Inlägg från: Miniängel |Visa alla inlägg
  • Miniängel

Tips önskas om nattning för 6 månaders bebis

Detta omdiskuterade ämne, finns ju många trådar, men skriv gärna ner era tankar om ni har lust! =)

Vår dotter är som sagt 6 ´månader. Beskriver kort hennes "rutiner" under dagen så ni kan få en bild av det hela. Ammar henne, förutom gröt på eftermiddagen + smakis mitt på dagen.

Vaknar runt 06-08, äter,
    Sover sedan (i bästa fall) 1 tim på morgonen/förmiddagen. Äter kring 10-11.
    Äter kring 13-14 igen.   
    Gröt vid 15-16, beroende på hennes sömn och när hon åt tidigare.    
    Äter vid 19.

Eventuellt äter hon vod 21 igen, men då tror jag inte hon är hungrig egentligen, utan äter som tröst.

Det är svårt med hennes rutiner på dagen. Hon orkar vara vaken max 2 timmar efter att hon ätit, sedan blir hon trött och grinig och sover ungefär 30 minuter. Kan sova lite längre pass på fm och/eller på em, men det är sällan.

Vid 20 märks det att hon börjar bli trött, men att söva henne är nästan omöjligt! Hon kan inte somna själv och har aldrig kunnat (förutom i en rullande och gungandes vagn) Vi får gå runt med henne i famnen för att hon inte ska skrika för mycket, när hon somnat lägger vi henne i hennes säng, och efter tio minuter vaknar hon och skriker. Då finns inget annat att göra än att ta upp henne, för annars blir hon tokig. Det hjälper inte att ha henne i vår säng heller.

Blir oerhört påfrestande att ha det så här, har hållt på i en månad och jag trodde det skulle ge sig, men inte. 

Rörigt värre blev nog det här, hoppas någon förstår!

Borde kanske börja med hennes dagsrutiner, men det är så svårt att styra, jag känner mig hur dum som helst!

Ska jag kanske testa med gröt på kvällen i stället?      

En önskan som blev sann
  • Svar på tråden Tips önskas om nattning för 6 månaders bebis
  • Miniängel

Jo, jag glömde skriva att hon äter en gång mellan 03-05 med, lite olika när =) Ibland även en gång runt 21, beroende på vilket humör hon är på!

Okej, en gungstol hade ju varit bra att ha... Jag får testa pilatesboll, som en del har rekommenderat tidigare.

När er son somnat i sjalen, vaknade han inte sen när ni tog ur honom därifrån? Jag har provat att ha vår tjej i en bärsele som vi har, och hon somnar då, men när jag tar ur henne är det kört...

Hur mycket tror du rutiner på dagen spelar roll egentligen? Det är ju svårt att hålla en trött bebis vaken på dagen. Och som du skriver handlar det nog mest enligt mig om närhet och åter närhet som de små behöver. Men det blir så tufft att hitta ork till kvällarna ibland.

Tack för ditt svar!         

En önskan som blev sann
  • Miniängel
    Natulcien skrev 2013-06-08 08:27:26 följande:
    Jag tycker inte att du behöver fundera på några rutiner med en så liten bebis. Följ hennes mönster bara.
    Det låter som om hon har ungefär samma sovmönster som vår son hade i samma ålder. Han orkade vara vaken ca 2,5 timme, sen sov han 30 min, och så gick dagen i ungefär samma rytm.
    Men sen sov han från ca 20-08 på natten.

På dagen somnade han lättast i vagnen (medan vi gick, inte stillastående), eller medan jag ammade honom, och han sov då i min famn.
    På kvällen låg vi tätt intill honom och buffade honom lätt i rumpan, eller strök över ryggen tills han somnade. Har ni provat det? Och att hon sen får sova där hon har somnat så att ni slipper momentet av att lyfta och flytta henne...?

