• Miniängel

Tips önskas om nattning för 6 månaders bebis

Detta omdiskuterade ämne, finns ju många trådar, men skriv gärna ner era tankar om ni har lust! =)

Vår dotter är som sagt 6 ´månader. Beskriver kort hennes "rutiner" under dagen så ni kan få en bild av det hela. Ammar henne, förutom gröt på eftermiddagen + smakis mitt på dagen.

Vaknar runt 06-08, äter,
    Sover sedan (i bästa fall) 1 tim på morgonen/förmiddagen. Äter kring 10-11.
    Äter kring 13-14 igen.   
    Gröt vid 15-16, beroende på hennes sömn och när hon åt tidigare.    
    Äter vid 19.

Eventuellt äter hon vod 21 igen, men då tror jag inte hon är hungrig egentligen, utan äter som tröst.

Det är svårt med hennes rutiner på dagen. Hon orkar vara vaken max 2 timmar efter att hon ätit, sedan blir hon trött och grinig och sover ungefär 30 minuter. Kan sova lite längre pass på fm och/eller på em, men det är sällan.

Vid 20 märks det att hon börjar bli trött, men att söva henne är nästan omöjligt! Hon kan inte somna själv och har aldrig kunnat (förutom i en rullande och gungandes vagn) Vi får gå runt med henne i famnen för att hon inte ska skrika för mycket, när hon somnat lägger vi henne i hennes säng, och efter tio minuter vaknar hon och skriker. Då finns inget annat att göra än att ta upp henne, för annars blir hon tokig. Det hjälper inte att ha henne i vår säng heller.

Blir oerhört påfrestande att ha det så här, har hållt på i en månad och jag trodde det skulle ge sig, men inte. 

Rörigt värre blev nog det här, hoppas någon förstår!

Borde kanske börja med hennes dagsrutiner, men det är så svårt att styra, jag känner mig hur dum som helst!

Ska jag kanske testa med gröt på kvällen i stället?      

En önskan som blev sann
  • Svar på tråden Tips önskas om nattning för 6 månaders bebis
  • milli79

Att äta vid 19 och sen inte förrän på morgonen låter väldigt lite tycker jag. Är hon inte hungrig däremellan?!

Ett tips är att ha henne i er famn i gungstol. Så gjorde vi med sonen efter att vi tröttnat på att gå runt med honom i bärsjal. Jag känner igen det där... vår 1a son kunde aldrig somna själv utan alltid i sjalen och sen vaknade han hela tiden varje halvtimme tills vi la oss. Nu i efterhand tänker jag att vi borde haft honom hos oss i soffan i stället för att behöva springa in hela tiden.

Alla barn är olika och vissa har mer närhetsbehov än andra. Sen har de oxå en massa faser de går igenom så jag tror det bästa är att ha dem nära när det behövs. Men gungstolen räddade oss för då kunde vi i alla fall sitta och han somnade i famnen.

Lycka till. 

• Miniängel

Jo, jag glömde skriva att hon äter en gång mellan 03-05 med, lite olika när =) Ibland även en gång runt 21, beroende på vilket humör hon är på!

Okej, en gungstol hade ju varit bra att ha... Jag får testa pilatesboll, som en del har rekommenderat tidigare.

När er son somnat i sjalen, vaknade han inte sen när ni tog ur honom därifrån? Jag har provat att ha vår tjej i en bärsele som vi har, och hon somnar då, men när jag tar ur henne är det kört...

Hur mycket tror du rutiner på dagen spelar roll egentligen? Det är ju svårt att hålla en trött bebis vaken på dagen. Och som du skriver handlar det nog mest enligt mig om närhet och åter närhet som de små behöver. Men det blir så tufft att hitta ork till kvällarna ibland.

Tack för ditt svar!         

En önskan som blev sann
  • Natulcien

Jag tycker inte att du behöver fundera på några rutiner med en så liten bebis. Följ hennes mönster bara.
    Det låter som om hon har ungefär samma sovmönster som vår son hade i samma ålder. Han orkade vara vaken ca 2,5 timme, sen sov han 30 min, och så gick dagen i ungefär samma rytm.
    Men sen sov han från ca 20-08 på natten.

På dagen somnade han lättast i vagnen (medan vi gick, inte stillastående), eller medan jag ammade honom, och han sov då i min famn.
    På kvällen låg vi tätt intill honom och buffade honom lätt i rumpan, eller strök över ryggen tills han somnade. Har ni provat det? Och att hon sen får sova där hon har somnat så att ni slipper momentet av att lyfta och flytta henne...?

• Thirtyplus

En del bäbisar har sömnsvårigheter. Jag vet av flera som många gånger får spänna fast liten i bilbarnstolen och ta sig en tur - oavsett klockslag - för att den lille ska somna.
    Detta brukar lösa sig själv efter ett tag, men "ett tag" är väldigt relativt och varierande.

Jag vet inte om det kommer att fungera, men jag testar i alla fall. Bäbisarna i min mage känner ju igen min röst och jag håller på att spela in lite sagor och vaggvisor på CD (vilket dom såklart hör nu inne i magen). Min förhoppning är att nattningen då ska bli lättare när dom hör mammas röst och kan känna sig tryggare i sin ensamhet.

• Miniängel
    Natulcien skrev 2013-06-08 08:27:26 följande:
    Jag tycker inte att du behöver fundera på några rutiner med en så liten bebis. Följ hennes mönster bara.
    Det låter som om hon har ungefär samma sovmönster som vår son hade i samma ålder. Han orkade vara vaken ca 2,5 timme, sen sov han 30 min, och så gick dagen i ungefär samma rytm.
    Men sen sov han från ca 20-08 på natten.

