Miniängel skrev 2013-06-08 07:39:45 följande:
Jo, jag glömde skriva att hon äter en gång mellan 03-05 med, lite olika när =) Ibland även en gång runt 21, beroende på vilket humör hon är på!
Okej, en gungstol hade ju varit bra att ha... Jag får testa pilatesboll, som en del har rekommenderat tidigare.
När er son somnat i sjalen, vaknade han inte sen när ni tog ur honom därifrån? Jag har provat att ha vår tjej i en bärsele som vi har, och hon somnar då, men när jag tar ur henne är det kört...
Hur mycket tror du rutiner på dagen spelar roll egentligen? Det är ju svårt att hålla en trött bebis vaken på dagen. Och som du skriver handlar det nog mest enligt mig om närhet och åter närhet som de små behöver. Men det blir så tufft att hitta ork till kvällarna ibland.
Tack för ditt svar!
Ah okey det lät ju bättre... med maten :). Jo det var det som var problemet med sjal att sonen ofta vaknade sen när man la ner honom efter att han somnat i sjalen. Kanske kan hon sova hos er i sjalen när ni sitter ner (fast jag vet ju att det är rätt skönt att få lite tid utan bebis också) eller kan ni lägga i vagnen och gunga den.
På dagarna går det bättre att lägga vår bebis på magen (vi har nu en 5v bebis hemma som ännu sover bättre än vad 1an gjorde) då somnar han ofta fort. Men det är ju så väldigt olika hur mycket de sover osv.
Tycker inte ni ska hålla en 6mån vaken dagtid om hon är trött... är nog lite tidigt så bättre att följa hennes rytm. Kolla gärna de olika utvecklingssprången också.
www.viforaldrar.se/Forsta-aret/7-mentala-utvecklingssprang-under-barnets-forsta-ar
Vet verkligen hur jobbigt det är och det blev många gräl härhemma pga trötthet. Men träffade en BVC sköterska som sa just det att låt barnet va med er i soffan istället för att kämpa med att försöka få bebisen att sova själv. Och jag tycker nog det blir lättare om man ger upp den kampen. Men om ni får tag på en gungstol så kan ni/du kolla tv/film medans hon sover i famnen.
Man får komma ihåg att det är en liten del i ens liv som det kommer va såhär även om det känns tufft just nu.