Ja, det blir ju enklast att följa hennes mönster, jag vill bara att det ska bli så bra som möjligt för hennes del. Men hon vet och känner väl bäst vad hon behöver =)

Har provat att ha henne liggandes tätt intill oss och små sjunga, stryka henne över ryggen, buffa, ja lite allt möjligt. Det går till en början bra, hon somnar inte men ligger lugnt, efter ett tag vrider och vänder hon sig, börjar små skrika och sedan tilltar det mer och mer. Så det har vi gett upp, för ett tag i alla fall.  
    En önska som blev sann
  • Miniängel
    Thirtyplus skrev 2013-06-08 08:42:32 följande:
    En del bäbisar har sömnsvårigheter. Jag vet av flera som många gånger får spänna fast liten i bilbarnstolen och ta sig en tur - oavsett klockslag - för att den lille ska somna.
    Detta brukar lösa sig själv efter ett tag, men "ett tag" är väldigt relativt och varierande.

Jag vet inte om det kommer att fungera, men jag testar i alla fall. Bäbisarna i min mage känner ju igen min röst och jag håller på att spela in lite sagor och vaggvisor på CD (vilket dom såklart hör nu inne i magen). Min förhoppning är att nattningen då ska bli lättare när dom hör mammas röst och kan känna sig tryggare i sin ensamhet.

Intressant det där med sagorna och vaggvisorna! Jag sjunger ofta för vår tjej, och har så gjort sedan hon låg i magen. Jag tänkte att det kunde ha någon inverkan. Sjunger oftast samma sånger. När hon var mycket mindre, tyckte jag att hon blev lugnare av sången, men just för tillfället märker jag inte någon skillnad =)
    En önska som blev sann
  • Miniängel
    lövet2 skrev 2013-06-08 09:24:45 följande:
    Oj, vad jobbigt att kolla klockan hela tiden!
    I den åldern har vi väl gjort ungefär så här:
    Ammat fritt och på beställning. Stoppat in lite gröt och barnmat här och där. Lagt babyn på lekfilten när den somnat (oftast under amning) och så tagit med mig babyn till sängen när jag själv lagt mig. Då har det varit lite olika vilka tider de somnat på kvällarna. Den tröttaste av barnen somnade vid 18 varje kväll, men de övriga har väl varierat sig mer och somnat mellan 20 och 24.

Skit i klockan och de tifer jag skrivit, problemet är att hon inte somnar, eller ja, till slut gör hon väl det, men det är en pers att komma dit!

Att lägga henne på en filt när den somnat skulle jag kunna drömma om. 
    En önska som blev sann
  • Miniängel
    cloudberry79 skrev 2013-06-08 09:39:44 följande:
    Tänk på att sömn föder sömn, alltså om hon sover längre pass på dagen sover de bättre över lag. Var sover hon bäst? I vagn, i säng, i sjal? Har det alltid varit så här? Om inte, så kan det vara något övergående. Min egen dotter blir snart elva månader, äter gröt vid sjutiden, sover till tolv, blir ammad när jag går och lägger mig, sen sover hon till någon gång mellan fyra och sex, men det har hon börjat med först på senaste.... Innan dess åt hon var tredje timme dygnet runt, men sov alltid bra på dagen eftersom vi snabbt kom på att hon gillar att sova i vagnen utomhus.

Sömn föder sömn, det ska jag komma ihåg =) har aldrig tänkt så förut. Hon sover nog bäst i vagnen under promenad. 7
    Hon har alltid haft svårt att sova själv. De fyra första månaderna sov hon på vårat bröst när vi halvlåg ner. Sedan hade hon en liten period när hon kunde sova mellan oss i sängen, då hon somnat i vår famn.
    Men nu somnar hon knappt i vår famn ju. Men du skriver så är det förhoppningsvis något övergående, men nu när det gått en månad så börjar man misströsta...   
    En önska som blev sann
  • Miniängel
    Cannelle skrev 2013-06-08 17:18:18 följande:
    Tycker det där later helt normalt för en sadan liten bebis, när min lilla tjej var sa liten sa somnade hon aldrig innan midnatt och det tog flera timmar att söva henne. 

