera platser runt om i landet, även om jag aldrig har gjort det. Personligen tycker jag att skolavslutningar passar bättre med sommarbetonade sånger.

Ser inget egenvärde i att den är just nationalsång, förutom att det är allmänbildande. Men man är också allmänbildning att ha en hum om Sveriges area, vem som är statsminister samt de största städernas befolkningsmängd.
  • Apopan
    Anton Chigurh skrev 2013-06-08 11:23:37 följande:
    Jag har hört Helmut Lotti sjunga den ryska nationalsången, på ryska förstås, på en konsert. Den lät för jävla vacker i hans tolkning.

Tror inte den svenska hade gjort sig så bra. Så skall jag lära mig en nationalsång utantill, så får det bli den ryska.... 
    Det kan jag tänka mig! Ryska nationalsången är ju fantastiskt vacker... Tyvärr så har den blivit lite förstörd (eller det beror på hur man ser det) då en har tagit del av denna

• Stårschan
    snedtak skrev 2013-06-08 12:22:05 följande:
    Hur menar du med att den inte sjungs längre? Det sjungs vid alla sportarrangemang där man börjar matchen eller om man hamnar högst upp på pallen. Om man är engagerad i någon fritidsrörelse såsom scouterna kan man den, eller om man gör militärtjänst. Den sjungs även i skolor på flera platser runt om i landet, även om jag aldrig har gjort det. Personligen tycker jag att skolavslutningar passar bättre med sommarbetonade sånger.

Ser inget egenvärde i att den är just nationalsång, förutom att det är allmänbildande. Men man är också allmänbildning att ha en hum om Sveriges area, vem som är statsminister samt de största städernas befolkningsmängd.
    Det krävs med andra ord att man är intresserad av fotboll eller hockey eller liknande för att komma i kontakt med den. Jag har aldrig hört nationalsången sjungas å vare sig gymnastiktävlingar, judoträningar eller dansuppvisningar. Och ska man få höra den på OS (som i stort sett är den enda sporttävlingen som visas på TV i det här hemmet) så gäller det ju att Sverige vinner. Militärtjänst är det inte många som gör nuförtiden.
  • Wench85

Jag tycker att det ingår i allmänbildning att känna igen melodin och kunna texten till iaf första versen, i ungefär samma klass som att känna till statsministerns namn.

• Lufsan

Jag kan första versen och tycker att det är lite konstigt att folk har lyckats undvika att lära sig den. Men tycker inte alls att det är viktigt. Rätt så fjantigt om jag ska vara helt ärlig. 

En dag i sänder.
  • Rani
    Stårschan skrev 2013-06-08 11:19:11 följande:

Ja då är det väl upp till dem att avgöra när de blir vuxna om de anser det viktigt att verka för dess bevarande. Om de inte anser den viktig så är den ju inte det. Vår generation kommer ju vara utdöd.
  • Rani

För övrigt är ju nationalsången en jättemärklig sång att sjungs på skolavslutningen. Till sommaren sjungar men Den blomstertid och tid julen någon julsång. Det är ju sommaren och julen man firar. Nationalsången passar när man firar landets framgånger t ex inom sport, på nationaldagen och möjligen vid någon annan flaggdag typ valborg då kungen fyller år.

• Rani

En sak till. Ni som vill att era barn ska lära sig nationalsången får väl lära dem den. Om de nu inte får lära sig den i skolan. Svårare än så är det ju inte.

• Plopps80

Klart man ska kunna nationalsången!!! Vi får vara rädda om de svenska traditioner och den svenska kulturen som finns kvar!

• En blå giraff

Ja därför att jag tycker det hör till allmänbildningen att kunna. Jag röstade på "kunna sjunga med". Synd att barnen inte får lära sig den i skolan. Jag tycker det är relevant, likaså att lära sig några psalmer och att kunna lite om olika religioner, politik m.m.

• Kjellgren
    En blå giraff skrev 2013-06-10 21:24:28 följande:
    Ja därför att jag tycker det hör till allmänbildningen att kunna. Jag röstade på "kunna sjunga med". Synd att barnen inte får lära sig den i skolan. Jag tycker det är relevant, likaså att lära sig några psalmer och att kunna lite om olika religioner, politik m.m.
    Våra barn har fått lära sig den i skolan, känns som klassisk mellanstadiekunskap tillsammans med att lära sig Sveriges landskap.

Tycker det är rätt larvigt när nationalsången spelas inför hockeymatcher i allsvenskan, då hade kommunsångerna (om det fanns några) passat bättre. Håller med om att den ryska är maffigare - och den engelska och den franska. 
Svar på tråden Bör man kunna nationalsången?