På dagen somnade han lättast i vagnen (medan vi gick, inte stillastående), eller medan jag ammade honom, och han sov då i min famn.
    På kvällen låg vi tätt intill honom och buffade honom lätt i rumpan, eller strök över ryggen tills han somnade. Har ni provat det? Och att hon sen får sova där hon har somnat så att ni slipper momentet av att lyfta och flytta henne...?

Ja, det blir ju enklast att följa hennes mönster, jag vill bara att det ska bli så bra som möjligt för hennes del. Men hon vet och känner väl bäst vad hon behöver =)

Har provat att ha henne liggandes tätt intill oss och små sjunga, stryka henne över ryggen, buffa, ja lite allt möjligt. Det går till en början bra, hon somnar inte men ligger lugnt, efter ett tag vrider och vänder hon sig, börjar små skrika och sedan tilltar det mer och mer. Så det har vi gett upp, för ett tag i alla fall.  
    En önska som blev sann
  • Miniängel
    Thirtyplus skrev 2013-06-08 08:42:32 följande:
    En del bäbisar har sömnsvårigheter. Jag vet av flera som många gånger får spänna fast liten i bilbarnstolen och ta sig en tur - oavsett klockslag - för att den lille ska somna.
    Detta brukar lösa sig själv efter ett tag, men "ett tag" är väldigt relativt och varierande.

Jag vet inte om det kommer att fungera, men jag testar i alla fall. Bäbisarna i min mage känner ju igen min röst och jag håller på att spela in lite sagor och vaggvisor på CD (vilket dom såklart hör nu inne i magen). Min förhoppning är att nattningen då ska bli lättare när dom hör mammas röst och kan känna sig tryggare i sin ensamhet.

Intressant det där med sagorna och vaggvisorna! Jag sjunger ofta för vår tjej, och har så gjort sedan hon låg i magen. Jag tänkte att det kunde ha någon inverkan. Sjunger oftast samma sånger. När hon var mycket mindre, tyckte jag att hon blev lugnare av sången, men just för tillfället märker jag inte någon skillnad =)
    En önska som blev sann
  • lövet2

Oj, vad jobbigt att kolla klockan hela tiden!
    I den åldern har vi väl gjort ungefär så här:
    Ammat fritt och på beställning. Stoppat in lite gröt och barnmat här och där. Lagt babyn på lekfilten när den somnat (oftast under amning) och så tagit med mig babyn till sängen när jag själv lagt mig. Då har det varit lite olika vilka tider de somnat på kvällarna. Den tröttaste av barnen somnade vid 18 varje kväll, men de övriga har väl varierat sig mer och somnat mellan 20 och 24.

• cloudberry79

Tänk på att sömn föder sömn, alltså om hon sover längre pass på dagen sover de bättre över lag. Var sover hon bäst? I vagn, i säng, i sjal? Har det alltid varit så här? Om inte, så kan det vara något övergående. Min egen dotter blir snart elva månader, äter gröt vid sjutiden, sover till tolv, blir ammad när jag går och lägger mig, sen sover hon till någon gång mellan fyra och sex, men det har hon börjat med först på senaste.... Innan dess åt hon var tredje timme dygnet runt, men sov alltid bra på dagen eftersom vi snabbt kom på att hon gillar att sova i vagnen utomhus.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Miniängel
    lövet2 skrev 2013-06-08 09:24:45 följande:
    Oj, vad jobbigt att kolla klockan hela tiden!
    I den åldern har vi väl gjort ungefär så här:
    Ammat fritt och på beställning. Stoppat in lite gröt och barnmat här och där. Lagt babyn på lekfilten när den somnat (oftast under amning) och så tagit med mig babyn till sängen när jag själv lagt mig. Då har det varit lite olika vilka tider de somnat på kvällarna. Den tröttaste av barnen somnade vid 18 varje kväll, men de övriga har väl varierat sig mer och somnat mellan 20 och 24.

Skit i klockan och de tifer jag skrivit, problemet är att hon inte somnar, eller ja, till slut gör hon väl det, men det är en pers att komma dit!

Att lägga henne på en filt när den somnat skulle jag kunna drömma om. 
    En önska som blev sann
  • Miniängel
    cloudberry79 skrev 2013-06-08 09:39:44 följande:
    Tänk på att sömn föder sömn, alltså om hon sover längre pass på dagen sover de bättre över lag. Var sover hon bäst? I vagn, i säng, i sjal? Har det alltid varit så här? Om inte, så kan det vara något övergående. Min egen dotter blir snart elva månader, äter gröt vid sjutiden, sover till tolv, blir ammad när jag går och lägger mig, sen sover hon till någon gång mellan fyra och sex, men det har hon börjat med först på senaste.... Innan dess åt hon var tredje timme dygnet runt, men sov alltid bra på dagen eftersom vi snabbt kom på att hon gillar att sova i vagnen utomhus.

Sömn föder sömn, det ska jag komma ihåg =) har aldrig tänkt så förut. Hon sover nog bäst i vagnen under promenad. 7
    Hon har alltid haft svårt att sova själv. De fyra första månaderna sov hon på vårat bröst när vi halvlåg ner. Sedan hade hon en liten period när hon kunde sova mellan oss i sängen, då hon somnat i vår famn.
    Men nu somnar hon knappt i vår famn ju. Men du skriver så är det förhoppningsvis något övergående, men nu när det gått en månad så börjar man misströsta...   
    En önska som blev sann
Svar på tråden Tips önskas om nattning för 6 månaders bebis