Vi hade inga rutiner alls när hon var 6 manader, vi lät var bebis styra.  

Okej..Det kanske är "såna här" bebisar som är "normala". De som somnar av sig själva utan timmar av skrik kanske är "onormala"

Våra rutiner är ju vår tjejs rutiner, vi rättar oss efter henne.  
    En önskan som blev sann
  • Miniängel
    milli79 skrev 2013-06-09 11:32:55 följande:
    Ah okey det lät ju bättre... med maten :). Jo det var det som var problemet med sjal att sonen ofta vaknade sen när man la ner honom efter att han somnat i sjalen. Kanske kan hon sova hos er i sjalen när ni sitter ner (fast jag vet ju att det är rätt skönt att få lite tid utan bebis också) eller kan ni lägga i vagnen och gunga den. 

På dagarna går det bättre att lägga vår bebis på magen (vi har nu en 5v bebis hemma som ännu sover bättre än vad 1an gjorde) då somnar han ofta fort. Men det är ju så väldigt olika hur mycket de sover osv.

Tycker inte ni ska hålla en 6mån vaken dagtid om hon är trött... är nog lite tidigt så bättre att följa hennes rytm. Kolla gärna de olika utvecklingssprången också.

www.viforaldrar.se/Forsta-aret/7-mentala-utve...

Vet verkligen hur jobbigt det är och det blev många gräl härhemma pga trötthet. Men träffade en BVC sköterska som sa just det att låt barnet va med er i soffan istället för att kämpa med att försöka få bebisen att sova själv. Och jag tycker nog det blir lättare om man ger upp den kampen. Men om ni får tag på en gungstol så kan ni/du kolla tv/film medans hon sover i famnen.

Man får komma ihåg att det är en liten del i ens liv som det kommer va såhär även om det känns tufft just nu.

Känslan när man ska lägga ner en bebis som somnat i sjal eller sele går knappt inte att beskriva, man håller andan på nåt sätt =)
    Jo, det klart att lite "fri tid" utan bebis hade varit skönt. Men om det krävs att hon ska vara med för att vara nöjd och förhoppningsvis sova, så är det värt det. Alla blir gladare av det =) Vi funderar på att "backa" och använda vagnen till natten med igen. Den första veckan hemma efter bb så sov hon i den (tills inte det fungerade heller).

De där utvecklingssprången är så intressanta tycker jag! Lägger den sidan som "favoriter"!

Det jobbiga med vår tjej just nu är att hon inte ens är nöjd bara hon får vara med oss i soffan etc. Innan har det alltid fungerat och hon har varit med och vi har haft mysigt. Men hon finner sig oftast inte i att sitta med så länge. Det är som att hon blir för trött, och kan tyvärr inte somna så lätt när hon är med oss vid exempel teven, hon måste vara vaken, så hon inte missar något =)

Men jag är chockad just nu! För jag fick henne att somna bredvid mig när vi låg i vår säng! *Lycka* Jag sjöng blinka lilla stjärna och höll henne i handen och tänkte att detta går aldrig. Men just idag så gick det! =)

Mysigt med en 5 veckors liten knodd! Hoppas sömnen fortsätter fungera där! Det gör ju så himla mycket om det fungerar skapligt i alla fall. Lite krångel får man väl alltid räkna med. Men lagom är ju bäst ;)

Det sista du skrev stämmer så väl! Jag ska försöka tänka på det!

Ha en fin kväll!                
    En önskan som blev sann
  • Miniängel
    milli79 skrev 2013-06-15 13:41:20 följande:
    Känner igen det så mycket det du skriver. Vår son är oxå sådär att han blir irriterad om han inte "får lägga sig" ibland. Då funkar det bara att lägga honom på magen i vår säng med ev napp. Upplever att de ofta blir lugnare när de läggs på magen även om det inte rekommenderas.

