• Joelle

Första resan med barn (1år) tips mottages!

Har precis bokat en vecka till Kreta, junimånad.
    Det är första resan och vår dotter är snart 15 månader.

Finns det något mer förutom det självklara
    (bra kläder, solhatt, barnmat, koksalt och välling etc) man bör tänka på? Alla tips mottages tacksamt!

Är mest oroad över flygresan, hon är ingen hejare på att sitta still och högljudd är hon också

• Svar på tråden Första resan med barn (1år) tips mottages!
  • Alexi

Koksalt har jag aldrig någonsin haft med mig någonstans men det är ju intressant att det är en självklar grej.

Har ni testat något på temat spel på Ipad? Hon är ju kanske lite för liten ännu men en kvarts sysselsättning med sådant på planet kan vara värt mycket.

Vi flög med dottern när hon var 1,5 och då hade jag skapat en liten överraskningspåse, med lite små plastdjur och en liten "rittavla" och sånt som man kunde plocka fram allt eftersom.

• castafiore

Hörselskydd hade vi väldigt mycket nytta av.

• Joelle
    Alexi skrev 2013-06-08 13:50:29 följande:
    Koksalt har jag aldrig någonsin haft med mig någonstans men det är ju intressant att det är en självklar grej.

Har ni testat något på temat spel på Ipad? Hon är ju kanske lite för liten ännu men en kvarts sysselsättning med sådant på planet kan vara värt mycket.

Vi flög med dottern när hon var 1,5 och då hade jag skapat en liten överraskningspåse, med lite små plastdjur och en liten "rittavla" och sånt som man kunde plocka fram allt eftersom.

Hehe, jag tycker att man både hör/läser överallt om hur bra det är med koksalt/näsdroppar inför start/landning.Glad

Bra med överraskningspåse - det ska jag testa! Tack
    Tyvärr har vi varken ipad/bärbar dvd  
  • Joelle
    castafiore skrev 2013-06-08 13:51:56 följande:
    Hörselskydd hade vi väldigt mycket nytta av.
    Oh ja, mycket bra tips! tack :)
  • Alexi
    Joelle skrev 2013-06-08 14:00:25 följande:
    Hehe, jag tycker att man både hör/läser överallt om hur bra det är med koksalt/näsdroppar inför start/landning.Glad

Bra med överraskningspåse - det ska jag testa! Tack
    Tyvärr har vi varken ipad/bärbar dvd  
    Jaså du menar sådant, ok, jag trodde du menade vanligt salt...

Men jag skulle nog inte rekommendera enbart koksaltlösning utan riktig nässpray, det ska ju vara avsvällande om det ska göra någon skillnad, koksalt rensar väl bara? Vi blev tipsade om att ge alvedon någon timma före avresa i den åldern också, för att underlätta.
  • The Fugly

Bärselen räddade oss på flygplanet när dottern behövde sova men inte klarade att komma till ro i sätet.

Håller med ovanstående om avsvällande näsdroppar, ett måste att ha med sig.

Om hon gillar böcker så ta med någon favorit på planet, alla tysta leksaker är bra.

Vi gjorde av med mer ersättning/mellanmål än vad vi trodde vi skulle göra under flyget så ta lite extra.

Sen vill jag tipsa om att själva inte gå på flyget hungriga. Det kan vara en rejäl utmaning att äta flygplansmat med en ettåring i knät :)

Svar på tråden Första resan med barn (1år) tips mottages!