Ha en fin dag o lycka till framöver kul att det funkade en gång i alla fall med att ligga bredvid hoppas det håller i sig. 

Okej, ibland får man bara strunta i vad som rekommenderas och inte :) allting passar inte alla bebisar.
    Vår tjej har somnat på mage några gånger.
    Det är bara att konstatera att något som fungerar den ena dagen inte går alls nästa dag! :) De ger oss utmaningar våra små bebisar!

Lycka till till er med! Vi får fortsätta kämpa vidare. Ha det gott!     
    En önskan som blev sann
  • Miniängel
    LilaLavendel skrev 2013-07-01 20:13:08 följande:
    Det låter precis som vår 6-månaders bebis. Hon har varit omöjlig i en månad nu. (har iofs inte kunnat somna själv i sängen innan heller)
    Hon kan ammas, sedan bäras runt vid 19-tiden för att somna, men så vaknar hon 2-8 ggr skrikandes fram till kl.22-23 någonting. Så vi får natta om henne en massa gånger d.v.s bära runt och oftast en eller två amningar med.
    Hopplöst!! 

Usch, jag förstår hur ni har det. Ibland önskar man att man kunde få superkrafter för att orka med.

Men hör och häpna, ett par dagar förra veckan så somnade vår tjej i vår säng när jag låg bredvid henne. I och för sig mitt på dagen, så kvällarna är likadana, men det ger en lite glädje och hopp att det kan fungera någon gång ibland =)

Jag hoppas det blir bättre för er... Det är tur man är två, så man kan hjälpas åt. Jag går här hemma ibland och tänker på de som är ensamstående förälder, det måste vara tufft!

skogsvitter:

Ja, det kanske är för lite mat? Men jag får liksom inte i henne mer... Hon blir arg, även om jag försöker amma henne tidigare, innan hon blir trött och grinig. Men då är det precis som att hon tänker " men hallå?! Har jag sagt att jag är hungrig?" Hon har humör den lilla...  Det är väl ändå för mycket att ge henne gröt på kvällen med? Känns som det räcker med två mål/dag för henne. (gröt skulle hon med all säkerhet äta om hon fick...)
    Vissa nätter nu så äter hon två gånger, vilket inte gör mig något, för på nätterna får hon nog i sig mycket mer än på dagen. Hon har liksom tid att kunna amma, är helt lugn och avslappnad.

Vi ska till bvc o väga på torsdag, får se vad siffrorna visar. Hoppas hon har ökat som hon borde...

Tack för era tankar!             
    En önskan som blev sann
  • Miniängel
    LilaLavendel skrev 2013-07-29 19:47:24 följande:
    Hur har det gått? :)

Jorå.. =) Det går åt rätt håll! Eller jag tycker nog det går väldigt bra egentligen!

På kvällarna har hon den senaste veckan somnat före kl 20, dock har vi fått gå med henne i famnen för att hon ska somna. Men när hon väl gjort det (tar kanske mellan 10-15 minuter), så sover hon bra! Så himla skönt!

Dock är det mer besvärligt på dagarna. Hon vet nog inte riktigt själv hur hon vill ha det med sömnen då¨. Hon är trött men vill inte sova och vaknar väldigt lätt när hon väl somnat.

Vi får väl se hur det här positiva på kvällen håller i sig =P Just nu ikväll har hon varit omöjlig, men nu är tänderna på G plus att det är så varmt, så det kan ju vara det som stör kanske...     
    En önskan som blev sann
  • Miniängel
    FruTrött skrev 2013-07-29 21:39:38 följande:
    Lite gammal tråd och mitt tips kanske redan finns tidigare i tråden?...men jag bjuder på det iallafall. Jag tror att jag läste om det i "somna utan gråt" och tycker att det har gjort stor skillnad hos oss.

Det går ut på att använda sig av någon form av ord eller mening som man upprepar när det är dags att sova. Det är viktigt att introducera ordet/meningen när barnet faktiskt är nöjt och håller på att somna för att det ska förknippas med sömnighet och inte med skrik och gråt. Jag brukar säga något i stil med "en sååån trött bäääbis" ...låter urfånigt(!) men när jag säger det nu, efter några månaders användning, börjar sonen klippa med ögonen och somnar ofta snabbt.

Tack för tipset!

Själv går jag och sjunger iböand när hon ska sova. Något som jag gjort sedan bb. Försöker också hålla mig till en och samma låt, men det varierar... Vet dock inte om det har någon jätte stor betydelse vad gäller sömnen för vår tjej, men det kanske gör henne lite lugnare :) 
    En önskan som blev sann
  • Miniängel
    hannis skrev 2013-07-29 22:14:20 följande:
    Hur länge väntar ni innan ni lägger ner henne?

Jag har en 4,5 månaders som bara somnar i famnen på kvällen och jag måste alltid vänta minst 30 minuter, ibland uppåt en timme, innan jag lägger ner honom annars vaknar han inom några minuter. Han somnar mellan 20-21 och sen sitter jag alltså med honom i famnen innan jag lägger honom i sången. Då sover han vidare utan problem. Ett tips är att lägga en filt runt barnet så att det inte blir en kall chock att läggas i sängen.

Det är lite olika med hur lång tid vi väntar... Vi får gå runt med vår tjej för att hon ska somna, så när hon väl gjort det vill man bara lägga ner henne för man är så trött. Jag har i och för sig inte provat att sätta mig med henne i tillexempel soffan när hon väl somnat, det kanske skulle fungera.

I hennes säng har vi gjort det mysigt och ombonat, för hon gillar inte när hon har för mycket utrymme. Då viftar hon med armarna och är det då inget som tar emot (tillexempel en ihoprullad filt), så vaknar hon direkt =)

Tänk vad dessa barn håller oss sysselsatta =) Härligt!   
    En önskan som blev sann
  • Miniängel

Ååå! Just nu är jag helt less på detta med sömn...

Efter en fight fick jag nu äntligen vår lilla att somna (hon är nu snart 8 månader)! Hon är suuuper trött, vägrar somna, blir väldigt ledsen jag försöker trösta och lugna. Efter ytterligare tid är hon fortfarande inte lugn och jag börjar ledsna och höja/ändra tonläge på rösten. Vilket ju inte blir ett dugg bättre, hon blir ju mer ledsen! Jag vet att jag inte borde göra så, det är fel fel och fel, men tillslut orkar man inte mer!

Det blir ju säkert inte lättare för henne att somna andra gånger när jag låtit arg och irriterad vid tidigare försök, eller vad tror ni? Det borde väl påverka hennes läggningar efter detta... Fasen! Känns inte bra att det blev så här!
    Min lilla älskade skruttis...   

Hur gör ni andra föräldrar för att orka och hitta kraft för att få ert barn att sova?!  

En önskan som blev sann
  • Miniängel

LilaLavendel:
    Tack för att du berättade hur du/ni går till väga. Hur har det gått efter du skrev, går det bättre o bättre?

Själv så har jag lite "gett upp" med att kämpa att få lillan att somna själv. Tror ni inte att det kommer tids nog? Eller kommer vi "alltid" få bära runt på henne om vi inte lär henne att somna själv nu?
    Jag tänker som så att när hon var mindre så var enda sättet att få henne att sova, att hon fick ligga som en groda på vårt bröst. Då tänkte jag att "jösses, detta kommer vi väl aldrig kunna sluta med" Men det höll i sig i kanske tre månader, sedan slutade hon självmant med det, hon blev bara arg när vi skulle försöka söva henne på det sättet.
    Jag tänker att det kanske är likadant med att vagga dem till söms... Att det liksom försvinner tids nog..

Jag vet inte, kanske har jag fel. Vad tror ni andra mammor?         

En önskan som blev sann
Svar på tråden Tips önskas om nattning för 6 månaders bebis